Większość opisanych przez nas logotypów ma długą tradycję, niektóre – jak Alfy Romeo, Fiata czy Lancii – ponad stuletnią. W tym czasie znaki firmowe ewoluowały, nabierając cech typowych dla kolejnych epok, nie tracąc jednak swojej pierwotnej symboliki. Złoty byk, czarny skorpion, a może budzący postrach trójząb – który z włoskich logotypów podoba Wam się najbardziej?
Galeria zdjęć
Skorpion w logo Abartha symbolizuje znak zodiaku założyciela firmy Carlo Abartha. Mimo że z urodzenia był Austriakiem, czuł się ściśle związany z historią włoskiej motoryzacji, która jest nieodłączną częścią włoskiej kultury. Dlatego w logotypie nie mogło zabraknąć włoskiej flagi.
Słowo ALFA nie ma tu wiele wspólnego z pierwszą literą greckiego alfabetu, jest od 1910 r. skrótem od Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, czyli Lombardzkiej Fabryki Samochodowej. „Romeo” dodano w 1915 r., gdy inżynier Nicola Romeo przejął firmę. Czerwony krzyż po lewej stronie jest antycznym symbolem miasta Mediolan, w którym założono przedsiębiorstwo. Po prawej – zielony smok w koronie pożerający człowieka – nawiązuje do herbu rodziny Visconti, w średniowieczu bardzo wpływowej w Mediolanie. Znajduje się w nim wyobrażenie mediolańskiego smoka Tarantasio, połykającego czerwonego człowieka – nawiązanie do przodka Viscontich, który w czasach wojen krzyżowych miał zabić arabskiego władcę.
Żółty kolor w logotypie Ferrari jest symbolem Modeny, w pobliżu której w Maranello znajduje się siedziba firmy. Inicjały S i F znaczą Scuderia Ferrari (czyli stajnia Ferrari). Na temat stającego dęba rumaka istnieją różne teorie. Jedna z nich mówi o pilocie myśliwca, który po zestrzeleniu podczas pierwszej wojny światowej stał się bohaterem narodowym. Na swoim samolocie kazał wymalować konia, bo należał on do herbu jego kawalerii. Legenda głosi, że założyciel firmy Enzo Ferrari spotkał matkę pilota podczas wyścigu samochodowego, a ona przekonała go do namalowania na samochodzie konia na szczęście. Teoria numer dwa głosi, że koń pochodzi z godła jednostki wojskowej, w której służył brat Enza Dino (syn Enza Alfredo „Dino” Ferrari odziedziczył imię po swoim młodo zmarłym stryju).
FIAT to skrót od Fabbrica Italiana Automobili Torino, co znaczy Włoska Fabryka Samochodów w Turynie. Poza tym znak wiele razy się zmieniał – litery FIAT wpisane były w rozmaite okręgi, tarcze i wieńce ozdobione modernistycznymi elementami. Kolor czerwony został ponownie wprowadzony jako tło w 2007 r., wcześniej dominował kolor niebieski.
Założyciel firmy Ferruccio Lamborghini miał wielką słabość do byków – w dodatku jego znakiem zodiaku był też byk. Wzorem dla szykującego się do ataku byka w logotypie miał być walczący w korridzie byk z Sewilli. Jest on symbolem potęgi i mocy samochodu sportowego, a złoty kolor potwierdza jego wartość.
Lancia to nazwisko założyciela firmy Vincenzo Lancii, słowo w tłumaczeniu oznacza włócznię. Początkowo w logotypie widniała właśnie włócznia ozdobiona flagą z nazwą firmy na tle czteroramiennej kierownicy. Od 1911 roku znak firmowy ulegał stopniowemu uproszczeniu.
Typowy trójząb Maserati został zainspirowany posągiem z ojczystego miasta marki – Bolonii. Rzeźba przestawia rzymskiego boga mórz – Neptuna, do którego insygniów należy trójząb. Poza tym trójząb w logo Maserati symbolizować ma siłę i dynamikę.
Założyciel firmy Horacio Pagani jest wprawdzie Argentyńczykiem, swoje przedsiębiorstwo rozwinął jednak w Modenie. Podstawą logotypu jest owal z blachy perforowanej używanej także w sporcie motorowym.