Polscy kierowcy, którzy w okresie kryzysu nie zdecydowali się na wymianę letnich opon na nowe, w minionym sezonie nie wstrzymywali się już z zakupem ogumienia. Większość kierowców zdaje sobie sprawę, że mimo coraz większej trwałości stosowanych mieszanek, nowa opona bez porównania lepiej trzyma się drogi i wpływa na poprawę bezpieczeństwa jazdy.

Prowadzone przez Continental testy dowiodły, że przy prędkości 80 km/h droga hamowania samochodu osobowego wyposażonego w zużyte opony letnie o głębokości bieżnika 1,6 mm była o około 45 procent dłuższa niż w przypadku samochodu wyposażonego w nowe opony z bieżnikiem o głębokości ok. 8 mm.

Branża oponiarska w Polsce zakończyła tegoroczny sezon letniej wymiany opon 16-procentowym wzrostem sprzedaży, który był zdecydowanie wyższy od dynamiki sprzedaży na całym rynku europejskim.

Według danych ETRMA, od stycznia do lipca sprzedano w Polsce 7,6 mln opon osobowych i jest to wzrost o ponad 1 mln szt. w odniesieniu do tego samego okresu w 2010 roku. Polscy dystrybutorzy dostarczyli o 12,3% ogumienia letniego więcej niż w tych samych miesiącach ubiegłego roku. Dla porównania – wzrost sprzedaży opon letnich na rynkach europejskich nie przekroczył 1,5%. Polscy kierowcy coraz częściej decydują się również na zakup opon marek premium, których udział w rynku wynosi już 25%, a marek średniej klasy 27%.

- Zaobserwowana w pierwszej połowie tego roku dynamika wzrostu sprzedaży opon oraz doświadczenia z ostatnich lat pozwalają prognozować, że w tym roku polski rynek wzrośnie o około 7%. Warto podkreślić, że mimo niewielkiego spadku liczby zarejestrowanych samochodów oraz perturbacji w światowej gospodarce w pierwszych 8 miesiącach 2011 r., zapotrzebowanie na opony wciąż rośnie - mówi Jerzy Mendala, Dyrektor Handlowy Continental Opony Polska

Od stycznia do lipca b.r. sprzedano w Europie ponad 138,5 mln opon osobowych, co stanowi 5,4% wzrost w porównaniu do analogicznego okresu 2010 r.

W trójce największych europejskich rynków po pierwszych siedmiu miesiącach 2011 r. znajdują się Niemcy (31,8 mln opon), Francja (18,7 mln) oraz Włochy (15,9 mln). Polski rynek opon osobowych ze sprzedażą na poziomie 7,6 mln jest szóstym największym rynkiem w Europie.