Logo
WiadomościAktualnościNiemcy owijają latarnie takimi paskami. To ważna informacja dla kierowców. Niewiedza kosztuje

Niemcy owijają latarnie takimi paskami. To ważna informacja dla kierowców. Niewiedza kosztuje

W Niemczech na latarniach możemy spotkać czerwono-białe oznaczenia, nazywane pierścieniem latarniowym. Ten znak jest bardzo stary, ale cały czas aktualny i bardzo ważny dla kierowców. Jego nieznajomość naraża na mandaty i odpowiedzialność przed ubezpieczycielem.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Znak 394-50 w Niemczech
Shutterstock/Sudarshan Basumatary
Znak 394-50 w Niemczech
  • Biało-czerwone pierścienie na latarniach w Niemczech są bardzo istotnym znakiem dla kierowców, chcących parkować auto nocą
  • Niedopełnienie obowiązków związanych z czerwono-białym pierścieniem może skutkować mandatem i odpowiedzialnością u ubezpieczyciela
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

W niemieckich miastach coraz częściej można zauważyć biało-czerwone pierścienie na latarniach ulicznych. Ten niepozorny znak, o szerokości 150 mm i umieszczany na wysokości co najmniej 1,5 metra, niesie istotne informacje dla kierowców. Jak wyjaśnia niemiecki dziennik "Nordkurier", oznaczenie to wskazuje, że dana latarnia jest wyłączana na noc, zwykle w ramach oszczędności energii.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Co oznaczają biało-czerwone pierścienie na latarniach w Niemczech?
Jakie konsekwencje grożą za niedopełnienie obowiązków związanych z pierścieniem latarniowym?
Dlaczego niemieckie gminy wyłączają oświetlenie uliczne w nocy?
Co orzekł Sąd Najwyższy Bawarii w kwestii oznaczenia latarni?

Pierścień informuje o latarni. Nie zauważysz? Możesz mieć problemy

W praktyce oznacza to, że po zmroku samochody zaparkowane w pobliżu takich latarni mogą znaleźć się w całkowitej ciemności. Zgodnie z niemieckim kodeksem drogowym (StVO, § 17 ust. 4), kierowcy są zobowiązani do włączenia świateł pozycyjnych lub postojowych, jeśli ich pojazd stoi na poboczu w nieoświetlonym miejscu.

Niedopełnienie tego obowiązku może skutkować nie tylko mandatem, ale także poważniejszymi konsekwencjami. W przypadku kolizji, gdy inne auto uderzy w nieoświetlony pojazd, ubezpieczyciel sprawcy może uznać właściciela zaparkowanego samochodu za współodpowiedzialnego za zdarzenie.

Powszechny problem z latarniami i kierowcami

Jak zauważa "Nordkurier", problem staje się coraz bardziej powszechny, ponieważ wiele niemieckich gmin decyduje się na wyłączanie oświetlenia ulicznego w nocy, aby ograniczyć zużycie energii. W obliczu rosnących kosztów i kryzysu energetycznego takie działania stają się coraz popularniejsze, ale jednocześnie wymagają większej uwagi ze strony kierowców.

Warto jednak pamiętać, że brak oznaczenia na latarni również ma swoje konsekwencje. Sąd Najwyższy Bawarii orzekł, że jeśli latarnia nie jest oznaczona biało-czerwonym pierścieniem lub inną informacją o godzinach wyłączenia, to musi pozostawać włączona przez całą noc. Z kolei Sąd Krajowy w Brunszwiku podkreślił, że kierowcy mają prawo oczekiwać działającego oświetlenia tylko w przypadku braku takiego oznaczenia.

Biało-czerwony pierścień staje się symbolem nowych realiów w niemieckich miastach. W obliczu oszczędności energetycznych kierowcy muszą dostosować się do zmieniających się warunków i pamiętać o obowiązku włączenia świateł postojowych w ciemności. To kolejny przykład, jak globalne wyzwania, takie jak kryzys energetyczny, wpływają na codzienne życie i nawyki obywateli.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium