- W Niemczech złamanie zakazu wyprzedzania z prawej strony karane jest mandatem oraz punktami karnymi
- Wyprzedzanie z prawej strony dozwolone jest także na autostradach, ale tylko w dwóch przypadkach
- W miastach kierowcy aut osobowych mogą wyprzedzać z prawej strony m.in. na odcinkach z wyznaczonymi pasami ruchu
Wyprzedzanie z prawej strony na autostradach i drogach ekspresowych w Polsce jest tak naprawdę dozwolone. Zgodnie z przepisami z prawej strony możemy wyprzedzać m.in. na drogach dwujezdniowych z przynajmniej dwoma pasami ruchu. Ale inaczej jest u naszych zachodnich sąsiadów.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoW Niemczech wyprzedzanie dozwolone tylko w nielicznych sytuacjach
Niemiecki ADAC zwraca uwagę, że w Niemczech coraz częściej dochodzi do poważnych wypadków, których przyczyną jest wyprzedzanie z prawej strony. Nic dziwnego. Zgodnie z tamtejszymi przepisami ruchu drogowego wyprzedzanie odbywa się z reguły po lewej stronie, a poza obszarami zabudowanymi wyprzedzanie z prawej strony grozi mandatem. Nauczeni tych zasad kierowcy nie spodziewają się, że po prawej stronie może pojawić się inny pojazd.
Prawnicy niemieckiego automobilklubu przypominają, że tamtejsze przepisy tylko w nielicznych przypadkach pozwalają w na wyprzedzanie z prawej strony, przy czym dotyczy to również autostrad i dróg o charakterze autostradowym. W rzeczywistości są to dwa przypadki. Pierwszym z nich jest jazda w korku.
Można wyprzedzać z prawej strony, gdy auta powoli poruszają się w korku
Gdy na drodze dochodzi do zatoru, zdarza się, że kolumny pojazdów na obu czy więcej pasach ruchu poruszają się z różnymi prędkościami. W tej sytuacji wyprzedzanie z prawej strony jest dozwolone. Jest jednak jedno "ale". Przepisy zezwalają na to wyłącznie wtedy, gdy pojazdy po lewej stronie jadą z prędkością nie wyższą niż 60 km na godz.
Niemieckie przepisy regulują także kwestię prędkości, z jaką mogą poruszać się auta jadące z prawej strony. Gdy pojazdy na lewym pasie stoją, te na prawym nie mogą jechać szybciej niż 20 km na godz. Jeśli ruch na lewym pasie jest powolny, można jechać prawym pasem z maksymalną różnicą prędkości wynoszącą również 20 km na godz., a zatem dozwolona jest tutaj maksymalna prędkość 80 km na godz.
- Przeczytaj także: Te błędy kierowcy popełniają na rondach wielopasmowych. Jak ich uniknąć?
Wyprzedzanie dozwolone także podczas jazdy pasem rozbiegowym
Drugą sytuacją, w której można wyprzedzać z prawej strony na autostradach, jest korzystanie z pasów rozbiegowych. W Niemczech mają one zazwyczaj ok. 250 m długości (na miejskich odcinkach nawet mniej). Kierowcy poruszający się pasem rozbiegowym powinni sprawnie rozpędzić się na nim, aby móc jak najpłynniej włączyć się w strumień pojazdów już poruszających się daną trasą, bez zmuszania ich do zmniejszania prędkości.
Dopuszczenie możliwości wyprzedzania z prawej strony przez kierujących, którzy znajdują się na pasie rozbiegowym, usprawnia ruch. Dobrym przykładem jest np. sytuacja, w której kierowca auta osobowego sprawnie przyspiesza, aby wjechać przed poruszającą się obok ciężarówkę.
W miastach mniej obostrzeń i dużo niższy mandat
Dużo większa dowolność przy wyprzedzaniu dotyczy miast, ale tylko w odniesieniu do pojazdów silnikowych o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) do 3,5 t. Ich kierowcy mogą wyprzedzać z dowolnej strony, ale pod warunkiem, że na drodze wyznaczone są pasy ruchu w danym kierunku. Warto również pamiętać, że pojazdy skręcające w lewo oraz pojazdy szynowe muszą być wyprzedzane z prawej strony.
Kierowcy, którzy poza tymi nielicznymi wyjątkami będą wyprzedzali inne pojazdy z prawej strony, muszą liczyć się konsekwencjami. Gdy taka sytuacja ma miejsce poza obszarem zabudowanym, grozi mandat w wysokości 100 euro oraz jeden punkt karny. W miastach za złamanie zakazu wyprzedzania z prawej strony wymiar kary jest dużo niższy — to mandat w wysokości 30 euro. ADAC przypomina, że jeśli kierowca, wyprzedzając z prawej strony, stworzy zagrożenie dla innych osób lub mienia, może zostać pociągnięty do odpowiedzialności za spowodowanie zagrożenia w ruchu lądowym.