• W najnowszej, czwartej generacji, Skoda Octavia pozbawiona jest wad jej poprzedników i przekonuje sprawdzoną techniką i wysoką jakością wykończenia
  • Szeroką gamę źródeł napędu – od jednostek benzynowych i diesli, przez miękkie hybrydy, aż po hybrydy plug-in – dopełniają przekładnie manualna i automatyczna oraz napęd na przednią oś lub na cztery koła
  • Wysoką cenę zakupu (częściowo) uzasadnia dość bogate wyposażenie standardowe

Historia współczesnej Skody Octavii sięga drugiej połowy lat 90. ubiegłego wieku. Model zadebiutował w 1996 r. jako 5-drzwiowy liftback i już po roku doczekał się odmiany kombi. Samochód zbierał wiele pochlebnych opinii od użytkowników i chociaż kusił m.in. przestronnym bagażnikiem, to był daleki od ideału chociażby pod względem przestronności na tylnej kanapie. Ale od tego czasu wiele się już zmieniło i obecnie czeski producent oferuje już czwartą generację swojego kompaktowego modelu, w którym zachowano zalety pierwowzoru, eliminując jednocześnie wiele jego wad. I chociaż obecna Skoda Octavia wciąż dostępna jest z dwoma rodzajami nadwozia, tj. liftback i kombi, to klienci mają do wyboru także odmianę hybrydową iV, wersję usportowioną RS, a w przypadku kombi także model z podwyższonym zawieszeniem, tj. Octavię Scout.

Skoda Octavia 4 generacja 2020 rok Foto: Skoda
Skoda Octavia 4 generacja 2020 rok
Skoda Octavia 4 generacja 2020 rok Foto: Skoda
Skoda Octavia 4 generacja 2020 rok

Skoda Octavia – nareszcie przestronniejsza i lepsza jakościowo

Na czwartą generację niezmiernie popularnej Skody Octavii fani czeskiego kompaktu musieli czekać do 2019 r. Obecny model w wersji liftback wydoroślał na przestrzeni ponad 20 lat i teraz ma nadwozie o długości 4689 mm, szerokości 1829 mm i wysokości 1470 mm. Wersja kombi ma praktycznie takie same wymiary – jest jedynie o 2 mm niższa (1468 mm) – i ma taki sam rozstaw osi wynoszący 2686 mm. W połączeniu z optymalnie rozplanowanym wnętrzem oznacza to, że we wnętrzu wreszcie wygodnie może podróżować nawet czwórka pasażerów, zabierając przy tym wystarczająco dużą ilość bagażu. W wersjach z tradycyjnym układem napędowym bagażnik liftbacka standardowo mieści 600 l, odmiany kombi nawet 640 l. Mniejsze możliwości transportowe mają hybrydy plug-in, w których traci się 150 l nominalnej pojemności kufrów.

Skoda Octavia 4 generacja 2020 rok Foto: Skoda
Skoda Octavia 4 generacja 2020 rok
Skoda Octavia 4 generacja 2020 rok Foto: Skoda
Skoda Octavia 4 generacja 2020 rok
Skoda Octavia 4 generacja 2020 rok Foto: Skoda
Skoda Octavia 4 generacja 2020 rok

Skoda Octavia – szeroka gama źródeł napędu

Nabywcy Skody Octavii mają do wyboru kilka rodzajów napędu – od wersji z tradycyjnymi silnikami spalinowymi (benzynowe i diesle), przez miękkie hybrydy (m-HEV), aż po hybrydę plug-in (PHEV).

  • 1.0 TSI: podstawowy silnik benzynowy uzyskuje moc 81 kW/110 KM oraz dostarcza maksymalny moment obrotowy 200 Nm i łączony jest z 6-biegową przekładnią manualną. Octavia z tym silnikiem przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,8 s, rozpędza się do 202 km/h i średnio zużywa 5,1-5,6 l benzyny na 100 km.
  • 1.0 TSI m-HEV: niemal identyczna wersja jak ta z podstawowym silnikiem benzynowym wspomagana jest przez niewielki silnik elektryczny i łączona z 7-biegową przekładnią DSG. W efekcie auto minimalnie szybciej się rozpędza (10,5 s od 0 do 100 km/h) i spala nieznacznie mniej paliwa (5,0-5,5 l/100 km).
  • 1.4 TSI iV: słabsza z dwóch hybryd, montowana w "zwykłych" Octaviach, uzyskuje łączną moc sięgającą 150 kW/204 KM oraz moment obrotowy 250 Nm. Silnik współpracuje z 6-biegową przekładnią DSG i rozpędza Octavię do 220 km/h, przy czym pierwsze 100 km/h uzyskuje się po 7,7 sekundy. Skoda podaje średnie zużycie paliwa na poziomie litra na 100 km.
  • 1.4 TSI iV: druga z hybryd plug-in, którą Skoda zarezerwowała dla wersji usportowionej RS, uzyskuje wyższą moc, tj. 180 kW/245 KM. Octavia RS z tym silnikiem osiąga prędkość maksymalną 225 km/h, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,3 sekundy i średnio potrzebuje 1,1-1,2 l paliwa na 100 km/h.
  • 1.5 TSI ACT: mniejszy z dwóch 4-cylindrowych silników benzynowych zapewnia moc 110 kW/150 KM oraz moment obrotowy sięgający 250 Nm. Podobnie jak w przypadku 1.0 TSI napęd przenoszony jest poprzez manualną przekładnię o sześciu przełożeniach. Lepsze osiągi, tj. prędkość maksymalna 223 km/h i przyspieszenie 0-100 km/h trwające 8,2 sekundy, okupione są niewiele wyższym zużyciem paliwa, wynoszącym 5,3-5,8 l/100 km.
  • 1.5 TSI m-HEV: analogicznie jak w mniejszej miękkiej hybrydzie silnik benzynowy wspomagany jest przez jednostkę elektryczną i łączony z przekładnią DSG (7 biegów). Ta wersja Octavii osiąga 229 km/h i zużywa średnio o 0,1 l paliwa mniej niż 1.5 TSI ACT.
  • 2.0 TSI 4×4: najmocniejszy silnik benzynowy w "zwykłej" Octavii osiąga 140 kW/190 KM i maksymalny moment obrotowy 320 Nm. Jednostka łączona jest z 7-biegową przekładnią DSG, która przenosi napęd na cztery koła i pozwala uzyskać prędkość maksymalną 229 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi od 7,0-7,3 l/100 km.
  • 2.0 TSI: dwulitrowy motor benzynowy jest topową jednostką, zarezerwowaną wyłącznie dla wersji RS. Silnik osiąga moc 180 kW/245 KM oraz moment obrotowy 370 Nm i łączony jest z 6-biegową przekładnią manualną lub automatyczną, 7-biegową DSG. W obu przypadkach prędkość maksymalna wynosi 250 km/h, a średnie zużycie paliwa 6,8-7,0 l/100 km. Minimalne różnice pojawiają się w czasie przyspieszenia 0-100 km/h. Octavia z "manualem" potrzebuje na to 6,8 sekundy, wersja z DSG 6,7 sekundy.
  • 2.0 TDI SCR: podstawowy diesel dostarcza 85 kW/115 KM oraz maksymalny moment obrotowy 300 Nm w przypadku 6-biegowej przekładni manualnej i 250 Nm w przypadku automatycznej DSG. Uzyskiwana moc wystarcza, aby Octavia rozpędzała się maksymalnie do 215/214 km/h i przyspieszała od 0 do 100 km/h w 10,3 sekundy. Średnie zużycie paliwa wynosi od 4,1-4,5 l/100 km (6b. manual) do 4,3-4,7 l/100 km (DSG).
  • 2.0 TDI SCR: bardziej wysilona wersja diesla Skody uzyskuje 110 kW/150 KM i również oferowana jest z przekładnią manualną (6 biegów) lub automatyczną (DSG), ale w tym drugim przypadku można wybrać odmianę z napędem na przednią oś lub 4×4. Maksymalny moment obrotowy sięga 340 Nm w autach z przekładnią 6-biegową i 360 Nm w modelach z automatem. Octavia ze ręczną skrzynią rozpędza się do 236 km/h i średnio zużywa 4,1-4,5 l/100 km, wersja z DSG osiąga 234 km/h i zużywa 4,3-4,7 l/100 km, a model 4×4 może jechać "tylko" 227 km/h i średnio spala 5,0-5,4 oleju napędowego na 100 km.
  • 2.0 TDI SCR: w swojej topowej odmianie 2-litrowy diesel uzyskuje 147 kW/200 KM i 400 Nm momentu obrotowego. Silnik współpracuje wyłącznie z automatyczną przekładnią DSG, przy czym w "cywilnej" Octavii napęd przenoszony jest na cztery koła, a w Octavii RS na przednią lub na obie osie. Pierwsza z wymienionych wersji rozpędza się do 245 km/h, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,6 sekundy i średnio zużywa 5,5-5,8 l/100 km. Przednionapędowa Octavia RS z tym silnikiem osiąga 250 km/h, przyspiesza 0-100 km/h w 7,4 sekundy i średnio spala 4,9-5,1 l/100 km, z kolei w wersji 4×4 prędkość maksymalna wynosi 245 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h trwa 6,8 s, a średnie zużycie paliwa wynosi 5,5-5,6 l/100 km.

Skoda Octavia – wersje wyposażeniowe

W parze z szeroką gamą dostępnych jednostek napędowych idzie również szeroka paleta wersji wyposażeniowych. Oprócz linii dostępnych w "zwykłej" Octavii, tj. Active, Ambition, Style, Sportline oraz Scout, Skoda oferuje również linię RS zarezerwowaną dla sportowej odmiany czeskiego modelu.

Skoda Octavia Combi Scout 2021 Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Skoda Octavia Combi Scout 2021

W pierwszej z wymienionych standardem są m.in. klimatyzacja manualna, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, asystent pasa ruchu, pokryta skórą kierownica, radio Swing (8,25’’, 2×USB-C), Bluetooth i 16-calowe felgi aluminiowe. W wersji Ambition dodatkowo znajdziemy np. przednie fotele z regulacją wysokości i podparcia lędźwiowego, czujniki parkowania z tyłu, kamerę cofania, automatyczną klimatyzację 2-strefową, tempomat i automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne.

Skoda Octavia Combi Scout 2021 Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Skoda Octavia Combi Scout 2021

W porównaniu z wersją Ambition linia Style jest bogatsza m.in. o czujniki parkowania z przodu i z tyłu, elektrycznie składane lusterka zewnętrzne, podgrzewane przednie fotele, radio Bolero (10’’, 2×USB-C) oraz reflektory główne LED Top Matrix, a Sportline w porównaniu ze Style wprowadza np. sportową kierownicę wielofunkcyjną, sportowe fotele pokryte tkaniną Thermoflux i zawieszenie sportowe (oprócz wersji iV).

Skoda Octavia Combi Scout 2021 Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Skoda Octavia Combi Scout 2021

Na tle uboższych wersji linię Scout wyróżnia pakiet na bezdroża, centralna poduszka powietrzna, adaptacyjny tempomat, Bluetooth Plus z bezprzewodową ładowarką do smartfona oraz nawigacja Columbus (10’’, 2×USB-C). Z kolei jeśli zależy nam na progresywnym układzie kierowniczym, sportowych fotelach ze zintegrowanymi zagłówkami i funkcji Driving Mode Select umożliwiającej wybór profilu jazdy powinniśmy zwrócić uwagę na Octavię RS.

Skoda Octavia Combi Scout 2021 Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Skoda Octavia Combi Scout 2021

Skoda Octavia – przestronne auto w cenie od 91 tys. zł

Aby stać się właścicielem Skody Octavii trzeba przygotować się na wydatek 91 tys. zł, tyle bowiem kosztuje model z silnikiem 1.0 TSI i wersją wyposażenia Active. Kombi jest o 4 tys. zł droższe. W tej wersji wyposażenia dostępny jest jeszcze tylko najsłabszy diesel z manualną przekładnią – ten w wersji liftback kosztuje 106 350 zł.

Decydując się na Octavię Sout automatycznie ograniczamy się do nadwozia typu kombi i czterech silników, tj. 1.5 TSI ACT (129 150 zł), 2.0 TSI 4×4 (153 450 zł) oraz diesli 2.0 TDI SCR 4×4 o mocy 110 kW (159 750 zł) i 2.0 TDI SCR 4×4 o mocy 147 kW (168 tys. zł).

Ceny liftbacka z hybrydą plug-in o mocy 150 kW zaczynają się od 144 750 zł (Ambition) i kończą na 160 250 zł (Sportline). Hybryda plug-in o mocy 180 kW, oferowana w Octavii RS, kosztuje 167 350 zł. Decydując się na model RS, ale z napędem wyłącznie spalinowym, trzeba wydać od 147 850 zł za wersję z jednostką benzynową i od 161 100 zł za diesla.