Jak wynika z policyjnych statystyk, w 2022 r. zatrzymano aż 104 tys. 467 kierujących pojazdami pod działaniem alkoholu, z czego 83 tys. 868 była w stanie nietrzeźwości. W 2023 r. policjanci zatrzymali ponad 95,6 tys. nietrzeźwych kierowców. Tylko w 2023 r. statystyki policyjne mówią o średnio 262 przypadkach jazdy "na podwójnym gazie" dziennie, i to tylko tych, które udało się wykryć. Kierowcy pod wpływem alkoholu spowodowali także w ubiegłym roku aż 1,3 tys. wypadków, w których zginęło 212 osób, a 1,5 tys. zostało rannych. Liczby te, choć mniejsze niż np. w poprzedniej dekadzie, nadal wskazują, że prowadzenie pojazdów po spożyciu alkoholu to w Polsce nadal poważny problem.

 Foto: Rankomat

Od 14 marca, zgodnie z nowymi przepisami, kierowca, który będzie miał 1,5 promila lub więcej alkoholu we krwi, lub też dopuści się recydywy w ciągu dwóch lat, będzie musiał się liczyć z konfiskatą swojego pojazdu. Takie same konsekwencje czekają kierowców, którzy uciekną z miejsca wypadku.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Rankomat sprawdził nastawienie Polaków do nowych przepisów. Ankietowanych zapytano również o to, jakie kary stosowaliby za inne wykroczenia drogowe.

Dowiedz się więcej na ten temat:

Większość popiera konfiskatę pojazdów pijanym kierowcom

Wyniki nie są zbyt zaskakujące. Jak można było się domyślać, większość ankietowanych popiera nowe przepisy. Jest ich 67 proc. W badaniu wskazali oni także, że wierzą, że nowe prawo przyczyni się do zmniejszenia liczby pijanych kierowców na drogach. Nieznacznie większe poparcie dla konfiskaty pojazdów odnotowano w miastach (popiera je 70 proc. badanych) niż na wsi (62 proc. ankietowanych). Nowe przepisy negatywnie ocenia 14 proc. badanych. Ich zdaniem naruszają one prawo własności. 12 proc. twierdzi zaś, że nie zniechęcą one do wsiadania za kierownicę pod wpływem alkoholu.

 Foto: Rankomat

Podczas ankiety zapytano również, czy konfiskatę pojazdów powinno się rozszerzyć na inne niebezpieczne zachowania. 44 proc. badanych wyraziło opinię, że powinna ona dotknąć także piratów drogowych. 33 proc. wskazuje, że konfiskata powinna być stosowana w przypadku spowodowania wypadku. Temu pomysłowi sprzeciwiło się 12 proc. badanych.

 Foto: Rankomat