- W 2023 r. w Polsce zarejestrowano symboliczną liczbę samochodów chińskich marek – wręcz żenująco niską, biorąc pod uwagę zainteresowanie, jakie budzą te pojazdy
- Od początku 2024 r. sprzedaż chińskich aut ruszyła jednak z kopyta, wyprzedzając niektóre japońskie i europejskie popularne marki
143 samochody – tyle "chińczyków" zarejestrowano w Polsce w całym 2023 r. Śmiesznie niska liczba, prawda? Z tego 64 auta to modele marki MG – stuletniej marki o brytyjskich korzeniach przejętej w 2007 r. przez Chińczyków. Ważne jest jednak to, że "dzisiejsza" marka MG pojawiła się w Polsce pod koniec 2023 r., tak więc dane te niewiele mówią. Początek 2024 r. to już jednak zupełnie inna sytuacja.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Samar: jedna chińska marka wyprzedza Mitsubishi, Jeepa i Fiata
Według danych IBRM Samar w pierwszych dwóch miesiącach 2024 r. w Polsce zarejestrowano 533 chińskie samochody – to ponad 3,5 raza więcej niż w całym minionym roku. Wśród samochodów chińskich marek rządzi wspomniane wcześniej MG – te auta znalazły 411 nabywców. Aby mieć punkt odniesienia, warto wiedzieć, że w tym samym czasie Mitsubishi sprzedało w Polsce 398 samochodów, tyle samo sprzedał Jeep, a Fiat tylko 353 auta.
Chińskie elektryki też odnoszą sukcesy
Wśród sprzedanych w pierwszych dwóch miesiącach 2024 r. w Polsce aut marki MG 46 egzemplarze to elektryki – model MG4. W tym samym czasie Renault sprzedało 43 elektryczne samochody, a Toyota 21.
- Czytaj także: Surowe normy emisji spalin miały ochronić europejską motoryzację, ale Chiny i tak są górą
Można spodziewać się, że w grze zaczną się liczyć także inne chińskie marki, np. BAIC. Cała nadzieja europejskich marek w działaniach Komisji Europejskiej, która prowadzi postępowanie w sprawie aut pochodzenia chińskiego na europejskim rynku – chiński przemysł motoryzacyjny uzyskuje w swoim kraju wsparcie, które może być uznane za naruszające zasady uczciwej konkurencji.