60 proc. wkładu pokryje Toyota Motor Manufacturing and Engineering Europe, a 40 proc. Toyota Industries Corporation, japońska spółka zajmująca się między innymi produkcją silników.Skazani na sukcesNa konferencji prasowej w siedzibie Ministerstwa Gospodarki w Warszawie Norio Sato, dyrektor zarządzający spółką Toyota Industries Corporation, wyraził przekonanie, że połączenie wysiłków spółki TMC-TIC oraz talentu i profesjonalizmu polskich pracowników, którzy będą pracowali w nowej fabryce, zapewni nowemu projektowi sukces. Z niecierpliwością czekam na moment, kiedy w związku z decyzją TMC o rozpoczęciu w Polsce produkcji silników będziemy mogli zaprezentować efekty naszej starannie pielęgnowanej współpracy.Rozpoczęcie produkcji planowane jest na początek 2005 roku. Przewiduje się, że roczny montaż silników wyniesie około 120 tys. sztuk. W nowej spółce o nazwie Toyota Motor Industries Poland (TMIP) zostanie zatrudnionych 350 osób. Przedstawiciele Toyoty zapewniali, że elementy do silników z Jelcza w większości będą pochodzić z rynku europejskiego. Wykluczyli możliwość budowy parku przemysłowego współdziałającego przy fabryce. Nowa inwestycja japońskiego koncernu ma ogromne znaczenie dla gminy, w której blisko 3 tys. osób jest bez pracy. Do początku lat 90. jelczańskie zakłady zatrudniały 10 tys. pracowników, obecnie tylko tysiąc. W ostatnim czasie miasto Jelcz-Laskowice zacząło przyciągać nowych inwestorów motoryzacyjnych. Obok Toyoty mają tutaj swoje zakłady spółki Autoliv Poland, zajmująca się produkcją pasów bezpieczeństwa, oraz Ronal, w której już wkrótce rozpocznie się produkcja aluminiowych felg samochodowych. W sumie w dwóch zakładach znalazło pracę ponad 600 osób.Silniki i przekładnieNowy zakład produkujący silniki Diesla to kolejna inwestycja Toyoty w Polsce. W kwietniu bieżącego roku wałbrzyska fabryka Toyoty Motor Manufacturing Poland rozpoczęła produkcję manualnych skrzyń biegów do Yarisów, Corolli i Avensisów. Rocznie 250 tys. tych przekładni trafi do europejskich zakładów koncernu w Wielkiej Brytanii, Francji i Turcji. Za trzy lata Japończycy zamierzają produkować w Wałbrzychu jeszcze małolitrażowe silniki benzynowe i nowe przekładnie do miejskich aut, które Toyota wspólnie z francuskim koncernem PSA (Peugeot-CitroĎn) będzie montować w Czechach.