- W ostatnich latach tempo budowy autostrad mocno zwolniło – od 2015 do 2020 r. oddano do użytku tylko 156 km nowych odcinków
- W 2020 r. mocno podrożała budowa kilometra tego typu dróg – o ponad jedną trzecią
- Więcej takich historii znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza i odpowiada za rozwój sieci autostrad, podsumowała rok 2020. Państwowy zarządca chwali się w nim, że w ubiegłym, pandemicznym roku mimo trudności udało się oddać do użytku więcej dróg niż planowano (140 km zamiast 116,8 km). Okazuje się jednak, że na tle Europy nie wypadamy najlepiej, co pokazuje raport firmy Rankomat, która przeanalizowała dane dotyczące budowy autostrad i porównała je z resztą Europy.
Budowa dróg w latach 2015-2020
Aktualnie w Polsce mamy 4 269 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1 712 km autostrad. W przypadku tej drugiej, najwyższej kategorii oznacza to, że powoli zbliżamy się do końca budowy głównych szlaków, których łączna długość ma mieć ok. 2100 km. Jednak patrząc na tempo ich budowy oraz koszty, może to być długi i kosztowny finisz.
W latach 2015-2020 zbudowano jedynie 156 km autostrad, a w latach 2015, 2017, 2018 nie oddano to użytku ani jednego kilometra autostrad (dane GDDKiA). Natomiast w 2020 r. zostało oddane jedynie 14,6 km autostrad. W bieżącym roku plany też nie są zbyt ambitne – kierowcy mają dostać niespełna 40 km nowych autostrad, z czego 15,9 z nich to kapitalny remont odcinka oddanego do użytku w 1989 r.
Długość autostrad w wybranych krajach Europy
Biorąc pod uwagę terytorium i liczbę ludności, nasz kraj wciąż nie znajduje się w europejskiej czołówce. Tu jednak trzeba usprawiedliwić polskich drogowców faktem, że autostrady w krajach zachodnich budowane były w latach mniejszej dbałości o środowisko naturalne i związanych z tym niższych kosztów i szybszego tempa.
W Polsce na 1 km2 powierzchni naszego kraju przypada 0,005 km autostrady. Dla porównania w podobnych obszarowo Włoszech ten wskaźnik jest dwukrotnie wyższy i wynosi 0,010 km/km2. Duże zagęszczenie sieci autostradowej nie jest jednak domeną tylko krajów spoza dawnego bloku wschodniego, bardziej rozbudowaną niż Polska sieć autostrad posiadają również Czesi (0,016 km/km2) oraz Węgrzy (0,014 km/km2). Polsce wciąż daleko także do Francji (0,018 km/km2) czy Niemiec (0,036 km/km2).
Niestety, jest też coraz drożej
Eksperci firmy Rankomat zwrócili także uwagę na duże wahania w kosztach budowy autostrad w ostatnich latach przy uwzględnieniu wszystkich kosztów. Średni koszt budowy kilometra autostrady, przestawiony przez GDDKiA, na 2020 r. wyniósł 47,8 mln zł i był o 34,3 proc. wyższy niż w 2019 (w 2018 r. koszt budowy kilometra autostrady wyniósł 42,4 mln).
Oczywiście w wyliczeniach należy uwzględnić, że na ostateczną cenę kilometra autostrady ma wpływ szereg czynników, a w kolejnych latach buduje się drogi w różnym terenie (zurbanizowany wymaga większych nakładów na odszkodowania), o nieporównywalnym stopniu trudności i z różną liczbą węzłów komunikacyjnych.