W poniedziałek na dawnym przejściu granicznym ze Słowacją w Barwinku GDDKiA podpisała umowę z wykonawcą nowego fragmentu Via Carpatii. Przetarg na realizację odcinka drogi S19 Dukla – Barwinek wygrała firma Polaqua, która złożyła ofertę na ponad 1,54 mld zł. Za tę kwotę wybuduje 18,2 km dwujezdniowej drogi ekspresowej o dwóch pasach ruchu w obu kierunkach.

Na ten fragment drogi S19 właśnie została podpisana umowa Foto: GDDKiA
Na ten fragment drogi S19 właśnie została podpisana umowa

Droga S19 - GDDKiA twierdzi, że to jeden z trudniejszych odcinków tej trasy

W ramach podpisanej umowy powstaną nie tylko dwie jezdnie z zatokami awaryjnymi, ale też duży węzeł drogowy Barwinek w miejscu połączenia S19 z istniejącą DK19. Oprócz tego Polaqua wybuduje 10 mostów, sześć wiaduktów, sześć przejść dla zwierząt, a także 15 estakad, z których najdłuższa (dokładnie 1,1 km) zostanie rozpięta nad doliną na filarach o wysokości ok. 35 m, licząc od poziomu ziemi.

Zobacz: Znamy plany budowy nowych dróg ekspresowych i autostrad. Sięgają aż 2033 r.

Budowa tych obiektów inżynierskich nie będzie łatwa za względu na skomplikowany charakter geologiczny tego rejonu. GDDKiA przekazała, że projektanci i robotnicy będą musieli zmierzyć się z różnorodnym ukształtowaniem terenu – przechodzącym na przemian przez wzniesienia i doliny z płynącym w ich dnie ciekiem wodnym. Do tego, nowy odcinek Via Carpatii będzie przebiegać przez 19 obszarów osuwiskowych i "predysponowanych osuwiskowo".

Droga S19 - nowy odcinek uzupełni Via Carpatię za ok. 4,5 roku

GDDKiA szacuje, że prace projektowe i roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie będą trwać maksymalnie 42 miesiące od dnia podpisania umowy. Zastrzega jednak, że z tego terminu zostały wyłączone okresy zimowe (1 grudnia – 31 marca), dlatego odcinek S19 Dukla – Barwinek nie będzie gotowy już za 3,5 roku.

Sprawdź: Potężna rozbudowa odcinkowego pomiaru prędkości. Skończy się rumakowanie

Nowy fragment drogi ekspresowej S19 będzie uzupełnieniem międzynarodowego szlaku Via Carpatia łączącego Północ z Południem Europy – w zamierzeniu ma on biec od Estonii aż po Grecję. Polski "akcent" tej trasy będzie mieć łącznie ponad 700 km i przebiegać przez woj. podlaskie, mazowieckie, lubelskie oraz podkarpackie.