- Według GDDKiA wciąż brakuje dróg uzupełniających w Polsce, by połączyć trasy ekspresowe
- W ciągu najbliższych lat dyrekcja będzie wzmacniać istniejące drogi, by dostosować je do większego obciążenia
- Via Carpatia zyskała kolejne unijne wsparcie, by powstał odcinek drogi ekspresowej do południowej granicy Polski
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Niemal 292 mld zł przeznaczono na budowę nowych dróg w Polsce w ramach rządowego projektu Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. W planach nie zabrakło także projektów przebudowy już istniejących odcinków tras najwyższych kategorii. Dla kierowców oznacza to, że Polska jeszcze przez wiele lat będzie ogromnym placem budowy.
Wbrew pozorom nie trzeba wielu lat, by doczekać się porządnej sieci drogowej w naszym kraju. Jeśli uda się zrealizować rządowe plany, to już w przyszłym roku wszystkie miasta wojewódzkie w Polsce powinny być połączone z siecią tras najwyższych kategorii — dróg krajowych oraz autostrad. W ciągu dwóch najbliższych lat powinniśmy doczekać wielu kluczowych inwestycji. Wydłuży się m.in. Autostrada A2 oraz droga ekspresowa S7. W kolejnych latach znacząco poprawi się także sieć ekspresowych połączeń na wschodzie kraju (przede wszystkim S17 i S19). Na tym nie koniec.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Wybrane inwestycje w ramach programu budowy dróg krajowych na lata 2014 – 2023 z perspektywą do 2025 r.
Droga | Długość w km | Lata realizacji |
Autostrada A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce | 37,5 | 2020 – 2023 |
Autostrada A2 Siedlce – Biała Podlaska | 63,5 | 2020 – 2024 |
Droga ekspresowa S1 Kosztowy – Bielsko-Biała | 39,7 | 2020 – 2023 |
Droga ekspresowa S1 Przybędza - Milówka | 8,5 | 2019 – 2023 |
Droga ekspresowa S3 Troszyn - Świnoujście | 33 | 2020 – 2024 |
Droga ekspresowa S3 Bolków - Lubawka | 31,4 | 2018 – 2023 |
Drogi ekspresowe S7/S5 Miłomłyn - Olsztynek | 52,4 | 2014 – 2023 |
Droga ekspresowa S7 Płońsk - Czosnów | 34,6 | 2020 – 2024 |
Droga ekspresowa S7 (przebudowa) Warszawa - Grójec | 29,2 | 2017 – 2023 |
Droga ekspresowa S7 gr. woj. świętokrzyskiego - Kraków | 55,4 | 2018 – 2024 |
Droga ekspresowa S11 Koszalin Zachód – w. Bobolice | 47,7 | 2019 - 2023 |
Droga ekspresowa S14 obwodnica Łodzi | 28,5 | 2018 - 2023 |
Droga ekspresowa S16 Olsztyn - Ełk | 13,1 | 2020 – 2023 |
Droga ekspresowa S17 Drewnica - Zakręt | 13,8 | 2020 – 2024 |
Droga ekspresowa S17 Piaski - Hrebenne | 119,9 | 2021 – 2025 |
Droga ekspresowa S19 gr. państwa - Białystok | 116,3 | 2020 - 2025 |
Droga ekspresowa S19 Choroszcz – Ploski - Chlebczyn | 128 | 2020 – 2024 |
Droga ekspresowa S19 gr. woj. podlaskiego - Łosice | 32,4 | 2021 – 2025 |
Droga ekspresowa S19 gr. woj. mazowieckiego - Lubartów | 81,4 | 2020 – 2024 |
Droga ekspresowa S19 Lublin Rudnik - Lubartów | 23,8 | 2020 – 2024 |
Droga ekspresowa S19 Rzeszów Południe – w. Babica | 10,3 | 2020 – 2025 |
Droga ekspresowa S19 w. Babica - Barwinek | 74,9 | 2020 – 2025 |
Droga ekspresowa S52 Północna Obwodnica Krakowa | 14,5 | 2018 – 2023 |
Droga ekspresowa S61 Ostrów Mazowiecka - Szczuczyn | 91 | 2017 - 2023 |
Droga ekspresowa S74 Przełom/Mniów - Kielce | 21,3 | 2020 - 2024 |
Autostrada A18 (przebudowa) Olszyna - Golnice | 70 | 2019 – 2024 |
Droga ekspresowa S12 Piaski - Dorohusk | 57,5 | 2021 – 2025 |
Droga ekspresowa S8 Wrocław - Kłodzko | 74,5 | 2023 – 2026 |
Droga ekspresowa S5 Sobótka - Bolków | 50 | 2023 – 2026 |
Droga ekspresowa S6 obwodnica Trójmiasta | 31,7 | 2021 – 2025 |
Droga ekspresowa S10 Toruń - Bydgoszcz | 50,4 | 2022 – 2025 |
Droga ekspresowa S6 Lębork – DK6 | 22,0 | 2021 – 2025 |
Droga ekspresowa S6 Koszalin - Słupsk | 46,2 | 2022 – 2025 |
Droga ekspresowa S6 Słupsk - Lębork | 49,6 | 2021 - 2025 |
Do ideału nadal jednak daleko. Nawet drogowcy przyznają, że wciąż brakuje efektu tzw. sieci. W najnowszym rządowym programie czytamy: "Wyraźnie odczuwany jest brak dróg uzupełniających, tworzących horyzontalne uzupełnienie sieci, tj. dróg S10, S12, S16 oraz S74, a także drogi S11. Wymienione drogi stanowią brakujące ogniwa i to właśnie ich realizacja stanie się wyzwaniem na kolejne lata".
Wybrane inwestycje w ramach programu budowy dróg krajowych do 2030 r. z perspektywą do 2033 r.
Droga | Długość w km |
Autostrada A2 Biała Podlaska – granica Polski | 32,3 |
Autostrada A2 (poszerzenie) Łódź Północ – gr. woj. łódzkiego | 46,2 |
Autostrada A2 (poszerzenie) gr. woj. łódzkiego - Konotopa | 42 |
Autostrada A50/ S50 obwodnica aglomeracji warszawskiej | 263 |
Droga ekspresowa S6 – zachodnia część Szczecina | 51,6 |
Droga ekspresowa S7 Czosnów - Warszawa | 22,1 |
Droga ekspresowa S10 Szczecin - Piła | 114,1 |
Droga ekspresowa S10 Piła - Bydgoszcz | 76,8 |
Droga ekspresowa S10 Toruń – S7 | 100 |
Droga ekspresowa S11 Bobolice - Szczecinek | 24,4 |
Droga ekspresowa S11 Szczecinek - Piła | 60 |
Droga ekspresowa S11 obwodnica Ujścia | 15 |
Droga ekspresowa S11 Piła - Oborniki | 58 |
Droga ekspresowa S11 obwodnica Obornik | 13,7 |
Droga ekspresowa S11 Oborniki - Poznań | 9 |
Droga ekspresowa S11 Kórnik – Ostrów Wielkopolski | 85 |
Droga ekspresowa S11 Ostrów Wielkopolski - Kępno | 31 |
Droga ekspresowa S11 Kępno – A1 | 73,8 |
Droga ekspresowa S11 obwodnica Tarnowskich Gór | 36,1 |
Droga ekspresowa S12 Piotrków Trybunalski - Sulejów | 35,1 |
Droga ekspresowa S12 Sulejów - Radom | 67,4 |
Droga ekspresowa S12 Radom - Lublin | 67 |
Droga ekspresowa S16 Olsztyn - Ełk | 102,8 |
Droga ekspresowa S16 Ełk - Białystok | 87 |
Droga ekspresowa S19 Sokołów Małopolski - Jasionka | 15 |
Droga ekspresowa S52 Bielsko-Biała - Głogoczów | 61 |
Droga ekspresowa S74 Sulejów - Przełom | 51,9 |
Droga ekspresowa S74 Cedzyna – Łagów | 30 |
Droga ekspresowa S74 Łagów - Nisko | 87,3 |
Droga GP7/S7 (parametry ekspresowej) Rabka - Chyżne | 35 |
Autostrada A4 (przebudowa) Wrocław - Krzyżowa | 116 |
Autostrada A4 (przebudowa) Wrocław - Tarnów | 337 |
Droga ekspresowa S5 Nowe Marzy - Wirwajdy | 90 |
Droga ekspresowa S12 Kozenin - Łódź | 60 |
Droga ekspresowa S8 Kłodzko - Boboszów | 45 |
Prócz nowych autostrad i dróg ekspresowych pojawi się sporo obwodnic (osobny program budowy obwodnic miast). Do 2030 r. wzmacniana będzie także już istniejąca sieć drogowa. Ministerstwo Infrastruktury przeznaczyło ok. 64 mld zł na dostosowanie nawierzchni do obciążeń 11,5 t/oś.
Nie zapomniano o finansowaniu, co staje się coraz istotniejsze w dobie inflacji i problemów z dostępnością materiałów. W maju 2022 r. podjęto uchwałę, by przeznaczyć dodatkowe środki na inwestycje drogowe, które trudno ukończyć ze względu na wzrost cen materiałów budowlanych, problemy z dostawami surowców oraz odpływ obywateli Ukrainy z Polski (wartość programu na lata 2014 – 2023 zwiększono ze 163,9 mld zł do 166,5 mld zł). Trwają także prace nad projektem ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg, by wspomóc poprawę bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów oraz modernizację dróg wojewódzkich i infrastruktury drogowej do specjalnych stref ekonomicznych.
Na istotne wsparcie można także liczyć ze strony unijnych funduszy. Pod koniec czerwca 2022 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o przyznaniu wsparcia ze środków programu "Łącząc Europę" (CEF – na lata 2021 – 2027) w wysokości 327 mln euro (66 proc. wartości inwestycji) na budowę odcinka S19 Via Carpatia Miejsce Piastowe – Dukla – Barwinek. Zgodnie z rządowymi planami ekspresowe połączenie powinno być gotowe do 2026 r.