• Według GDDKiA wciąż brakuje dróg uzupełniających w Polsce, by połączyć trasy ekspresowe
  • W ciągu najbliższych lat dyrekcja będzie wzmacniać istniejące drogi, by dostosować je do większego obciążenia
  • Via Carpatia zyskała kolejne unijne wsparcie, by powstał odcinek drogi ekspresowej do południowej granicy Polski
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Niemal 292 mld zł przeznaczono na budowę nowych dróg w Polsce w ramach rządowego projektu Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. W planach nie zabrakło także projektów przebudowy już istniejących odcinków tras najwyższych kategorii. Dla kierowców oznacza to, że Polska jeszcze przez wiele lat będzie ogromnym placem budowy.

Wbrew pozorom nie trzeba wielu lat, by doczekać się porządnej sieci drogowej w naszym kraju. Jeśli uda się zrealizować rządowe plany, to już w przyszłym roku wszystkie miasta wojewódzkie w Polsce powinny być połączone z siecią tras najwyższych kategorii — dróg krajowych oraz autostrad. W ciągu dwóch najbliższych lat powinniśmy doczekać wielu kluczowych inwestycji. Wydłuży się m.in. autostrada A2 oraz droga ekspresowa S7. W kolejnych latach znacząco poprawi się także sieć ekspresowych połączeń na wschodzie kraju (przede wszystkim S17 i S19). Na tym nie koniec.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Wybrane inwestycje w ramach programu budowy dróg krajowych na lata 2014 – 2023 z perspektywą do 2025 r.

Droga Długość w km Lata realizacji
Autostrada A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce 37,5 2020 – 2023
Autostrada A2 Siedlce – Biała Podlaska 63,5 2020 – 2024
Droga ekspresowa S1 Kosztowy – Bielsko-Biała 39,7 2020 – 2023
Droga ekspresowa S1 Przybędza - Milówka 8,5 2019 – 2023
Droga ekspresowa S3 Troszyn - Świnoujście 33 2020 – 2024
Droga ekspresowa S3 Bolków - Lubawka 31,4 2018 – 2023
Drogi ekspresowe S7/S5 Miłomłyn - Olsztynek 52,4 2014 – 2023
Droga ekspresowa S7 Płońsk - Czosnów 34,6 2020 – 2024
Droga ekspresowa S7 (przebudowa) Warszawa - Grójec 29,2 2017 – 2023
Droga ekspresowa S7 gr. woj. świętokrzyskiego - Kraków 55,4 2018 – 2024
Droga ekspresowa S11 Koszalin Zachód – w. Bobolice 47,7 2019 - 2023
Droga ekspresowa S14 obwodnica Łodzi 28,5 2018 - 2023
Droga ekspresowa S16 Olsztyn - Ełk 13,1 2020 – 2023
Droga ekspresowa S17 Drewnica - Zakręt 13,8 2020 – 2024
Droga ekspresowa S17 Piaski - Hrebenne 119,9 2021 – 2025
Droga ekspresowa S19 gr. państwa - Białystok 116,3 2020 - 2025
Droga ekspresowa S19 Choroszcz – Ploski - Chlebczyn 128 2020 – 2024
Droga ekspresowa S19 gr. woj. podlaskiego - Łosice 32,4 2021 – 2025
Droga ekspresowa S19 gr. woj. mazowieckiego - Lubartów 81,4 2020 – 2024
Droga ekspresowa S19 Lublin Rudnik - Lubartów 23,8 2020 – 2024
Droga ekspresowa S19 Rzeszów Południe – w. Babica 10,3 2020 – 2025
Droga ekspresowa S19 w. Babica - Barwinek 74,9 2020 – 2025
Droga ekspresowa S52 Północna Obwodnica Krakowa 14,5 2018 – 2023
Droga ekspresowa S61 Ostrów Mazowiecka - Szczuczyn 91 2017 - 2023
Droga ekspresowa S74 Przełom/Mniów - Kielce 21,3 2020 - 2024
Autostrada A18 (przebudowa) Olszyna - Golnice 70 2019 – 2024
Droga ekspresowa S12 Piaski - Dorohusk 57,5 2021 – 2025
Droga ekspresowa S8 Wrocław - Kłodzko 74,5 2023 – 2026
Droga ekspresowa S5 Sobótka - Bolków 50 2023 – 2026
Droga ekspresowa S6 obwodnica Trójmiasta 31,7 2021 – 2025
Droga ekspresowa S10 Toruń - Bydgoszcz 50,4 2022 – 2025
Droga ekspresowa S6 Lębork – DK6 22,0 2021 – 2025
Droga ekspresowa S6 Koszalin - Słupsk 46,2 2022 – 2025
Droga ekspresowa S6 Słupsk - Lębork 49,6 2021 - 2025

Do ideału nadal jednak daleko. Nawet drogowcy przyznają, że wciąż brakuje efektu tzw. sieci. W najnowszym rządowym programie czytamy: "Wyraźnie odczuwany jest brak dróg uzupełniających, tworzących horyzontalne uzupełnienie sieci, tj. dróg S10, S12, S16 oraz S74, a także drogi S11. Wymienione drogi stanowią brakujące ogniwa i to właśnie ich realizacja stanie się wyzwaniem na kolejne lata".

Plan budowy dróg do 2025 r wersja z czerwca 2022 r Foto: GDDKiA
Plan budowy dróg do 2025 r wersja z czerwca 2022 r

Wybrane inwestycje w ramach programu budowy dróg krajowych do 2030 r. z perspektywą do 2033 r.

Droga Długość w km
Autostrada A2 Biała Podlaska – granica Polski 32,3
Autostrada A2 (poszerzenie) Łódź Północ – gr. woj. łódzkiego 46,2
Autostrada A2 (poszerzenie) gr. woj. łódzkiego - Konotopa 42
Autostrada A50/ S50 obwodnica aglomeracji warszawskiej 263
Droga ekspresowa S6 – zachodnia część Szczecina 51,6
Droga ekspresowa S7 Czosnów - Warszawa 22,1
Droga ekspresowa S10 Szczecin - Piła 114,1
Droga ekspresowa S10 Piła - Bydgoszcz 76,8
Droga ekspresowa S10 Toruń – S7 100
Droga ekspresowa S11 Bobolice - Szczecinek 24,4
Droga ekspresowa S11 Szczecinek - Piła 60
Droga ekspresowa S11 obwodnica Ujścia 15
Droga ekspresowa S11 Piła - Oborniki 58
Droga ekspresowa S11 obwodnica Obornik 13,7
Droga ekspresowa S11 Oborniki - Poznań 9
Droga ekspresowa S11 Kórnik – Ostrów Wielkopolski 85
Droga ekspresowa S11 Ostrów Wielkopolski - Kępno 31
Droga ekspresowa S11 Kępno – A1 73,8
Droga ekspresowa S11 obwodnica Tarnowskich Gór 36,1
Droga ekspresowa S12 Piotrków Trybunalski - Sulejów 35,1
Droga ekspresowa S12 Sulejów - Radom 67,4
Droga ekspresowa S12 Radom - Lublin 67
Droga ekspresowa S16 Olsztyn - Ełk 102,8
Droga ekspresowa S16 Ełk - Białystok 87
Droga ekspresowa S19 Sokołów Małopolski - Jasionka 15
Droga ekspresowa S52 Bielsko-Biała - Głogoczów 61
Droga ekspresowa S74 Sulejów - Przełom 51,9
Droga ekspresowa S74 Cedzyna – Łagów 30
Droga ekspresowa S74 Łagów - Nisko 87,3
Droga GP7/S7 (parametry ekspresowej) Rabka - Chyżne 35
Autostrada A4 (przebudowa) Wrocław - Krzyżowa 116
Autostrada A4 (przebudowa) Wrocław - Tarnów 337
Droga ekspresowa S5 Nowe Marzy - Wirwajdy 90
Droga ekspresowa S12 Kozenin - Łódź 60
Droga ekspresowa S8 Kłodzko - Boboszów 45

Prócz nowych autostrad i dróg ekspresowych pojawi się sporo obwodnic (osobny program budowy obwodnic miast). Do 2030 r. wzmacniana będzie także już istniejąca sieć drogowa. Ministerstwo Infrastruktury przeznaczyło ok. 64 mld zł na dostosowanie nawierzchni do obciążeń 11,5 t/oś.

Docelowa sieć autostrad i dróg ekspresowych w Polsce Foto: GDDKiA
Docelowa sieć autostrad i dróg ekspresowych w Polsce

Nie zapomniano o finansowaniu, co staje się coraz istotniejsze w dobie inflacji i problemów z dostępnością materiałów. W maju 2022 r. podjęto uchwałę, by przeznaczyć dodatkowe środki na inwestycje drogowe, które trudno ukończyć ze względu na wzrost cen materiałów budowlanych, problemy z dostawami surowców oraz odpływ obywateli Ukrainy z Polski (wartość programu na lata 2014 – 2023 zwiększono ze 163,9 mld zł do 166,5 mld zł). Trwają także prace nad projektem ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg, by wspomóc poprawę bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów oraz modernizację dróg wojewódzkich i infrastruktury drogowej do specjalnych stref ekonomicznych.

Na istotne wsparcie można także liczyć ze strony unijnych funduszy. Pod koniec czerwca 2022 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o przyznaniu wsparcia ze środków programu "Łącząc Europę" (CEF – na lata 2021 – 2027) w wysokości 327 mln euro (66 proc. wartości inwestycji) na budowę odcinka S19 Via Carpatia Miejsce Piastowe – Dukla – Barwinek. Zgodnie z rządowymi planami ekspresowe połączenie powinno być gotowe do 2026 r.