Pierwszy etap obwodnicy Sanoka oddano do użytku pod koniec stycznia 2020 r. Odciążyło to drogę krajową nr 28, która na terenie Sanoka prowadzi przez obszary zwartej zabudowy mieszkaniowej z jednopoziomowymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych. Teraz podpisano umowę na realizację drugiego etapu obwodnicy. Jej wartość wynosi 152,3 mln zł.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoDruga część obwodnicy powstanie na terenie powiatu sanockiego, miasta i gminy Sanok oraz gminy Zagórz. Połączy pierwszą część obwodnicy z drogą krajową nr 28 w Bykowcach na drugim brzegu Sanu. A to oznacza m.in. budowę mostu.
- Przeczytaj także: Dostał wezwanie, bo zaparkował na darmowym parkingu pod hipermarketem. Ma zapłacić 190 zł
Przygotowaniem projektu budowlanego i realizacją prac w terenie zajmie się firma Budimex. Inwestycja ma zostać zrealizowana w 39 miesięcy, ale z wyłączeniem okresów zimowych, czyli między 16 grudnia a 15 marca.
Druga część obwodnicy Sanoka: szczegóły inwestycji
Najtrudniejszym w budowie elementem drugiej części obwodnicy Sanoka będzie most o długości 300 m, który pobiegnie nad rzeką San i linią kolejową. To jedynie 1/10 całej inwestycji, która łącznie ma mieć ok. trzech kilometrów.
- Przeczytaj także: Po co kierowcy kładą ręczniki na desce rozdzielczej? To sprytna metoda
Druga część obwodnicy Sanoka najpierw wykorzysta przebieg istniejącej drogi krajowej nr 84, po czym pobiegnie na północ na drugą stronę Sanu. Na wspólnym przebiegu z DK84 droga otrzyma pas wielofunkcyjny. W ramach inwestycji powstaną m.in. dwa ronda (w miejscach krzyżowania się obwodnicy z drogami krajowymi DK84 i DK28), chodniki, ścieżki pieszo-rowerowe i jezdnie dodatkowe do obsługi przyległych nieruchomości. Oprócz obiektu nad Sanem powstaną jeszcze trzy mosty, które spełnią także funkcję ekologiczną.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaznacza, że "dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa trasa poprawi dostępność komunikacyjną i ułatwi wyjazd w kierunku Przemyśla i dalej przejścia granicznego w Medyce i Korczowej, łączących Unię Europejską z Ukrainą". A to dopiero początek budowy obwodnic na Podkarpaciu i w całej Polsce.
Program Budowy 100 obwodnic
Druga część obwodnicy Sanoka otwiera Program Budowy 100 obwodnic w Polsce. Osiem nich powstanie właśnie w województwie podkarpackim. Kolejną będzie obwodnica Pilzna, która obecnie znajduje się na etapie postępowania przetargowego. Następne sześć planowanych obwodnic na Podkarpaciu to:
- obwodnica Nowej Dęby w ciągu drogi krajowej nr 9;
- obwodnica Kolbuszowej w ciągu drogi krajowej nr 9;
- obwodnica Miejsca Piastowego w ciągu drogi krajowej nr 28;
- obwodnica Przemyśla w ciągu dróg krajowych nr 28 i 77;
- obwodnica Jasła w ciągu drogi krajowej nr 73;
- obwodnica Brzostku i Kołaczyc w ciągu drogi krajowej nr 73
Wszystkie obwodnice, jakie powstaną województwie podkarpackim w ramach Programu Budowy 100 obwodnic, będą drogami klasy GP, czyli główne ruchu przyspieszonego.