W Polsce badanie zostało przeprowadzone przez TNS OBOP w I kwartale 2009 roku wśród osób decydujących o polityce flotowej. W sumie projektem objętych zostało aż 12 państw, w których agencja badawcza TNS przeprowadziła 3700 wywiadów (300 wywiadów przeprowadzono w Polsce).

Tegoroczne badanie zostało podzielone na cztery części:

- Floty samochodowe

- Finansowanie

- Środowisko naturalne

- Kryzys - wpływ na politykę flotową

W pierwszej części badania poświęconej flotom samochodowym zbadano rozkład poszczególnych typów aut firmowych w Polsce. W mniejszych firmach zdecydowanie dominują lekkie samochody dostawcze (77%), w większych jest więcej aut osobowych. Polskie firmy w mniejszym stopniu oferują też pojazdy, jako dodatek motywacyjny do wynagrodzenia pracownika - europejska średnia wynosi nieco ponad 30%, zaś w Polsce jest to 9%.

Jeśli chodzi o metody finansowania flot zaprezentowane w drugiej części badania, ciekawą tendencją jest niemal dwukrotny wzrost w ciągu 2 ostatnich lat (2007-2009) popularności leasingu operacyjnego wśród największych firm (z 12% w 2007 do 23% w 2009). Podobnie kształtują się intencje dotyczące finansowania flot w ciągu 3 lat naprzód: największe firmy planują optymalizację swojego cash flow i korzystanie w jeszcze większym stopniu z leasingu operacyjnego. Wciąż jednak na polskim rynku flotowym dominuje zakup aut ze środków własnych, aczkolwiek ta tendencja ulega stałej zmianie ze wskazaniem na zewnętrzne finansowanie zakupu m.in. poprzez leasing.

W firmach największych coraz częściej wykorzystuje się leasing operacyjny. Dynamika wzrostu leasingu operacyjnego wskazuje, że przedsiębiorstwa największe są szczególnie zainteresowane taką formą zakupu aut firmowych - komentuje wyniki badania Prezes TNS OBOP Pan Andrzej Olszewski.

W aspektach związanych z ochroną środowiska naturalnego przedstawionych w trzeciej części badania najczęściej wskazywanymi działaniami, mającymi na celu ograniczenie negatywnego wpływu flot na środowisko, planowanymi na najbliższe lata, jest w polskich firmach przestawienie się na auta z silnikami nowej generacji (27%), oraz korzystanie z innych środków transportu poza samochodami (18%), a także przeprowadzenie szkoleń z eco-drivingu i promowanie car-poolingu (po 10%). Polskie firmy są mniej skłonne zastępować spotkania, na które pracownicy dojeżdżają autami, wideokonferencjami (tylko 3%), czy też optymalizować trasy podróży (7%). Respondenci z innych krajów objętych badaniem są o wiele bardziej skłonni wdrożyć działania proekologiczne: przejście na silniki nowej generacji w ciągu 2 lat deklaruje 49% firm, wymianę pojazdów na bardziej ekologiczne wskazuje 36%, zaś optymalizować trasy przejazdów chce 28%. Skłonnych zastępować dojazdowe spotkania wideokonferencjami jest 18% respondentów.

Ostatnia, czwarta część, zatytułowana "Kryzys - wpływ na politykę flotową", to nowość w Barometrze CVO. Głównym wnioskiem z tego segmentu jest optymistyczne spojrzenie polskich respondentów - znacząco lepsze niż decydentów z innych krajów. Polscy zarządzający pomimo niesprzyjających czynników makroekonomicznych planują zwiększenie liczebności swoich flot w ciągu najbliższych trzech lat - w zależności od wielkości firmy zakup aut planuje od 21 do nawet 40% respondentów.

Blisko 30% decydentów z największych firm uważa, że kryzys już wpłynął na zmiany w polityce flotowej, przy czym im mniejsza firma, tym wpływ kryzysu jest postrzegany, jako słabszy. Małe firmy są większymi optymistami, co do wpływu kryzysu na ich politykę flotową. Tendencja ta jest zgodna z opiniami respondentów z innych krajów UE, gdzie wpływ kryzysu jest ponad dwukrotnie bardziej odczuwany przez największe firmy.

Spośród zdecydowanych akcji, jakie są planowane do wdrożenia w dobie kryzysu, polscy respondenci najczęściej wymieniają zmniejszenie zużycia paliwa (17%) oraz rezygnację z zakupu nowych pojazdów (7%). Polskie firmy nie są też skłonne przestawić się na mniejsze pojazdy (tylko 2% bierze pod uwagę takie rozwiązanie), co być może wynika z tego, że w polskich firmach już teraz są wykorzystywane raczej auta o mniejszej pojemności silnika. Jako najważniejsze wyzwanie w dobie kryzysu firmy wskazują negocjowanie większych rabatów od producentów oraz zmniejszanie kosztów zakupu samochodów (łącznie 39%).

Podsumowując tegoroczną edycję badania Barometr CVO, Paweł Partycki, dyrektor sprzedaży i marketingu spółki Arval Polska, powiedział: Nasze badania pokazują, że z roku na rok powoli zwiększa się popularność leasingu operacyjnego w polskich firmach, który to, jako forma finansowania, w innych krajach UE jest znacznie częściej wykorzystywany. Mamy nadzieję, że okres spowolnienia gospodarczego będzie dla wielu firm dobrym momentem do ponownego przyjrzenia się kosztom i zyskom związanym z utrzymaniem flot pojazdów firmowych, co może prowadzić do decyzji o zwiększeniu outsourcingu w tym zakresie.