• Nowy e-TOLL dotyczy nie tylko samochodów ciężarowych czy autobusów, skorzystają z niego także kierowcy aut osobowych
  • Do drugiej połowy września zarejestrowano w e-TOLL ponad 144 tys. indywidualnych kont, naliczone opłaty to już 3,3 mln zł
  • W razie awarii urządzenia do rejestracji przejazdu należy zadeklarować przejazd w ciągu trzech dni od odbycia podróży (nie licząc wyjątków) - inaczej grożą wysokie kary
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Powoli żegnamy się nie tylko z dotychczasowym systemem opłat drogowych viaTOLL, ale także ze szlabanami na państwowych odcinkach autostrad. Do wygaszenia viaTOLL pozostało już tylko kilka dni, ponieważ od 1 października 2021 r. będzie obowiązywać wyłącznie nowy e-TOLL. Do likwidacji szlabanów poczekamy zaś do 1 grudnia 2021 r. Wówczas za przejazd zapłacimy poprzez aplikację, urządzenie pokładowe lub kupując elektroniczny bilet na stacji paliw.

Z nowego systemu można już korzystać od czerwca 2021 r. Niestety nie obeszło się bez problemów. Narzekano nie tylko na nową aplikację (w samym Google Play przeważają negatywne opinie), ale także na poważne problemy ze skomplikowaną i czasochłonną rejestracją (więcej pisaliśmy o tym w osobnej publikacji). W sumie do drugiej połowy września udało się jednak zarejestrować ponad 144 tys. indywidualnych kont (z czego 18,5 tys. w uproszczonym trybie) i ponad 328 tys. pojazdów (wśród nich ponad 46 tys. to auta osobowe) oraz ok. 171 tys. pobrań aplikacji. Tyle wystarczyło, by przekroczyć próg 2,7 mln transakcji i zebrać ponad 3,3 mln zł w ramach należnych opłat.

e-TOLL – jak uniknąć kary?

Otwartą kwestią pozostaje, ile opłat zebrano w ramach kar. A o takie nietrudno w sytuacji, gdy np. nie skorzystamy z odpowiedniego urządzenia lub uchylimy się od wniesienia opłaty. Ekspert z Departamentu Poboru Opłat Drogowych Ministerstwa Finansów radził, aby w razie awarii urządzenia zjechać najbliższym możliwym zjazdem z płatnej trasy. W wyjątkowych sytuacjach będzie można kontynuować podróż, kiedy pojazd uczestniczy w akcji ratowniczej lub jest używany do przewozu lekarstw, mleka, żywych zwierząt, betonu, towarów niebezpiecznych czy odpadów komunalnych. Do wyjątków zaliczono także autobusy przewożące pasażerów.

Docelowo wprowadzona zostanie opcja opłacania przejazdu bez przekazywania danych geolokalizacyjnych do systemu. Wymagane jest wówczas zadeklarowanie trasy przejazdu. Stosowna deklaracja przejazdu dotyczy także podróży w ramach wskazanych wyżej wyjątków. Wówczas stosowną deklarację należy przekazać do trzech dni po odbyciu podróży.

Przypominamy, że e-TOLL dotyczy nie tylko samochodów ciężarowych czy autobusów. Z e-TOLL skorzystają także kierowcy aut osobowych. Wbrew pozorom to nie tylko zautomatyzowane uiszczanie opłat na dwóch odcinkach autostrad (A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica) ale także obowiązek zapłaty w sytuacji, gdy ciągniemy przyczepę (a zestaw przekracza łączną masę całkowitą 3,5 tony).