W ubiegłym i na początku bieżącego roku dopłaty pobudziły sprzedaż nowych samochodów i popyt na komponenty. Teraz następują w poszczególnych miesiącach spadki. W wynikach eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski znajdujemy odzwierciedlenie tych trendów. Ale mimo wszystko w pierwszych miesiącach drugiej połowy roku utrzymane zostały tendencje wzrostowe. To zasługa popytu na rynkach pozaunijnych oraz eksportu części i komponentów do Niemiec.

W sierpniu wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniosła 994,62 mln euro. To o ponad 4 proc. więcej niż rok wcześniej. Zachowanie tendencji wzrostowej to zasługa przede wszystkim rosnącego eksportu części oraz rynków pozaunijnych, charakteryzujących się w sierpniu blisko 170-proc. dynamiką. Dostawy do krajów UE były niższe niż 12 miesięcy wcześniej o 2,87 proc.

W sierpniu w pierwszej dziesiątce największych rynków zbytu, spadki nastąpiły tylko w trzech przypadkach, podczas gdy miesiąc wcześniej aż w sześciu. W odróżnieniu od lipca eksport do Niemiec, największego odbiorcy (35,77 proc. całości) miał tendencję rosnącą (dynamika 101,92 proc.). To zasługa przede wszystkim wzrostu o 21 proc. eksportu części i akcesoriów. Spadki nastąpiły na trzech kolejnych rynkach zbytu.

Włochy, zazwyczaj zajmujące drugą pozycję, na skutek jedynie 55,65 proc. dynamiki spadły na miejsce 3 (6,68 proc. całości). Wielka Brytania (6,81 proc.) była w sierpniu drugim co do ważności odbiorcą, z dynamiką na poziomie 87,88 proc. Spadek nastąpił także w przypadku Czech (6,29 proc. całości. Dynamika 96,11 proc.). Tendencja wzrostowa została utrzymana w eksporcie do Hiszpanii (5. pozycja).

Zachowanie tendencji wzrostowej całej branży w sierpniu, to zasługa m.in. rynków pozaunijnych, o czym najlepiej świadczy dynamiczna sprzedaż towarów wyprodukowanych w Polsce na rynku rosyjskim (7. pozycja, dynamika 382,13 proc.) czy ukraińskim (14. pozycja, dynamika 201,72 proc.).

W sierpniu na trzy najważniejsze grupy: samochody osobowe i towarowo-osobowe oraz części i akcesoria a także silniki wysokoprężne, przypadło 78,92 proc. całego eksportu branży, o 5,57 proc. mniej niż przed rokiem.