Auto Świat Wiadomości Aktualności Elektryczna ciężarówka z rekordem Guinnessa. 1099 km na jednym ładowaniu

Elektryfikacja transportu zatacza coraz szersze kręgi. Niedługo także transport będzie musiał przestawić się na pojazdy bezemisyjne, a ten rekord udowadnia, że elektryczne ciężarówki mogą w pewnym stopniu już zastąpić spalinowe.

Rekord Guinnessa pobito na torze próbnym Continentala, znajdującym się niedaleko Hanoveru. Długość jego pętli wynosi 2,8 kilometra, a sam tor ma kształt owalu. Podczas bicia rekordu średnia prędkość ciężarówki wyniosła 50 km/h, czyli — jak zapewniają autorzy informacji — taka, z jaką przeciętnie tego typu pojazd porusza się w codziennym użytkowaniu. Pojazdem poruszało się dwóch kierowców, zmieniających się co cztery i pół godziny. Wspólnie, na jednym ładowaniu przejechali oni 1 099 km.

Przeczytaj też:

Do pobicia rekordu wykorzystano ciężarówkę firmy Futuricum, która wykorzystuje podwozia Volvo do tworzenia w pełni elektrycznych pojazdów. Auto wyposażone jest w akumulatory o pojemności 680 kWh, które według producenta zapewniają jej 400 km zasięgu, przy średnim zużyciu energii 160 kWh/100 km.

Co warto podkreślić, ciężarówka nie była pojazdem, specjalnie stworzonym do bicia rekordu, ale w pełni produkcyjnym egzemplarzem, który od maja tego roku rozwozi paczki w DPD. W tym czasie zdążył przejechać ponad 12 tys. kilometrów.

Warunki podczas bicia rekordu nie były optymalne dla ciężarówki. Wiał silny wiatr, a temperatura wynosiła 14 st. Celsjusza. Spory wpływ na wynik miał jednak fakt, że ciężarówka jechała bez ładunku. Dodatkowo wyposażona była w opony Continental EfficientPro o niskich oporach toczenia — stworzone dla ciężkich pojazdów.

Zużycie energii w teście wyniosło 52 kWh/100 km. Ciężarówka przejechała łącznie 392 okrążenia toru. Dla porównania, podczas typowego użytkowania ten sam pojazd średnio zużywa niecałe 107 kWh/100 km, a jego zasięg wynosi ok. 541 km.

Choć przy biciu rekordu Guinnessa ciężarówce stworzono warunki, które w praktyce są niemal niemożliwe do uzyskania, wynik ten pokazuje, że takie pojazdy są w stanie pokonywać spore odległości. Zasięg pojazdów elektrycznych powoli przestaje być problemem. Do rozwiązania pozostaje jeszcze kwestia czasu ładowania akumulatorów.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków