Dziesiątego września odbyło się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod pilotażowy zakład produkcji ekologicznego paliwa. Fabryka powstanie w Chile przy współpracy Porsche z Siemens Energy.

Zakład jest budowany na północ od Punta Arenas w chilijskiej Patagonii, gdzie w 2022 r. ma wyprodukować ponad 130 tys. litrów eFuel, a następnie wydajność ma rosnąć w dwóch etapach. W pierwszym z nich powstanie do około 55 mln litrów do 2024 r., a do roku 2026 ma to być już około 550 mln litrów. Niezbędne pozwolenia środowiskowe uzyskała już chilijska firma projektowa Highly Innovative Fuels (HIF), a Siemens Energy rozpoczął prace przygotowawcze do kolejnej ważnej komercyjnej fazy projektu.

Początkowo ekologiczne paliwo będzie wykorzystywane w samochodach Porsche podczas Porsche Mobil 1 Supercup. W przyszłości paliwo powstaje głównie z myślą o modelu 911, gdyż Porsche chce uniknąć całkowitej elektryfikacji tego modelu. Pamięta także o swojej przeszłości. Około 70% modeli wyprodukowanych od początku istnienia firmy nadal pozostaje w użyciu, zatem firma stara się myśleć o właścicielach także starszych aut.

Poza produkcją paliwa w tym miejscu ma także powstawać zielony wodór. W pierwszym etapie produkcji elektrolizery rozdzielają wodę na tlen i zielony wodór za pomocą energii wiatru. Dwutlenek węgla jest następnie filtrowany z powietrza i łączony z zielonym wodorem w celu wytworzenia syntetycznego metanolu, który z kolei jest przekształcany w eFuel. Celem jest produkcja najtańszego na świecie wodoru i przekształcenie Chile na wiodącego eksportera ekologicznego wodoru i pochodnych.

Chile zostało wybrane, ponieważ są tam świetne warunki klimatyczne do produkcji przy pomocy wiatru. Zakład pilotażowy ma rozpocząć produkcję w połowie 2022 r. Oprócz Siemens Energy i Porsche, w projekcie uczestniczą także HIF, Enel, ExxonMobil, Gasco i ENAP.