Auto Świat Wiadomości Aktualności Elektryczny autobus z Polski

Elektryczny autobus z Polski

Napęd elektryczny w samochodach osobowych to już żadna nowość. Teraz przyszła pora także na autobusy na prąd. Podczas Międzynarodowych Targach Transportu Zbiorowego Transexpo w Kielcach, polski Solaris zaprezentował model Urbino electric

Elektryczny autobus z Polski
Zobacz galerię (5)
Auto Świat
Elektryczny autobus z Polski

Jest niezwykle cichy, nie emituje spalin i wyróżnia się nowoczesnym wyglądem - tak w skrócie można opisać pierwszy skonstruowany i zbudowany w Polsce autobus elektryczny Solaris Urbino electric.

Protoyp jest częścią programu "Pierwszy w Europie polski autobus elektryczny firmy Solaris", który w 30 procentach został dofinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (całkowity koszt to 9 mln zł).Następny etap projektu zostanie zaprezentowany w połowie 2012 roku, kiedy to stworzony zostanie kolejny autobus w zmienionej specyfikacji, m.in. z klimatyzacją.

Inżynierowie cały czas pracują także nad zwiększeniem zasięgu elektrycznego autobusu, który docelowo ma wynosić ok. 300 km, czyli tyle ile pokonują dziennie pokonują standardowe autobusy z napędem spalinowym. Na razie elektryczne Urbino może pokonać bezemisyjnie tylko 100 km. Pełne ładowanie akumulatorów trwa 4 godziny.

"Wszystkie prace badawczo-rozwojowe, jak i sama budowa miały miejsce w naszej fabryce w Bolechowie pod Poznaniem. Za ich koordynację i nadzór odpowiedzialni byli inżynierowie z naszego Biura Badań i Rozwoju. Jednym z głównych wyzwań, przed jakim stanęli była redukcja masy pojazdu. Zostało to wymuszone przede wszystkim przez wagę zamontowanych baterii służących do magazynowania energii" - powiedział podczas premiery Krzysztof Olszewski, Przewodniczący Rady Nadzorczej Solaris Bus & Coach S.A.

Obniżenie masy konstrukcji autobusu osiągnięto poprzez zastąpienie części poszycia bocznego pojazdu panelami z włókna węglowego, które są lekkie i jednocześnie wytrzymałe. Z tego samego materiału wykonano również tylną pokrywę, za którą znajduje się układ napędowy. Poza tym masę zbito dzięki zastosowaniu cieńszych szyb, nowej podłodze pojazdu, do której wykonania użyto drewna mahoniowego, a nie sklejki oraz dużo lżejszym fotelom.

"Uważam, że to prawdziwa rewolucja w komunikacji miejskiej, a przynajmniej duży krok w kierunku zmiany myślenia o pojazdach elektrycznych" - powiedziała Solange Olszewska, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A. - "Jeszcze niedawno wydawały się one odległą wizją przyszłości. Jednak my już dzisiaj prezentujemy taki pojazd, który mamy nadzieję uczyni nasze miasta bardziej przyjaznymi dla mieszkańców, ograniczając hałas i emisję szkodliwych spalin".

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków