Kontrolowany przez Fiata Chrysler ma twardo stanąć na nogach w ciągu najbliższych pięciu lat, dzięki mocnej ofensywie modelowej. Do 2014 roku ogólna sprzedaż marek Chrysler, Dodge i Jeep ma wzrosnąć z obecnych 1,3 do 2,8 mln sztuk rocznie.

Jak powiedział szef Chryslera, do 2014 roku połowa modeli tej marki bazować będzie na płytach podłogowych Grupy Fiat, a wiele silników, w tym V6 Pentastar Chryslera, korzystać będzie z technologii MultiAir opracowanej przez Fiata.

Fiat ma być liderem w dziedzinie małych silników benzynowych i Diesla, natomiast domeną Chryslera będą duże jednostki spalinowe oraz samochody hybrydowe i elektryczne.

Za cztery lata połączone firmy Fiat i Chrysler osiągnąć mają łączną sprzedaż przeszło pięciu milionów aut rocznie, co według Sergio Marchionne, szefa Fiata, jest absolutnym minimum pozwalającym jednemu producentowi przetrwać na rynku.

Szef Chryslera potwierdził, że zakończono proces reorganizacji w celu podniesienia poziomu jakości, która była od pewnego czasu słabą stroną produktów tej firmy. Reorganizacja następuje także w fabrykach, by zwiększyć ich wydajność i obniżyć koszty.

Prognoza Grupy Chrysler przewiduje, że do 2014 roku udział firmy w rynku amerykańskim wzrośnie do 11%, z obecnych zaledwie 6%, a ponowny dodatni bilans zysków i strat zostanie osiągnięty już w przyszłym roku. Dodatkowo, do 2014 roku Chrysler zamierza spłacić pożyczkę, jakiej udzielił rząd USA w celu ochrony przed bankructwem.

Chrysler

Marka Chrysler jest obecnie zarządzana przez człowieka odpowiedzialnego za należącą od lat do Fiata Lancię. Chce on uczynić z Chryslera markę podobną do Lancii, która zajmuje się konstrukcją samochodów o luksusowym charakterze.

Wraz z nowym logo, które jest znacznie bardziej eleganckie niż poprzednie, zmienić się ma wizerunek marki. Jak powiedział prezes Lancii, Chrysler będzie obecny częściej na pokazach mody niż na samochodowych salonach.

W roku 2010 pojawi się odświeżona generacja sedanów 300C oraz Sebring, van Voyager ma mieć odczuwalnie poprawioną jakość, natomiast model PT Cruiser zostanie ostatecznie wycofany z rynku.

Rok 2012 przyniesie nowego sedana klasy kompakt, bazującego na jednym z modeli Fiata, natomiast rok później pojawi się niewielki model na bazie Fiata Punto, nowa generacja sedana Sebring oraz nowy, średniej klasy crossover. W 2014 roku zaprezentowany zostanie całkiem nowy van Voyager.

Dodge

Dodge, podobnie jak Chrysler, otrzyma nowe logo i będzie kształtowane jako ekskluzywna marka skierowana do ludzi młodych, a produkty Dodge'a mają mieć znacząco poprawioną jakość.

Nowe modele będą dostępne w pięciu wersjach, różniących się charakterem. W 2010 roku pojawią się odświeżone modele Avenger oraz crossover Journey, które otrzymają nowe wnętrze i mają się znacznie lepiej prowadzić na drodze. Oprócz tego zaprezentowany zostanie nowa generacja Chargera oraz całkiem nowy duży crossover.

2011 rok ma przynieść face lifting Dodge'a Nitro oraz Challengera, a rok później odbędzie się premiera nowego kompaktowego modelu na bazie Fiata oraz nowej generacji Vipera, który ma powstać na bazie technologii Fiata. W 2013 roku ofertę Dodge'a rozszerzy nowy hatchback na bazie Fiata Punto i nowa generacja Avengera, który skorzysta z technologii Fiata, natomiast 2014 rok przyniesie całkiem nowego dużego vana.

Jeep

Sprzedaż Jeepa po osiągnięciu maksimum w wysokości 609 tysięcy samochodów rocznie spadła do niecałych 500 tysięcy w 2008 roku, by dalej maleć w roku bieżącym. Założeniem firmy jest ponowny wzrost sprzedaży i osiągnięcie poziomu 800 tysięcy modeli rocznie do 2014 roku. Jak tłumaczy szef Chryslera, Jeep ucierpiał przez rosnącą liczbę konkurentów w klasie SUV oraz pojawienie się mody na crossovery.

W przyszłości ma się to zmienić, a Jeep zaprezentuje modele, które będą ukierunkowane bardziej w stronę utwardzonych szlaków i otrzymają także wersje z napędem tylko na jedną oś. Wrangler pozostać ma głównym off-roadowym samochodem w ofercie Jeepa. Jeśli chodzi o stylistykę nowych produktów, wskaże ją prototypowy model mający zadebiutować na styczniowych targach samochodowych w Detroit.

W 2010 roku odbędzie się premiera nowej generacji Jeepa Grand Cherokee, a modele Patriot, Compass, Wrangler i Liberty otrzymają face lifting, m.in. podnoszący jakość. Dodatkowo pokazana zostanie nowa stylistyka wnętrza dla Wraglera.

Rok 2011 będzie 70. rocznicą założenia Jeepa, dlatego producent przygotuje kolejną poważną modyfikację ikony marki - Wranglera. Oprócz tego produkcja modelu Commander zostanie przeniesiona do Chin lub Indii. W roku 2013 zaprezentowane zostaną nowe modele, bazujące na platformach Fiata. Będzie to auto wielkości Fiata Punto oraz nowe generacje Patriota, Liberty oraz Compassa.

Fiat

Fiat nie cieszy się w Stanach Zjednoczonych dobrą opinią, co jest zasadniczo spowodowane problemami z niezawodnością. Jednym z nielicznych modeli, które zdobyły popularność w USA był 124 Spider. Fiat wycofał się z USA w 1983 roku, teraz zamierza tam powrócić i to z sukcesami.

W 2010 roku do Ameryki Północnej zostanie wprowadzona amerykańska odmiana Fiata 500, rok później Fiata 500 Cabrio, natomiast w 2012 roku za Oceanem zadebiutuje Abarth 500.

Na konferencji prasowej przedstawiciele koncernu Fiat-Chrysler nie ujawnili szczegółów dotyczących powrotu marki Alfa Romeo na rynek Stanów Zjednoczonych. Mówi się jednak, że Alfa Romeo zbuduje SUV-a na bazie jednego z modeli Chryslera. Ta marka sportowych aut ma bowiem powrócić po latach nieobecności na rynek USA i Fiat musi mieć model, którym podbije serca Amerykanów.

Szefowie zapowiedzieli także mocną kampanię promocyjną dla marki RAM, oferującej pikapy i półciężarówki. Celem jest wzrost sprzedaży z obecnych 285 tys. aut rocznie do 415 tys. modeli w 2014 roku. W roku 2011 zaprezentowany zostanie pikap klasy średniej, a rok później wprowadzone zostaną małe auta dostawcze i większe furgony bazujące na modelach Fiata. Chrysler zapowiedział także zakończenie produkcji Dakoty w połowie 2011 roku.

Plany Fiata co do przyszłości Chryslera są niezwykle ambitne, a cała operacja ryzykowna. W razie niepowodzenia straci na tym bowiem nie tylko Chrysler, ale i Fiat, którego mocna pozycja mogłaby zostać poważnie nadszarpnięta. Jeśli jednak wszystko pójdzie po myśli szefów włosko-amerykańskiego konsorcjum, Grupa Fiat skorzysta na "połknięciu" legendarnego producenta i zyska dla siebie nowy potężny rynek i umocni się w rankingu największych światowych producentów.