W systemie Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) pracuje w całej Polsce ponad 520 fotoradarów rejestrujących przekroczenia prędkości oraz wjazd na czerwonym świetle. "W 2022 r. CANARD odnotowało blisko 969 tys. przypadków przekroczenia dozwolonych limitów prędkości. Rok wcześniej było ich ponad 1,4 mln" — zaznaczyła Monika Niżniak.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

"Można ocenić, że jednym z czynników, który wpłynął na zmianę zachowania kierowców, jest ubiegłoroczna zmiana przepisów i zaostrzenie kar. Świadczy o tym m.in. wyraźny spadek liczby wykroczeń powyżej progu 30 km na godz., a więc od pułapu, za który znacząco wzrosły kary grzywny" — zauważyła rzeczniczka GITD.

Wyższe mandaty działają na kierowców

CANARD odnotowało w 2022 r. o ponad 200 tysięcy mniej przypadków przekroczenia prędkości powyżej 30 km na godz. więcej niż pozwalają przepisy w miejscu instalacji. "Spadek sięga ponad 62,5 proc." — wyjaśniła.

"O blisko 38 proc. spadła również liczba przypadków przekroczenia prędkości w obszarze zabudowanym, z ponad 6,3 tys. do ok. 3,9 tys. Zdecydowana większość – ok. 57 proc. zarejestrowanych kierujących – przekracza dozwoloną prędkość w najniższym progu, pomiędzy 11 a 20 km na godz. więcej niż na danym odcinku drogi pozwalają przepisy" — podała.

Najbardziej zapracowany fotoradar na "zakręcie mistrzów"

Rzeczniczka GITD wskazała, że najwięcej naruszeń w ubiegłym roku zarejestrował fotoradar w Rudzie Śląskiej – ponad 20,7 tys. przypadków. "Jest to jedna z nowszych lokalizacji w systemie, którą objęto automatyczną kontrolą prędkości, we współpracy z lokalnymi władzami. Miejsce to – nazywane przez mieszkańców "zakrętem mistrzów" – uznano za niebezpieczne ze względu na występujące tam wcześniej zdarzenia drogowe. Oceniono wówczas, że przyczyną 75 proc. wypadków i kolizji było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu" — tłumaczyła.

Skuteczny odcinkowy pomiar prędkości w warszawskim tunelu

"Natomiast z wykorzystaniem urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości zarejestrowano blisko 160 tys. przekroczeń prędkości. Najczęściej kierowców rejestrowały urządzenia zamontowane w tunelu trasy S2 na warszawskim Ursynowie, a dokładnie w kierunku Poznania. Na tym odcinku drogi zarejestrowano 24,5 tys. naruszeń. W sumie kamery odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu trasy S2 zarejestrowały blisko 42,5 tysiąca naruszeń" — powiedziała.

W jej ocenie obecność odcinkowego pomiaru prędkości w tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy działa prewencyjnie. "Liczba przypadków przekroczenia prędkości w tunelu maleje z miesiąca na miesiąc. Przykładowo porównując dane ze stycznia ub.r. z grudniowymi, odnotowano spadek liczby zarejestrowanych wykroczeń o ok. 67 procent, z niemal 5,9 tys. w styczniu do blisko 1,9 tys. w grudniu" — podała.

Według danych GITD najwięcej naruszeń, czyli przekroczenia prędkości i niestosowania się przez kierujących do sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach, zarejestrowały fotoradary na Mazowszu. "Ponad 90 różnego rodzaju urządzeń ujawniło ponad 338 tys. naruszeń. W tym ponad 209 tys. przypadków przekroczenia prędkości w Warszawie" — przekazała.

"Najbardziej zapracowanym w stolicy fotoradarem, okazało się jedno z 6 urządzeń zlokalizowanych na moście Poniatowskiego, które zarejestrowało blisko 11,8 tys. wykroczeń" — dodała rzeczniczka GITD.

autor: Bartłomiej Figaj

Ładowanie formularza...