Co więcej, według prognoz do 2012 roku rosyjski rynek motoryzacyjny zajmie trzecie miejsce na świecie, po rynkachamerykańskim i chińskim.

W związku z przewidywanym przez ekspertów utrzymywaniem się recesji w 2009 r., udziałowcy branży pilnie przyglądają się wynikom rosyjskiego rynku motoryzacyjnego.

18 listopada 2008 r. Dmitrij Miedwiediew, prezydent Federacji Rosyjskiej, przyznał, że kryzys rozprzestrzenia się z sektora finansowego na inne, w tym na branżę motoryzacyjną. Niedawna analiza za okres od października do listopada 2008 r. wykazuje w Rosji spadek sprzedaży o 19,3% nowych zagranicznych samochodów osobowych. W odpowiedzi, rząd rewiduje swoją politykę kredytową, politykę co do importu samochodów oraz taryfy importowe.

Najwięksi rosyjscy producenci ograniczają liczbę dni roboczych w tygodniu pracy oraz redukują zatrudnienie.

- Gdy tylko rosyjski sektor bankowy podźwignie się z wielomiesięcznego kryzysu finansowego i kredyty motoryzacyjne znów staną się dostępne dla Rosjan, spodziewamy się powrotu tendencji wzrostowej w sprzedaży samochodów osobowych, chociaż najprawdopodobniej o mniejszej dynamice - stwierdza Andrij Iwczenko, analityk Frost & Sullivan.

Przed wystąpieniem recesji, gospodarska rosyjska była podatnym gruntem dla inwestycji. Rok 2007 był dla Rosji dziewiątym pod rząd rokiem wzrostu gospodarczego, przy średniej rocznej stopie wzrostu 6,9 proc. od czasu kryzysu finansowego w roku 1998. W 2007 r. inwestycje zagraniczne w gospodarkę rosyjską osiągnęły wartość 27,80 mld USD, z czego 353 mln USD stanowiły inwestycje w sektor produkcji samochodów i pojazdów transportowych.

Problem branży motoryzacyjnej tkwi w polityce kredytowej stosowanej przez rosyjskie oraz światowe instytucje finansowe i banki. Polityka ta jest obecnie rewidowana, lecz zdążyła już negatywnie odbić się na krajowych i zagranicznych producentach samochodów w Rosji.

- Biorąc pod uwagę, że ponad 45 proc. wartości sprzedaży samochodów w Rosji finansowano z kredytów bankowych, kryzys finansowy w Rosji zmusił system bankowy do odrzucenia niemal wszystkich nowych wniosków o kredyty motoryzacyjne dla Rosjan - mówi Olga Krywiecka, analityk firmy Frost & Sullivan.

Ten nowy spadek popytu na samochody przyparł do muru wielu rosyjskich i zagranicznych producentów, między innymi GAZ, AVTOVAZ i KAMAZ, czyli największych producentów rosyjskich. 19 listopada 2008 GAZ ogłosił swoją decyzję o ustanowieniu trzydniowego tygodnia pracy w odpowiedzi na spadający popyt na pojazdy.

9 października ubiegłego roku KAMAZ, znany ze swoich pojazdów ciężarowych do celów komercyjnych, skrócił tydzień pracy do 32 godzin oraz dokonał redukcji zatrudnienia o 10 proc. Chociaż przez większość 2008 r. utrzymywał się niewielki spadek sprzedaży (tylko 2,6 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem), Łada Priorafirmy AVTOVAZ osiągnęła dodatni trend, znacząco zwiększając sprzedaż w 2008 roku.

Producenci zagraniczni jak Renault, Ford i General Motors, wprowadzają korekty do swoich planów na styczeń 2009 r. dla Rosji oraz wstrzymują się z produkcją nowych modeli.

Wreszcie do akcji wkracza rząd, starając się uratować branżę przed bankructwem. Główna zmiana polega na zaostrzeniu polityki w zakresie importu pojazdów używanych, co obejmuje wprowadzenie zakazu importu samochodów starszych niż pięcioletnie.

Obecny system zezwala na import samochodów najwyżej 7-letnich. Kolejna kluczowa różnica to podwyższenie taryf importowych. Rosja ma nadzieję, że posunięcie to przyczyni się do zmniejszenia importu, zaś w długofalowej perspektywie - do stopniowego przyspieszenia tempa rozwoju montażu zagranicznych samochodów w Rosji.

W związku ze wzmocnieniem rosyjskiej branży motoryzacyjnej poprzez nową politykę kredytową, taryfy importowe oraz stymulację montażu marek zagranicznych, przyszłość tej branży maluje się w jasnych barwach.