• Obecnie w Polsce jest niemal 1 tys. 754 km autostrad i ok. 4 tys. 631 km dróg szybkiego ruchu
  • Już wkrótce domknięte zostanie ekspresowe połączenie w ciągu Via Carpatii między Lublinem a Rzeszowem
  • W ramach Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK) na lata 2014-2023 ma powstać 3 tys. 767,9 km dróg
  • Więcej takich historii znajdziesz na stronie głównej Onetu

Obecna sieć dróg publicznych w Polsce liczy niemal 420 tys. km, przy czym 19,4 tys. km stanowią drogi krajowe. Spośród tych ostatnich blisko 17,8 tys. km zarządzanych jest przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Są to m.in. drogi szybkiego ruchu o długości 4 tys. 167 km, ok. 1 tys. 289 km autostrad oraz 2 tys. 878 km dróg ekspresowych. Pozostałymi fragmentami zarządzają koncesjonariusze (465 km autostrad), miasta na prawach powiatu grodzkiego w ich granicach administracyjnych (z wyłączeniem autostrad i dróg ekspresowych), a także zarządy przejść granicznych. Dzisiaj łącznie mamy prawie 1 tys. 754 km autostrad i ok. 4 tys. 631 km dróg szybkiego ruchu.

Mapa — realizacja Programu Budowy Dróg Krajowych i Programu Budowy 100 Obwodnic Foto: GDDKiA
Mapa — realizacja Programu Budowy Dróg Krajowych i Programu Budowy 100 Obwodnic

Z informacji przekazanych przez GDDKiA wynika, że aktualny stan budowy dróg wygląda następująco.

W realizacji:

  • 101 zadań (z PBDK) o łącznej długości 1 tys. 342,6 km i wartości 51,9 mld zł;
  • 15 obwodnic (z Pb100 obwodnic) o łącznej długości 115,6 km i wartości 2 mld zł.

W przetargu:

  • 19 zadań (z PBDK) o łącznej długości 262,8 km.

W przygotowaniu:

  • 82 zadania (z PBDK + ZOS) o łącznej długości 1 tys. 819,1 km;
  • 85 obwodnic (z Pb100 obwodnic) o łącznej długości 743,9 km.

W 2021 r. oddano do ruchu 37 odcinków o łącznej długości 425,6 km oraz podpisano 46 umów o wartości 16,8 mld zł, których efektem będzie 555,1 km dróg. Ponadto GDDKiA ogłosiła 27 przetargów na budowę dróg o łącznej długości 334,2 km. Zgodnie z planem w 2022 r. sieć dróg w br. powinna wydłużyć się o 46,1 km autostrad, 253,1 km ekspresówek oraz 46,3 km odcinków klasy GP (obwodnic).

Dalszy ciąg tekstu pod materiałem wideo:

GDDKiA przypomina, że od początku 2022 r. podpisano osiem umów na realizację odcinków o łącznej długości niemal 94 km i wartości 3,3 mld zł. Jedną z ostatnich inwestycji, która została oddana do użytku, jest ostatni fragment szlaku Via Carpatia pomiędzy granicą woj. lubelskiego i podkarpackiego a Rzeszowem. Mowa o odcinku Zdziary — Rudnik nad Sanem. GDDKiA zapowiada, że w najbliższych dniach udostępniony zostanie również odcinek drogi S19 Niedrzwica Duża — Kraśnik Północ, dzięki czemu domknięte zostanie ekspresowe połączenie w ciągu Via Carpatii między Lublinem a Rzeszowem.

W ramach Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK) na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025) ma powstać 3 tys. 767,9 km dróg, co będzie kosztowało ok. 163,9 mld zł. Plany obejmują m.in. wybudowanie 324,2 km autostrad, 2 tys. 948,9 km dróg ekspresowych (w tym dla S8 Wrocław (Magnice) — Kłodzko 74,5 km oraz S5 Sobótka (S8) — Bolków (S3) 50 km rozpoczęcie realizacji), a także 43 obwodnice o łącznej długości 447,2 km. GDDKiA informuje, że w ramach realizacji PBDK oddano do ruchu 1 tys. 720,5 km (A 132,5 km, S 1411,35 km i GP 176,68 km), natomiast poza nim dodatkowo jeszcze 106,5 km (A 81 km, S 18,9 km i GP 6,6 km).

Oprócz tego w ramach PBDK znajdują się również zadania poza limitem finansowym, które obecnie są w trakcie procesu przygotowawczego. Mowa o 32,1 km autostrad, 1 tys. 257,8 km dróg ekspresowych oraz jednej obwodnicy o długości 12,2 km.

Drugi z programów, tj. Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, przewiduje wybudowanie 100 obwodnic o łącznej długości ok. 830 km i szacunkowej wartości ok. 28 mld zł. Obecnie w realizacji jest 15 obwodnic, których łączna długość wyniesie 115,6 km, a wartość sięgnie 2 mld zł. W przygotowaniu pozostaje 85 obwodnic, w tym przypadku ich łączna długość wyniesie ok. 739 km.