Auto Świat Wiadomości Aktualności Gierkówka częściowo po remoncie. Alternatywa dla autostrady A1 zyskała tzw. cichą nawierzchnię

Gierkówka częściowo po remoncie. Alternatywa dla autostrady A1 zyskała tzw. cichą nawierzchnię

Jeszcze kilkanaście lat temu gierkówka pełniła funkcję najważniejszego połączenia drogowego na osi północ — południe. Teraz ruch z tej trasy przejęła autostrada A1, a pozostały jeszcze fragment głównej polskiej trasy poszedł do remontu. Alternatywa dla A-jedynki częściowo już została zmodernizowana, a kierowcy zyskali właśnie odcinek z tzw. cichą nawierzchnią.

DK91 pomiędzy Nową Wsią a Zawadą, czyli fragment dawnej gierkówki, już po przebudowie
DK91 pomiędzy Nową Wsią a Zawadą, czyli fragment dawnej gierkówki, już po przebudowieGDDKiA

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wprowadziła docelową organizację ruchu na przebudowywanym fragmencie drogi krajowej DK91. Po zakończeniu budowy autostrady A1, która śladem dawnej gierkówki prowadzi od Piotrkowa Trybunalskiego do Częstochowy, teraz prowadzony jest remont na mocno zniszczonej trasie na południe od Częstochowy.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Gierkówka (dawna DK1) bezpieczniejsza i bardziej wytrzymała

Chociaż drogowcy wprowadzili już docelową organizację ruchu na 5-kilometrowym fragmencie DK91 pomiędzy Nową Wsią a Zawadą, to trwają jeszcze prace wykończeniowe. Te jednak nie powinny już powodować utrudnień w ruchu. Całość inwestycji ma zostać zrealizowana do końca listopada br.

Głównym celem prac przewidzianych na obecnej DK91, a dawnej gierkówce (DK1), jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz podniesienie nośności nawierzchni do 11,5 t/oś. W ramach zadania przebudowano m.in. nawierzchnię jezdni, skrzyżowań z drogami poprzecznymi, poboczy, zatok autobusowych oraz istniejących chodników. Ponadto wybudowane nowe fragmenty chodników, a także zjazdy na drogi dojazdowe, do pól oraz do posesji przyległych.

DK91 pomiędzy Nową Wsią a Zawadą, czyli fragment dawnej gierkówki, już po przebudowie
DK91 pomiędzy Nową Wsią a Zawadą, czyli fragment dawnej gierkówki, już po przebudowieGDDKiA

"Cicha nawierzchnia" zamiast ekranów akustycznych

Z punktu widzenia kierowców oraz pieszych i mieszkańców, których domy usytuowane są w pobliżu dawnej gierkówki, kluczową zmianą jest także zastosowanie tzw. cichej nawierzchni. Wykonano ją z betonu asfaltowego do bardzo cienkich warstw, czyli mieszanki mineralno-asfaltowej o otwartej strukturze (BBTM — beton bitumineuse trés mince) - którą stosuje się do warstw ścieralnych o grubości od ok. 20 do 30 mm.

GDDKiA wyjaśnia, że stosowana w niej mieszanka mineralna (kruszywo) ma nieciągłe uziarnienie i tworzy połączenia "ziarno do ziarna" i charakteryzuje się strukturą półotwartą, odporną na działanie wody i mrozu, ale spójną i szczelną, o zwiększonej szorstkości i zdolnościach redukcji hałasu drogowego. Z badań wynika, że "cicha nawierzchnia" redukuje hałas nawet w granicach 5-6 dB w porównaniu z tradycyjną mieszanką SMA (mineralno-asfaltowa o dużej zawartości grysów). Dzięki temu w Polsce nawierzchnie z BBTM są alternatywą np. dla ekranów akustycznych.

Autor Mariusz Kamiński
Mariusz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków