• GDDKiA wybrała wykonawcę, który ma wybudować przedostatni fragment międzynarodowego korytarza Via Carpatia w woj. podkarpackim
  • Droga będzie prowadzić tunelem oraz przez trzy mosty i pięć wiaduktów
  • Odcinek Lutcza — Domaradz poprowadzi m.in. przez tunel, trzy mosty i pięć wiaduktów, dzięki czemu będzie jednym z najatrakcyjniejszych widokowo w Polsce
  • W ramach inwestycji powstanie ok. 6,4 km drogi o dwujezdniowym przekroju z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym

Po latach opóźnień w realizacji różnego rodzaju inwestycji drogowych we wschodniej części Polski, teraz są tutaj realizowane budowa za budową. Cały czas postępuje m.in. budowa międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia, łączącego północ Europy z południowymi krajami Starego Kontynentu.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Polski odcinek Via Carpatii zyska kolejny fragment trasy

Na polski przebieg Via Carpatii złożą się odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19, które przebiegają przez teren województw podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego. W tym ostatnim budowana jest droga S19, której docelowa długość wyniesie ok. 169 km. Kierowcy mogą już korzystać z niemal 82 km (odcinek Lasy Janowskie — Rzeszów Południe), z kolei w realizacji są fragmenty o łącznej długości 72,9 km.

Na etapie przygotowania pozostaje 11,6 km drogi ekspresowej S19. Mowa o fragmentach Jawornik — Lutcza oraz Lutcza — Domaradz, które są na etapie przetargu. W przypadku drugiego z wymienionych odcinków Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wybrała najkorzystniejszą spośród sześciu ofert, jakie wpłynęły w przetargu. Tę złożyła firma Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret, która wyceniła realizację inwestycji na 1 mld 416 mln 239 tys. 220 zł. Umowa ze zwycięzcą zostanie podpisana dopiero po zakończeniu kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych i przy braku odwołań od rozstrzygnięcia.

Odcinek drogi S19 jednym z najciekawszych widokowo w całej Polsce

Odcinek Lutcza — Domaradz, przedostatni fragment szlaku Via Carpatia na Podkarpaciu, będzie jednym z najatrakcyjniejszych widokowo. Ze względu na skomplikowaną budowę geologiczną (flisz karpacki), trasa będzie przebiegała po zróżnicowanym wysokościowo terenie. W ramach inwestycji powstanie ok. 6,4 km drogi o dwujezdniowym przekroju z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. Ponadto wykonawca wybuduje m.in. węzeł drogowy Domaradz w miejscu skrzyżowania S19 z drogą wojewódzką nr 886.

Największym wyzwaniem dla wykonawcy będzie z pewnością budowa obiektów inżynierskich, przede wszystkim dwunawowego tunelu pod górą Hyb o długości ok. 990 m. Oprócz niego inwestycja przewiduje jeszcze estakadę, trzy mosty, pięć wiaduktów drogowych i szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni. Ponadto na potrzeby akcji ratunkowych wykonane zostaną dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców LPR.

"Planujemy, że prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu 53 miesięcy od daty podpisania umowy. Zadanie realizowane będzie w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i finansowane z budżetu państwa" — informuje GDDKiA.