Sezon 2012 rozpoczął się prawie trzy miesiące temu. W tym czasie mogliśmy podziwiać zmagania najszybszych kierowców świata we wschodniej części naszego globu. Inaugurujący wyścig odbył się w odległej Australii. Kolejne Grand Prix przeprowadzono w Malezji oraz Chinach. Czwarty weekend F1 zagościł na Półwyspie Arabskim w malutkim Bahrajnie. Po trzech tygodniach przerwy Formuła 1 zawita na kontynent europejski do słonecznej Hiszpanii.

Grand Prix Hiszpanii widnieje w kalendarzu F1 niemal od początku dziejów tego sportu. Już na początku XX wieku organizowano uliczne wyścigi, które miały przyczynić się do popularyzacji takiej formy aktywności. W latach dwudziestych XX wieku podjęto decyzję o budowie toru Sitges-Terramar, który ugościł pierwsze Grand Prix Hiszpanii w 1923 roku.

Niestety, po debiutującym wyścigu tor popadł w problemy finansowe i kolejny weekend F1 odbył się na Circuito Lasarte w Kraju Basków. W 1936 roku w Hiszpanii wybuchła wojna domowa, a kilka lat później II Wojna Światowa, co spowodowało przestój w rywalizacji na torze.

W 1951 roku Hiszpania powróciła do międzynarodowego kalendarza F1. Pierwszy wyścig zorganizowano na ulicznym torze Pedralbes w Katalonii. Na kolejny hiszpańscy kibice musieli poczekać trzy lata. W 1955 roku na Pedralbes doszło do tragicznego wypadku w serii Le Mans, co wykluczyło tor z jakichkolwiek zawodów z powodu zaostrzenia przepisów bezpieczeństwa. Przerwa w organizacji F1 trwała aż do sezonu 1968.

Wówczas Grand Prix Hiszpanii odbyło się na torze Jarama i kolejne eliminacje był przeprowadzane na przemian z torem Montjuic. W 1975 roku zamknięto jednak obiekt zlokalizowany na wzgórzu Barcelony z powodów bezpieczeństwa, a Jarama był wykorzystywany do 1981 roku.

Cztery lata później podjęto decyzję o budowie nowego autodromu w Jerez, co miało przyczynić się do wzmożenia turystyki w tym regionie. Circuito Permanente de Jerez został ukończony przed sezonem 1986 i stał się między innymi miejscem zaciętej walki pomiędzy Ayrtonem Senną i Nigelem Manselem, którzy linię mety przekroczyli z różnicą 0.014 sekundy na korzyść Senny.

Rok 1990 był ostatnim, na którym Jerez gościło Grand Prix Hiszpanii.W kolejnym sezonie uroczyście otwarto nowy obiekt Circuit de Catalunya, który do dziś pełni rolę ambasadora prestiżowej serii na Półwyspie Iberyjskim.

strona 2

Grand Prix Hiszpanii 2012: historia i harmongram Foto: Auto Świat
Grand Prix Hiszpanii 2012: historia i harmongram

Specyfikacja Circuit de CatalunyaOtwarcie: 1991Lokalizacja: Barcelona, HiszpaniaIlość zakrętów: 16 (9 P / 7 L)Długość okrążania: 4.665 kmLiczba okrążeń: 66Dystans: 307,104 kmRekord toru: 1:19.954 (R. Barichello (Mercedes) 2009)

Tor Circuit de Catalunya wybudował Królewski Automobilklub na początku lat dziewięćdziesiątych. Należy do jednego z najbardziej ulubionych obiektów przez kierowców, którzy także zimą chętnie przyjeżdżają tutaj testować swoje maszyny. Stąd też autodrom pod Barceloną kierowcy znają najlepiej ze wszystkich.

Tegoroczne Grand Prix Hiszpanii będzie 55. w historii. Najlepszym wynikiem w Katalonii może pochwalić się Michael Schumacher, który wygrywał tutaj sześciokrotnie. Po trzy zwycięstwa odnotowali Jackie Stewart, Nigel Mansell, Alain Prost oraz Mika Häkkinen. Michael Schumacher na swoim koncie odnotował również inne rekordy tego obiektu. Pośród szesnastu startów, czternaście razy punktował zdobywając łącznie w Barcelonie 90 punktów.

Co ciekawe, Barcelona w 2007 roku uzyskała pewien istotny przywilej. Po wyłączeniu Grand Prix San Marino, Hiszpania otwiera europejską część sezonu. Dla zespołów, z których zdecydowana większość posiada siedziby na terenie Wielkiej Brytanii to znaczne udogodnienie logistyczne. Do transportu sprzętu mogą wykorzystać team’owe ciężarówki, a nie jak w przypadku rund poza Startym Kontynentem, uzależniać się od wspólnego mostu lotniczego. Dla przykładu McLaren z Woking do Barcelony wysłał 15 ciężarówek z 30 tonami niezbędnego sprzętu. Siedem z nich przewiozło centrum komunikacyjne, a trzy posłużyły jako biura i stanowiska pracownicze.

Tegoroczne Grand Prix Hiszpanii liczy 66 okrążeń. Kierowcy muszą liczyć się ze zmiana jakości oraz nawierzchni oraz przyczepności opon na torze. Dywanik asfaltowy położono po raz ostatni w 2005. Dodatkowo wiatr nawiewa piasek. W Barcelonie występują również różnice w temperaturze asfaltu.

Relację na żywo można obejrzeć w telewizji Polsat oraz Polsat Sport.

HARMONOGRAMPiątek (11.05)Trening 110:00 - 11:30Trening 214:00 - 15:30Sobota (12.05)Trening 311:00 - 12:00Kwalifikacje14:00Niedziela (13.05)Wyścig14:00