Logo
WiadomościAktualnościGrand Prix Niemiec 2011: historia i zwycięzcy

Grand Prix Niemiec 2011: historia i zwycięzcy

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Tegoroczny wyścig Grand Prix Niemiec 2011 odbędzie się na niemieckim torze Nürburgring. Wielu kierowców nie zalicza go jednak do swoich ulubionych

Grand Prix Niemiec 2011: historia i zwycięzcy
Auto Świat
Grand Prix Niemiec 2011: historia i zwycięzcy

Ma jednak swoją ponad osiemdziesięcioletnią tradycję która rozpoczęła się już w 1927 roku. Tutaj organizowano jedne z pierwszych wyścigów w Europie. Oryginalny Nürburgring miał kiedyś długość 22,830 km, a tworzyły go właściwie dwa tory Nordschleife i Südschleife, które łącznie miały aż 172 zakręty. Stara trasa jest wciąż używana i uznawana za najtrudniejszą na świecie.

Po wypadku Nicki Laudy w 1976 roku, gdy Austriaka cudem uratowano z płonącego samochodu, tor na kilka lat utracił licencję na organizowanie wyścigów Formuły 1.

Tor został gruntownie przebudowany, by spełnić warunki bezpieczeństwa. Otwarto go dopiero w 1984 roku wyjątkowym wyścigiem z udziałem 20 identycznych Mercedesów 190Es, którymi kierowali najwybitniejsi kierowcy Formuły 1 jak m.in. Niki Lauda, Carlos Reutemann, Keke Rosberg, Alain Prost, Ayrton Senna, James Hunt, Stirling Moss, Jack Brabham, Phil Hill, John Surtees i Denny Hulme. Wyścig wygrał młody Senna, Przed Laudą i Reutemannem.

Grand Prix Europy na nowym torze odbyło się rok później (1985), ale problem komercyjne spowodowały ponowne wycofanie tego obiektu z tego elitarnego sportu. Jednak w powrocie pomogła osoba Michalela Schumachera, który mieszkał w okolicznym Kerpen. Kolejny wyścig Formuły 1 odbył się tutaj w 1995 roku. Także organizowano tutaj Grand Prix Luxemburga 1997 i 1998 oraz wielokrotnie Grand Prix Europy.

W 2007 roku odbyło się tutaj Grand Prix Niemiec, które ma być od tego momentu organizowane co dwa lata, przemiennie z torem w Hockenheim. Tor położony jest w malowniczej górzystej okolicy u podnóża wzniesienia Eifel i zamku Nürburg. Jest tutaj także wiele interesujących obiektów jak m.in. bazylika romańska z 1093 roku oraz zamek z XII wieku. Dla kibiców sportów motorowych interesująca placówką jest muzeum, które posiada w swoich zbiorach filmy z wyścigów. Na wszystkie wyścigi organizowane tutaj w ciągu sezonu przyjeżdża ponad 1 mln kibiców.

Nowy tor został otwarty 12. maja 1984 roku i zainaugurował go wyścig o Grand Prix Europy. W następnym roku odbyło się tutaj ostatnie Grand Prix Niemiec, które przeniesiono na Hockenheimring. Nürburgring 38 razy gościł wyścig o Grand Prix Formuły 1, z czego 25 razy to Grand Prix Niemiec, dwukrotnie Grand Prix Luksemburga, a pozostałe to Grand Prix Europy.

W latach 2001/2002 przebudowano pierwszy sektor, a kolejne drobne modyfikacje wykonane zostały na pierwszym zakręcie przed sezonem 2003. Od tego momentu tor ma długość 5148 metrów, a cały wyścig Formuły 1 308, 863 km (60 okrążeń). Często zmienia się tutaj pogoda, która potrafi w ciągu weekendu płatać figle. Tor wymaga dobrego ustawienia podwozia i maksymalnego docisku. Z maksymalna prędkością kierowcy jadą tutaj ok. 58 proc. długości toru, gdy średnia innych obiektów wynosi 61 proc.

W 2000 roku po raz pierwszy po przejściu do Ferrari na tym torze wygrał Michael Schumacher. Świadkami wyścigu było 142 tys. kibiców, a podczas całego weekendu aż 317 tys. Z pole position startował David Coulthard (McLaren-Mercedes), ale nie potrafił tego wykorzystać. Rok później także triumfował Michael Schumacher. Wygrał kwalifikacje i wraz z bratem Ralfem otworzył stawkę. Po karze dla Ralfa, drugi na mecie był Juan-Pablo Montoya (Williams) a trzeci David Coulthard (McLaren-Mercedes).

W 2002 roku w pierwszym rzędzie znalazły się dwa Williamsy, a za nimi Ferrari. Na przebudowanym zakręcie tuż po starcie doszło do kilku kolizji. W wyścigu najlepsza okazała się strategia Ferrari, które wyznaczyło swoim kierowcom dwa zjazdy do boksów. Wygrał Rubens Barrichello przed Michaelem Schumacherem i Kimim Räikkönen (McLaren-Mercedes).

W kolejnym sezonie podczas Grand Prix Europy 2003 na Nürburgringu najmocniejszy zespół miał Williams. Wygrał Ralf Schumacher przez Juanem-Pablo Montoyą, a honor Ferrari uratował trzeci na mecie Rubens Barrichello. Michael Schumacher tym razem nie miał szczęścia i został wykluczony z wyścigu.

Rok 2004 ponownie należał do Ferrari. Wygrał Michael Schumacher przed Rubensem Barrichello i Jensonem Buttonem (BAR-Honda). Problemy z silnikami wykluczyły Kimi Räikkönena (McLaren-Mercedes) i Davida Coultharda (McLaren-Mercedes). Natomiast po zderzeniu obu kierowców Williamasa z wyścigu musiał się wycofać Ralf Schumacher.

Grand Prix Europy 2005 okazało się pechowe dla Kimiego Räikkonena. Podczas manewru wyprzedzania Fin za mocno zahamował i uszkodził oponę która spowodowała wibracje zawieszenia. Na ostatnim okrążeniu uszkodzone zostało zawieszenie przedniego koła w McLarenie i fin wyścigu nie ukończył. Pierwszy linię mety minął Fernando Alonso (Renault), który sukcesywnie zbliżał się do swojego pierwszego tytułu mistrzowskiego. Drugi na mecie był Nick Heidfeld (BMW Williams), który wystartował z pole position, a trzeci Rubens Barrichello (Ferrari).

W 2006 roku znakomita taktyka popisał się Michael Schumacher (Ferrari), który wyprzedził Fernando Alonso (Renault) i Felipe Massę (Ferrari).

Grand Prix Europy 2007 wygrał Fernando Alonso (McLaren-Mercedes), drugi był Felipe Massa (Ferrari), a trzeci Mark Webber (Red Bull). Robert Kubica, który wystartował z piątej pozycji, ukończył ten wyścig na punktowanym siódmym miejscu.

Grand Prix Niemiec 2008 wygrał najlepszy kierowca tego sezonu Brytyjczyk Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes). Drugi był Nelsinho Piquet (Renault), a trzeci Felipe Massa (Ferrari). Robert Kubica (BMW Sauber) na siódmej pozycji.

W 2009 roku triumfował Mark Webber przed Sebastianem Vettelem i Felippe Massą. Robert Kubica był dopiero, który startował z 16 pozycji był dopiero czternasty.

Grand Prix Niemiec 2010 zakończyło się triumfem duetu zespołu Ferrari. Jako pierwszy linię mety minął Hiszpan Fernando Alonso, drugi był Felipe Massa, a trzeci Sebastian Vettel. Robert Kubica minął linię mety na siódmej pozycji.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: