Trzytygodniowa przerwa już za nami. W najbliższy weekend znów spotkamy się na torze Formuły 1. Dwunastym w tym sezonie wyścigiem jest Grand Prix Turcji 2007. Dwa lata temu Turcja dołączyła do krajów, w których odbywają się wyścigi Formuły 1. Nowy tor Istanbul Park Circuit stał się w ten sposób 69. torem, na którym odbywają się mistrzostwa świata.

Tor, na którym odbywa się Grand Prix Turcji jest dziełem Niemca Hermanna Tilke. Pochodzi on z Aachen, a jego dziełem są m.in. tory w Bahrajnie i Shanghaju. Tor w Stambule należy do najlepszych. Jest aktualnie jednym z dwóch, na którym kierowcy jadą w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, a więc identycznie jak na brazylijskim Interlagos. Różnice wzniesień przypominają dawny austriacki tor A1-Ring, a jego bliski kontakt z przyrodą przypomina najbardziej belgijski Tor Spa-Francorchamps. Turecki tor został znakomicie wkomponowany w miejscowy krajobraz.

Na torze o długości 5,340 km zaprojektowano sześć prawych i osiem lewych zakrętów. Dzięki znacznej jego szerokości, która wynosi od 14 do aż 21,5 metrów, istnieje możliwość wyprzedzania. Zawodników czeka zatem wiele emocji. Jedną z nich jest zakręt numer osiem, na którym kierowcy zmieniają kierunek jazdy o 180°.Nie byłoby w tym nic niezwykłego, ale zakręt ten tworzy kilka elementów, które wymagają od kierowców pełnej koncentracji. Można na nim wiele zyskać, ale i tez wiele stracić. Kolejnym interesującym odcinkiem jest koniec długiej prostej, po której następuje seria zakrętów przed metą. Tam możemy oczekiwać prędkości nawet do 320 km/h. Jednak szybkie zwolnienie powoduje, że jest to idealny odcinek do wyprzedzania.

Istanbul Park Circuit - informacje o torzeDługość toru5 338 mDługość wyścigu58 okr., 309.356 kmJakość nawierzchni asfaltowejb. dobraZużycie oponśredniePrzyczepnośćdużaZużycie hamulcówśrednieJazda z prędk. maksym.63%Najdłuższy szybki odcinek1 200 mProjektowana prędkość maks.305 km/hZużycie paliwaśrednieKierunek jazdyprzeciwny do ruchu wskazówek zegeraLiczba lewych zakrętów8Liczba prawych zakrętów6

Grand Prix, to nie jest jedynie lokalna impreza, która wypełnia dwie godziny niedzielnego popołudnia. Dla kraju organizującego zawody, to impreza przede wszystkim prestiżowa. Przygotowania do tego jednego wyścigu trwają wiele miesięcy. Istambuł jest miastem dynamicznie rozwijającym się i zamieszkałym obecnie przez około 10 mln mieszkańców. Z jednej strony odczuwalny jest ekonomiczny boom a z drugiej niedogodności cywilizacyjne. Jedną z nich jest chaos komunikacyjny, który ogrania miasto dwóch kontynentów praktycznie zawsze. Najsłabszym ogniwem komunikacji miejskiej jest most, który łączy część europejska i azjatycką. Po poprzednich doświadczeniach większość ekip cyrku Formuły 1 wynajęła tym razem hotele w części azjatyckiej miasta, skąd jest bliżej do toru, który znajduje się 75 kilometrów od centrum Istambułu. W tej części jest też duże lotnisko, na które przylatują zarówno ekipy startujące, jak i liczni kibice. Z torem łączy je autostrada.

Historia minionych lat

2005: premierowy wyścig na Istanbul Park Circuit odbył się w 2005 roku. Niespodzianki były już w kwalifikacjach. Główny faworyt Michael Schumacher wpadł w poślizg i startował aż z dziewiętnastej pozycji. Podczas pościgu miał kolizję z Markiem Webberem i musiał wycofać się z wyścigu. Wygrał Kimi Räikkönen w McLarenie, zyskał pole-position i był już faworytem w klasyfikacjach. Drugi na mecie był Fernando Alonso (Renault), a trzeci Juan-Pablo Montoya z McLarena. Wśród sześciu najlepszych znaleźli się także: Giancarlo Fisichella (Renault), Jenson Button (BAR-Honda) i Jarno Trulli (Toyota). 2006: Także drugi wyścig na tym torze miał emocjonujący przebieg. Na star z pole-position wyszedł na czoło Felipe Massa, a za nim Michael Schumacher (obaj Ferrari) i Fernando Alonso (Renault). Szybko jednak na torze pojawił się samochód bezpieczeństwa. Michael Schumacher zjechał z toru do boksów równocześnie z Felipe Massą i musiał czekać na odprawienie swojego kolegi z zespołu. Skorzystał na tym Fernando Alonso i awansował na druga pozycję pomiędzy dwa Ferrari. Taka kolejność utrzymała się do końca wyścigu i cała trójka zajęła miejsce na podium. Za nimi kolejne punktowane miejsca zajęli: Jenson Button (Honda), Pedro de la Rosa (McLaren-Mercedes), Giancarlo Fisichella (Renault), Ralf Schumacher (Toyota) i Rubens Barrichello (Honda).

GP - podstawowe dane statystyczneLiczbaGP2Pierwsze GP2005Ubiegłoroczny triumfatorFelipe Massa - Ferrari 248 F11:28:51,082Ubiegłoroczne pole-positionFelipe Massa - Ferrari 248 F11:26,907Ubiegłoroczne najszybsze okrążenieMichael Schumacher - Ferrari 248 F11:28,005

Turecki tor i technika F1

Aerodynamika:Jako wiąż nowy i nowoczesny tor, Istambul Park Circuit, znajduje się w znakomitym stanie. Asfaltowa nawierzchnia jest równa, a zewnętrzne elementy toru nie znajdują się zbyt wysoko. Ustawienie bolidu nie powinno sprawiać kierowcom żadnych problemów. Należy oczekiwać, że pojazdy wyjadą na tor z mniejszym dociskiem niż w poprzednich wyścigach. Wykorzystanie elementów aerodynamicznych w Grand Prix Turcji jest zbliżone do ustawień stosowanych w wyścigach północnoamerykańskich.

Bridgestone przywozi do Istambułu najtwardsze mieszanki

Do Grand Prix Turcji 2007 wyjątkowo przygotowywał się dostawca opon. Bridgestone przywozi do Istambułu dwie z najtwardszych mieszanek. W tym roku dzieje się to już po raz piąty. Twarde mieszanki wykorzystywali kierowcy już w Malezji, Bahrajnie, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.W tym roku japoński producent dla 11 zespołów przywiózł swoimi 22 ciężarówkami 2200 opon.

GP Turcji 2007 - harmonogram czasowyPiątek 24. sierpnia09:00 - 10:301. trening13:00 - 14:302. treningSobota 25. sierpnia10:00 - 11:003. treningod 13:00kwalifikacjeNiedziela 26. sierpniaod 14:00wyścig