Marcus Gronholm po raz pierwszy za kierownicą rajdowego samochodu zasiadł jako nastolatek. Talent i doświadczenie, które zdobywał krok po kroku zaowocowały tytułem mistrza świata WRC w 2000 roku. Sukces ten powtórzył dwa lata później w 2002 roku.

W roku 2006 Gronholm dołączył do fabrycznego zespołu BP-Ford. Połączenie jego talentu z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi spod znaku Forda i BP - dało fantastyczne wyniki - liczne zwycięstwa w kolejnych rajdach, m.in. Szwecji, Finlandii, Turcji, Nowej Zelandii i Wielkiej Brytanii, zaowocowały dwukrotnym wicemistrzostwem świata WRC w klasyfikacji kierowców i dwukrotnym tytułem mistrzowskim dla zespołu BP-Ford w klasyfikacji producentów (2006 i 2007).

Team, w którym przez ostatnie dwa lata jeździł Gronholm narodził się pod koniec 2003 roku.

- BP i Ford to dwie potężne globalne organizacje, a współpraca firm paliwowych i przemysłu motoryzacyjnego od dawna przejawia się wspieraniem światowego sportu motorowego. Współpraca BP z Fordem na arenie Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata stworzy nowe, szerokie możliwości rozwoju obu firm - mówił wówczas Jost Capito, dyrektor Ford RS Rally Team.

Idea tego partnerstwa od początku zakładała działania mające na celu wykorzystanie platformy komunikacji, jaką są Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata, do propagowania przez BP i Forda bezpieczeństwa drogowego oraz inicjatyw na rzecz ochrony środowiska, nie tylko w sporcie samochodowym, ale także wśród kibiców rajdowych. Sukcesy sportowe wiążą się nierozerwalnie z pokonywaniem barier, osiąganiem coraz lepszych wyników i z realizacją pasji. Zaangażowanie BP w rajdowe Mistrzostwa Świata to wyraz wsparcia dla pasjonatów motoryzacji i ducha sportowej rywalizacji.

Spotkanie w Warszawie to wyjątkowe wydarzenie - rodzaj podziękowania za ten etap kariery Marcusa Gronholma, który związany był z WRC i czas spędzony z zespołem BP-Ford.

Kariera

Marcus Grönholm od wczesnych lat młodości był związany ze sportami motorowymi. Jest synem znanego w latach 70., świetnego fińskiego kierowcy Ulfa Grönholma, który zginął tragicznie 25 lutego 1981 roku. Marcus miał wówczas 13 lat i zaczynał jeździć w wyścigach motocykli motocrossowych. W 1986 roku po poważnym urazie kolana rozstał się z motocyklem i za pieniądze uzyskane z polisy ubezpieczeniowej (ok. 1000 dolarów) kupił Forda Escorta 1300, którego przerobił na rajdówkę. Tym samochodem rozpoczął przygodę ze sportem samochodowym. Zyskał przydomek "Bosse", który prawdopodobnie pochodzi od angielskiego słowa "boss", czyli szef.

W 1988 roku Grönholm został mistrzem Finlandii w kategorii juniorów (Opel Ascona B), a rok później zadebiutował w Rajdowych Mistrzostwach Świata - Rajdzie 1000 Jezior. Startując N-grupową Lancią Delta Integrale, zajął 23. miejsce w klasyfikacji generalnej. W 1991 roku za kierownicą Toyoty Celica GT-4 zdobył swój pierwszy tytuł mistrza Finlandii w grupie N. W następnym sezonie przesiadł się do szybszej i bardziej nowoczesnej A-grupowej Toyoty Celica St 185, w której zdominował krajowe mistrzostwa w kolejnych latach. W okresie 1996-1998 popisał się "hat-trickiem", triumfując w mistrzostwach Finlandii trzy razy z rzędu. Uczestniczył też okazyjnie w rajdach Szwecji, Portugalii i Nowej Zelandii.

Pomimo sukcesów w krajowym czempionacie, "Bosse" nie był w stanie zgromadzić budżetu pozwalającego mu na regularne występy w mistrzostwach świata. Punktem zwrotnym w jego karierze było spotkanie z Ove Anderssonem - szefem Toyota Team Europe, który zaproponował mu starty w Toyocie Corolli WRC w 1997 roku - najpierw w Rajdzie Mantta, potem w Rajdzie 1000 Jezior w 1998 roku. Dzięki dobrym występom zwrócił na siebie uwagę fabrycznych ekip. W lipcu tego samego roku 31-letni Fin podpisał kontrakt z powracającym do cyklu WRC fabrycznym zespołem Peugeota. Od tej pory już do zakończenia kariery Marcusa będzie pilotował jego szwagier Timo Rautiainen.

Pierwszy rok w fabrycznym Peugeocie 206 WRC nie należał do łatwych. "Bosse" wystartował w połowie sezonu, biorąc udział w zaledwie czterech imprezach. W debiucie, który miał miejsce podczas Rajdu Akropolu w Grecji, w nowej rajdówce zepsuło się sprzęgło. "Rodzinny" Rajd Finlandii Marcus ukończył na czwartym miejscu, w Australii był piąty, a w Wielkiej Brytanii wypadł z trasy.

Sezon 2000 okazał się przełomowy. Grönholm wygrał Rajd Szwecji - swój pierwszy rajd zaliczany do RMŚ. Pozostawił w tyle takich konkurentów, jak Tommi Makinen, Colin McRea, Carlos Sainz czy Richard Burs. Potem triumfował w Nowej Zelandii, Finlandii i Australii i na koniec sezonu mógł świętować swój pierwszy tytuł mistrzowski ! Ten sukces powtórzył także w 2002 roku.

Lata 2003-2005 nie były już tak udane. Przesiadka w 2004 roku do nowego Peugeota 307 WRC miała przełamać złą passę. Jednak wkrótce okazało się, że samochód - choć szybki - jest znacznie bardziej awaryjny niż poprzednik. Pomimo tego Marcus dwukrotnie wygrał rajd Finlandii (2004 i 2005) oraz Rajd Japonii w 2005 roku. Na koniec sezonu wywalczył trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej Mistrzostw Świata. Był to ostatni sezon współpracy z Peugeotem, który postanowił przerwać program samochodów WRC.

W 2006 roku Grönholm dołączył do fabrycznego zespołu BP-Ford, zaczynając sezon od "mocnego uderzenia" - zwycięstw w rajdach Monte Carlo i Szwecji. Potem triumfował w Grecji, Finlandii, Turcji, Nowej Zelandii i Wielkiej Brytanii. Niestety, po drodze do trzeciego w karierze triumfu w MŚ stanęło pechowe dachowanie w Rajdzie Australii. "Bosse" musiał się zadowolić tytułem wicemistrzowskim. Jednak dzięki niemu i koledze z zespołu Finowi Mikko Hirvonenowi ekipa BP-Ford Rally Team mogła cieszyć się zwycięstwem wśród producentów. Sezon 2007 -pomimo pięciu wygranych zawodów - Grönholm zakończył ponownie na drugim miejscu w "generalce" Mistrzostw Świata, a zespołowi zapewnił kolejny mistrzowski puchar. Pod koniec ub. Roku ,,Bosse’’ ogłosił, że kończy karierę. - Po 20 latach tułania się po całym świecie nadszedł czas, aby wreszcie zając się rodziną- oznajmił przed Rajdem Wielkiej Brytanii.

W swojej 20-letniej karierze wygrał aż trzydzieści rajdów, najwięcej spośród wszystkich fińskich kierowców. W ciągu ośmiu sezonów, siedmiokrotnie triumfował w swoich ulubionych zawodach - Rajdzie Finlandii. Mało kto wie, ale Marcus Grönholm dwukrotnie był w Polsce!

W 1997 i 1998 roku odwiedził polskiego rajdowca i mistrza Polski Roberta Gryczyńskiego, aby podzielić się swoją wiedzą na temat Toyoty Corolli WRC i pomóc w ustawieniu rajdówki.