Auto Świat Wiadomości Aktualności Zero ofiar śmiertelnych od ponad roku. Tak z bezpieczeństwem radzą sobie Helsinki

Zero ofiar śmiertelnych od ponad roku. Tak z bezpieczeństwem radzą sobie Helsinki

Na ulicach Helsinek od przeszło roku nie doszło do żadnego śmiertelnego wypadku drogowego. Ostatni taki tragiczny incydent miał miejsce na początku lipca 2024 r. Informację tę potwierdziła w sobotę stołeczna policja, podkreślając sukces prowadzonej polityki urbanistycznej i bezpieczeństwa na drogach.

Ulica w Helsinkach
George Trumpeter / Shutterstock
Ulica w Helsinkach
  • Helsinki od ponad roku nie odnotowały żadnego śmiertelnego wypadku drogowego, co potwierdziła stołeczna policja
  • Sukces ten przypisuje się polityce urbanistycznej, poprawie infrastruktury oraz skutecznemu egzekwowaniu przepisów.
  • Wprowadzone ograniczenia prędkości znacząco wpłynęły na bezpieczeństwo

— "To wyjątkowe i satysfakcjonujące, że w ciągu ostatniego roku w Helsinkach nikt nie zginął w wypadkach drogowych. Długofalowe działania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego, infrastruktury i egzekwowania przepisów przynoszą efekty. Chcemy by stało się to nową normalnością, a nie pozostało tylko wyjątkiem" – oświadczył nadinspektor Dennis Pasterstein z helsińskiej komendy policji.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

W jego opinii, coraz lepsze planowanie transportu, efektywne egzekwowanie przepisów oraz świadome ograniczanie prędkości tworzą nowy standard. Jak zaznaczył, celem władz miasta jest, aby ten sukces nie był wyjątkiem, a stał się normą.

Nie bez znaczenia pozostają zmiany wprowadzane w infrastrukturze miejskiej, które szczególnie wspierają bezpieczeństwo pieszych. Statystyki wydziału inżynierii ruchu w Helsinkach jednoznacznie wskazują na znaczące zmniejszenie liczby wypadków z ich udziałem na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci.

Rekordowe osiągnięcia w walce o bezpieczeństwo

Helsinki już wcześniej odnotowywały sukcesy w zakresie poprawy bezpieczeństwa drogowego. Przełomowy był 2019 r., kiedy to po raz pierwszy od prowadzenia statystyk, czyli od lat 60. XX wieku, w stolicy Finlandii nie zginął ani jeden pieszy. W tym samym roku życie stracili jedynie jeden kierowca samochodu osobowego oraz dwóch motocyklistów — był to najniższy bilans ofiar od lat 20. XX wieku. Warto przypomnieć, że jeszcze w latach 80. i na początku lat 90. XX wieku rocznie na helsińskich drogach ginęło 20–30 osób.

Radiowóz fińskiej policji
Radiowóz fińskiej policjiJne Valokuvaus / Shutterstock

Podjęte w 2019 r. przepisy dotyczące ograniczeń prędkości odegrały kluczową rolę w tym procesie. Obecnie w helsińskich strefach osiedlowych obowiązuje limit prędkości wynoszący 30 km/h, podobne ograniczenia stosuje się w centrum miasta. Na głównych arteriach oraz przedmieściach maksymalna dopuszczalna prędkość wynosi najczęściej do 50 km/h. Jak wskazują eksperci, takie rozwiązania mają bezpośredni wpływ na zmniejszenie ryzyka śmiertelnych wypadków.

Helsinki wśród liderów bezpieczeństwa drogowego

Fińska stolica jest obecnie jednym z najbezpieczniejszych miast na mapie Europy pod względem organizacji ruchu drogowego. Dane Komisji Europejskiej potwierdzają, że sytuacja w miastach Unii Europejskiej wciąż pozostawia wiele do życzenia. W samym 2023 r. na drogach w miastach UE zginęło ponad 7,8 tys. osób. Na tle tych liczb osiągnięcia Helsinek stanowią wyraźny przykład skutecznej polityki miejskiej w zakresie bezpieczeństwa.

Jak podkreślają fińskie władze, kluczowym elementem strategii jest nie tylko odpowiednia infrastruktura czy ograniczenia prędkości, ale także konsekwentne egzekwowanie przepisów i promowanie kultury współodpowiedzialności za bezpieczeństwo na drogach.