- Helsinki od ponad roku nie odnotowały żadnego śmiertelnego wypadku drogowego, co potwierdziła stołeczna policja
- Sukces ten przypisuje się polityce urbanistycznej, poprawie infrastruktury oraz skutecznemu egzekwowaniu przepisów.
- Wprowadzone ograniczenia prędkości znacząco wpłynęły na bezpieczeństwo
— "To wyjątkowe i satysfakcjonujące, że w ciągu ostatniego roku w Helsinkach nikt nie zginął w wypadkach drogowych. Długofalowe działania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego, infrastruktury i egzekwowania przepisów przynoszą efekty. Chcemy by stało się to nową normalnością, a nie pozostało tylko wyjątkiem" – oświadczył nadinspektor Dennis Pasterstein z helsińskiej komendy policji.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: To już jutro. Przez sześć dni policja w całej Europie będzie niestrudzenie kontrolować kierowców. Mandaty do 5000 zł
W jego opinii, coraz lepsze planowanie transportu, efektywne egzekwowanie przepisów oraz świadome ograniczanie prędkości tworzą nowy standard. Jak zaznaczył, celem władz miasta jest, aby ten sukces nie był wyjątkiem, a stał się normą.
Nie bez znaczenia pozostają zmiany wprowadzane w infrastrukturze miejskiej, które szczególnie wspierają bezpieczeństwo pieszych. Statystyki wydziału inżynierii ruchu w Helsinkach jednoznacznie wskazują na znaczące zmniejszenie liczby wypadków z ich udziałem na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci.
Rekordowe osiągnięcia w walce o bezpieczeństwo
Helsinki już wcześniej odnotowywały sukcesy w zakresie poprawy bezpieczeństwa drogowego. Przełomowy był 2019 r., kiedy to po raz pierwszy od prowadzenia statystyk, czyli od lat 60. XX wieku, w stolicy Finlandii nie zginął ani jeden pieszy. W tym samym roku życie stracili jedynie jeden kierowca samochodu osobowego oraz dwóch motocyklistów — był to najniższy bilans ofiar od lat 20. XX wieku. Warto przypomnieć, że jeszcze w latach 80. i na początku lat 90. XX wieku rocznie na helsińskich drogach ginęło 20–30 osób.
Podjęte w 2019 r. przepisy dotyczące ograniczeń prędkości odegrały kluczową rolę w tym procesie. Obecnie w helsińskich strefach osiedlowych obowiązuje limit prędkości wynoszący 30 km/h, podobne ograniczenia stosuje się w centrum miasta. Na głównych arteriach oraz przedmieściach maksymalna dopuszczalna prędkość wynosi najczęściej do 50 km/h. Jak wskazują eksperci, takie rozwiązania mają bezpośredni wpływ na zmniejszenie ryzyka śmiertelnych wypadków.
Helsinki wśród liderów bezpieczeństwa drogowego
Fińska stolica jest obecnie jednym z najbezpieczniejszych miast na mapie Europy pod względem organizacji ruchu drogowego. Dane Komisji Europejskiej potwierdzają, że sytuacja w miastach Unii Europejskiej wciąż pozostawia wiele do życzenia. W samym 2023 r. na drogach w miastach UE zginęło ponad 7,8 tys. osób. Na tle tych liczb osiągnięcia Helsinek stanowią wyraźny przykład skutecznej polityki miejskiej w zakresie bezpieczeństwa.
Jak podkreślają fińskie władze, kluczowym elementem strategii jest nie tylko odpowiednia infrastruktura czy ograniczenia prędkości, ale także konsekwentne egzekwowanie przepisów i promowanie kultury współodpowiedzialności za bezpieczeństwo na drogach.