Prędkości maksymalne

Samochody osobowe na Wyspach Brytyjskich mogą poruszać się w terenie zabudowanym z prędkością maksymalną rzędu 48 km/h (30 mil na godzinę: mph). W Polsce jest to 50/60km/h (31/37,5mil/h), w zależności od pory dnia lub nocy. W tym przypadku różnice miedzy polskimi, a brytyjskimi przepisami są nieznaczne. Jeśli chodzi o poruszanie się po autostradach, w Anglii jest jeden z najniższych limitów - 70 mil/h czyli 112 km/h.

Poza terenem zabudowanym w Wielkiej Brytanii na drogach jednopasmowych można się poruszać z prędkością 60 mil/h czyli 96 km/h (w Polsce jest to 90 km/h).

Znaki drogowe pionowe i poziome

Biały okrągły znak z przekątną czarną linią nie oznacza jak w Polsce końca wszystkich zakazów, ale informuje, że obowiązuje tzw. krajowe ograniczenie prędkości (podane wyżej).

W brytyjskim kodeksie drogowym są dwa typy znaków nakazu. Pierwszy to białe koła z czerwoną obwódką, opisywane jako "w większości przypadków zakazujące". Są one odpowiednikiem polskich znaków zakazu. Drugi rodzaj to niebieskie koła z biała obwódką, opisywane jako "w większości wypadków sugerujące określony rodzaj zachowania się". Te z kolei są odpowiednikiem polskich znaków nakazu.

Znaki ostrzegawcze w Wielkiej Brytanii mają postać białych trójkątów z czerwoną obwódką. Ich odpowiedniki w polskim kodeksie drogowym mają postać żółtych trójkątów z czerwoną obwódką. Znaki malowane na drogach nie są z reguły powtarzane na znakach pionowych. Żółta kratka na skrzyżowaniu oznacza, że w tym miejscu nie można się zatrzymać. Chodzi o to, żeby nie blokować skrzyżowania w momencie, gdy zmieniają się światła.

Pojedyncza linia w kolorze żółtym, namalowana przy bocznej krawędzi jezdni oznacza zakaz postoju w czasie określonym na stojącym w pobliżu znaku. Podwójna żółta linia to zakaz postoju na całej jej długości.

Jedna czerwona linia przy krawędzi jezdni oznacza zakaz zatrzymywania się w tym miejscu w określonym czasie, a dwie - bezwzględny zakaz zatrzymywania się. Jeśli na zielonym lub czerwonym polu przed skrzyżowaniem zobaczysz namalowany rower - nie zatrzymuj się na nim. To miejsce dla rowerzystów, aby mogli wysunąć się na miejsce bezpośrednio przed światłami, gdy ruch czeka na czerwonym świetle.

W nocy bez świateł…

Obowiązek jazdy na światłach ma zastosowanie tylko wtedy, gdy widoczność spadnie poniżej 100 metrów. W Polsce światła mijania muszą być włączone przez cały czas. W Wielkiej Brytanii nie ma nawet obowiązku włączania świateł mijania w nocy na drogach oświetlonych światłem ulicznym, czyli w terenie zabudowanym. Wystarczy mieć włączone oświetlenie tablicy rejestracyjnej i włączenie świateł postojowych. Dlatego tak dużo Polaków dziwi się i jest wręcz oburzonych, kiedy przyjeżdżają na Wyspy po raz pierwszy i widzą taką sytuację.

Pasy bezpieczeństwa trzeba zapinać zawsze. Nie ma wyjątków ani dla kobiet w ciąży (w Polsce kobiety w widocznej ciąży nie muszą zapinać pasów), ani dla pasażerów podróżujących na tylnym siedzeniu samochodu. Dzieci poniżej 12-go roku życia, których wzrost nie przekracza 135 cm muszą używać odpowiednich fotelików lub specjalnych podkładek dla dzieci. W Polsce obowiązują podobne przepisy z wyjątkiem limitu wzrostu, który wynosi 150 cm.

Limit poziomu alkoholu we krwi u kierowcy wynosi w Wielkiej Brytanii 0,8 promila. W Polsce nie wolno prowadzić pod wpływem alkoholu.

Ostro w piratów drogowych!

System punktów karnych jest bardzo restrykcyjny w UK. Prawo jazdy zabiera się, gdy kierowca otrzyma 6 (dla kierowców, którzy posiadają prawo jazdy przez mniej i rok) lub 12 punktów (dla kierowców ze stażem dłuższym niż rok). W Polsce przedziały te wynoszą odpowiednio 20 lub 24 punkty). Są one ważne przez trzy lata, a nie tak jak w Polsce - 1 rok. Każde przekroczenie prędkości jest karane min. 3 punktami karnymi. Najniższy mandat za przekroczenie prędkości zarejestrowane przez kamerę wynosi 60 funtów. Gdy w pojeździe mamy "łyse" opony, to za każdą otrzymamy 3 punkty karne. W sytuacji, gdy mamy wszystkie opony "łyse" trzeba się liczyć z utratą prawa jazdy co najmniej na kilka miesięcy. Warto też wiedzieć, że w odróżnieniu od przepisów polskich, w Wielkiej Brytanii pojazd może mieć opony z różną rzeźbą bieżnika na tej samej osi.

Na skrzyżowaniu równorzędnym nikt nie ma pierwszeństwa. W Polsce obowiązuje zasada prawej ręki, czyli należy udzielić pierwszeństwa uczestnikowi ruchu, który znajduje się na skrzyżowaniu po naszej prawej stronie.

Nie wolno umieszczać trójkąta bezpieczeństwa za pojazdem na autostradach.

Wiele wykroczeń wg polskiego kodeksu drogowego jest klasyfikowane jako przestępstwo w UK. Np. niezatrzymanie się na polecenie uprawnionych do tego funkcjonariuszy już stanowi przestępstwo.

Źródło: polskie tłumaczenie brytyjskiego kodeksu drogowego wydanego przez Emano Translation Services - www.emano.co.uk.