- Samochody z naszego zestawienia należą do najpopularniejszych nowych aut w Polsce. Wśród nich są cztery największe hity 2025 r.
- Liderowi rankingu do zwycięstwa przyczynił się — mówiąc w dużym uproszczeniu — wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego
- SUV niemieckiej marki zanotował bolesny spadek wartości przekraczający 40 proc. Paradoksalnie to wcale nie jest zła wiadomość
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
W dziedzinie obliczania spadku wartości samochodów Info-Ekspert jest wyrocznią. Ta warszawska firma nie sobie równych w Polsce. Działa już od 33 lat, a obecnie co miesiąc wylicza spadki wartości dla blisko 200 tys. pojazdów.
Info-Ekspert to także partner "Auto Świata" w corocznym rankingu Mistrza Wartości, gdzie przedstawiamy modele z 12 segmentów, które najlepiej trzymają cenę. Tym razem poprosiliśmy specjalistów o ranking spadku wartości w jednej z najpopularniejszych w Polsce kategorii aut: SUV-ów, których ceny zaczynają się w przedziale 100-150 tys. zł. Wyniki kompletnie mnie zaskoczyły. A kiedy przeliczyłem spadki procentowe na konkretne kwoty...
Przeczytaj także: Prawda o chińskich autach jest bolesna. Kto kupił, ten za trzy lata się dowie. Zaboli
Ile tracą na wartości SUV-y w cenie 100-150 tys. zł? Tak powstał nasz ranking
Info-Ekspert wyliczył utratę wartości dla 16 SUV-ów, których ceny w Polsce zaczynają się w przedziale od 100 tys. do 150 tys. zł. Info-Ekspert uwzględniał przy tym minimalne ceny katalogowe, a nie ceny promocyjne, uznając, że te drugie "mają charakter przejściowy dostępny dla ograniczonych partii pojazdów, czyli do wyczerpania zapasów". Braliśmy pod uwagę wyłącznie samochody wyprodukowane w 2025 r.
Przedstawiane wyniki to spadek wartości po trzech latach od zakupu nowego auta i przy rocznym przebiegu 20 tys. km.
Przeczytaj także: Nie mam wątpliwości. To najlepsze nowe SUV-y do 150 tys. zł, którymi jeździłem. Większość jest w promocji
Wybór tych modeli z tej kategorii cenowej narzucał się sam. Te 16 SUV-ów należy przecież do najchętniej kupowanych aut w Polsce. W naszym rankingu jest aż sześć modeli z pierwszej dziesiątki najczęściej rejestrowanych nowych samochodów przez osoby prywatne w okresie styczeń-październik 2025 r. (wg IBRM Samar). To:
- Kia Sportage (1. miejsce w ogólnym rankingu pierwszych rejestracji);
- Toyota C-HR (2. miejsce);
- Toyota Yaris Cross (3. miejsce);
- VW T-Roc (4. miejsce);
- MG HS (6. miejsce);
- Hyundai Tucson (8. miejsce).
To co? Może od razu przejdę do pierwszego z dwóch rankingów?
Ile tracą na wartości SUV-y w cenie 100-150 tys. zł? Toyota poza Top 3
Pierwszy ranking uwzględnia procentowe spadki wartości po trzech latach i przebiegu 20 tys. km rocznie. Proszę zwrócić uwagę na coś kompletnie niesamowitego: zwycięzca zszedł poniżej magicznej bariery 30 proc., a jeden z SUV-ów jest bliski aż połowy utraty swojej początkowej wartości.
| miejsce | marka i model | wersja | wartość początkowa | spadek wartości |
| 1 | Mazda CX-30 | 2.0 e-Skyactiv Prime-Line | 122 tys. 500 zł | -29 proc. |
| 2 | Skoda Karoq | 1.5 TSI Selection | 141 tys. zł | -31,7 proc. |
| 3 | Kia Sportage | 1.6 T-GDI M | 135 tys. 500 zł | -32,3 proc. |
| 4 | Honda HR-V | 1.5 e:HEV Elegance | 135 tys. zł | -32,8 proc. |
| 5 | Toyota C-HR | 1.8 Hybrid Comfort | 141 tys. zł | -34,4 proc. |
| 6 | Dacia Bigster | mild hybrid 140 Expression | 109 tys. zł | -34,7 proc. |
| 7 | Hyundai Tucson | 1.6 T-GDI Modern | 139 tys. zł | -35,9 proc. |
| 7 | Toyota Yaris Cross | 1.5 Hybrid Active | 111 tys. zł | -35,9 proc. |
| 9 | VW T-Roc | 1.5 eTSI Trend | 130 tys. 500 zł | -37,9 proc |
| 10 | Cupra Formentor | 1.5 TSI | 142 tys. 500 zł | -38 proc. |
| 11 | Renault Austral | mild hybrid 150 Evolution | 140 tys. zł | -39,5 proc. |
| 12 | Nissan Qashqai | 1.3 DIG-T Acenta | 130 tys. zł | -39,8 proc. |
| 13 | Opel Frontera | Mild Hybrid Edition | 104 tys. zł | -40,9 proc. |
| 14 | MG HS | 1.5 T Exclusive | 138 tys. zł | -43,2 proc. |
| 15 | Jaecoo 7 | 1.6 Urban | 140 tys. zł | -46,5 proc. |
| 15 | Omoda 5 | 1.6 Premium | 129 tys. 500 zł | -46,5 proc. |
Musisz przyznać, że wynik Mazdy CX-30 jest rewelacyjny. Mówiąc w dużym uproszczeniu, przyczynił się do niego niedawny wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał, że auta z układem mild hybrid mogą korzystać z niższej preferencyjnej stawki podatku akcyzowego (9,3 zamiast 18,6 proc.). Mazda obniżyła więc ceny niektórych modeli, co miało kluczowy wpływ na wynik spadku wartości.
Proszę zwrócić uwagę, że Toyota nie tylko nie wygrała, ale nawet nie trafiła do Top 3. Intrygująco wygląda również zestawienie Dacii Bigster i Renault Australa, czyli dwóch SUV-ów koncernu Renault. Wbrew pozorom, Dacia okazała się lepsza od Renault — i to aż o blisko 5 pkt. proc. W takim rankingu to już naprawdę dużo. Zresztą zaraz się przekonasz, ile to złotówek.
W jednym stereotypy nie zawodzą: SUV-y chińskich producentów istotnie sporo tracą na wartości. Żadnemu z nich nie udało się zejść poniżej poziomu 40 proc.
Ale przecież inny stereotyp mówi: "no i co z tego, chińskie auta i tak są tanie, więc nominalne straty (w złotówkach) są niewielkie". Drugi ranking bierze się z tym stereotypem za bary.
Ile tracą na wartości SUV-y w cenie 100-150 tys. zł? Między 1. a 16. miejscem prawie 40 tys. zł różnicy
Drugi ranking uwzględnia te same SUV-y i powstał według identycznych zasad, ale tym razem spadki wartości nie są wyrażone w procentach, lecz w złotówkach. Proszę spojrzeć:
| miejsce | marka i model | wersja | wartość początkowa | spadek wartości |
| 1 | Mazda CX-30 | 2.0 e-Skyactiv Prime-Line | 122 tys. 500 zł | 35 tys. 525 zł |
| 2 | Dacia Bigster | mild hybrid 140 Expression | 109 tys. zł | 37 tys. 823 zł |
| 3 | Toyota Yaris Cross | 1.5 Hybrid Active | 111 tys. zł | 39 tys. 849 zł |
| 4 | Opel Frontera | Mild Hybrid Edition | 104 tys. zł | 42 tys. 536 zł |
| 5 | Kia Sportage | 1.6 T-GDI M | 135 tys. 500 zł | 43 tys. 767 zł |
| 6 | Honda HR-V | 1.5 e:HEV Elegance | 135 tys. zł | 44 tys. 280 zł |
| 7 | Skoda Karoq | 1.5 TSI Selection | 141 tys. zł | 44 tys. 697 zł |
| 8 | Toyota C-HR | 1.8 Hybrid Comfort | 141 tys. zł | 48 tys. 504 zł |
| 9 | VW T-Roc | 1.5 eTSI Trend | 130 tys. 500 zł | 49 tys. 460 zł |
| 10 | Hyundai Tucson | 1.6 T-GDI Modern | 139 tys. zł | 49 tys. 901 zł |
| 11 | Nissan Qashqai | 1.3 DIG-T Acenta | 130 tys. zł | 51 tys. 740 zł |
| 12 | Cupra Formentor | 1.5 TSI | 142 tys. 500 zł | 54 tys. 150 zł |
| 13 | Renault Austral | mild hybrid 150 Evolution | 140 tys. zł | 55 tys. 300 zł |
| 14 | MG HS | 1.5 T Exclusive | 138 tys. zł | 59 tys. 616 zł |
| 15 | Omoda 5 | 1.6 Premium | 129 tys. 500 zł | 60 tys. 218 zł |
| 16 | Jaecoo 7 | 1.6 Urban | 140 tys. zł | 65 tys. 100 zł |
Znów wygrywa Mazda CX-30 i znów wszystkie SUV-y chińskich producentów zajmują trzy ostatnie miejsca. Mało tego, spadek wartości Jaecoo 7 jest tak potężny (65100 zł), że za tę kwotę można już kupić nowy samochód — np. Toyotę Aygo X (od 63900 zł). Kolejny stereotyp poległ.
Co ciekawe, ten stereotyp sprawdził się — ale nie w przypadku chińskiego SUV-a, tylko niemieckiego. Duży procentowy spadek wartości Opla Frontery (40,9 proc. oraz 13. miejsce) nominalnie nie wygląda już tak źle (42536 zł i 4. miejsce). Z kolei różnica między wspominanymi Dacią Bigster a Renault Australem wynosi aż 17477 zł. Co daje ok. 485 zł miesięcznie. Na korzyść Dacii, rzecz jasna.