- Ruszył przetarg na projekt i budowę drogi krajowej do polskiej elektrowni jądrowej
- Inwestycja podzielona na dwa segmenty, pierwszy liczy 11 km, a drugi 15 km
- Łącznik z drogą ekspresową S6 zwiększy dostępność nowo projektowanej trasy
- Trasa ma poprawić bezpieczeństwo, skrócić czas podróży i odciążyć lokalne drogi
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
W sierpniu 2024 roku ogłoszono przetarg na projektowanie i budowę drogi krajowej do pierwszej polskiej elektrowni jądrowej. Inwestycja została podzielona na dwa segmenty, z których pierwszy liczy około 11 km, a drugi około 15 km. Dodatkowo, w ramach powstającej S6, powstanie łącznik z drogą ekspresową, co zwiększy dostępność nowo projektowanej trasy. Nowa arteria nie tylko odciąży lokalne drogi, ale również skróci czas podróży z Trójmiasta do nadmorskich miejscowości w gminie Choczewo. Poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróżowania to kolejne atuty. Dla turystów droga ta będzie alternatywną trasą nad Bałtyk.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPoznaj kontekst z AI
Co się dzieje na budowie drogi do elektrowni atomowej? Jest decyzja
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku udzielił pozytywnej decyzji środowiskowej dla drugiego fragmentu trasy, który połączy drogę wojewódzką nr 213 z węzłem Łęczyce na S6. To kontynuacja działań z końca ubiegłego roku, kiedy to zatwierdzono pierwszy odcinek od Lubiatowa do DW213.
Przeczytaj także: Kluczowe zmiany na S7. "Brama na północ" odblokowana
Przedsięwzięcie zakłada stworzenie jednojezdniowej drogi w klasie GP, czyli głównej ruchu przyspieszonego, o przekroju 1x2. Projektanci przygotowali dwa warianty trasy, z których preferowany jest wariant drugi, minimalizujący wpływ na miejscowość Choczewko i leżący bliżej Kurowa.
Droga do elektrowni atomowej. Kluczowy moment inwestycji
Teraz przed nami etap wyboru firm, które podejmą się kompleksowej realizacji zadania w formule "Projektuj i buduj". Wyłonieni wykonawcy zajmą się przygotowaniem projektu budowlanego oraz dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Po uzyskaniu zielonego światła od Wojewody Pomorskiego, ruszą prace budowlane.
Inwestycja, ogłoszona w przetargu w sierpniu 2024 roku, podzielona została na dwa odcinki. Pierwszy z nich to około 11 km od Lubiatowa do DW213, drugi zaś to około 15 km od DW213 do węzła Łęczyce na S6. Dodatkowo, w ramach budowy S6 Leśnice - Bożepole Wielkie powstanie łącznik do nowej drogi krajowej.
Nowa trasa nie tylko usprawni komunikację i zwiększy bezpieczeństwo, ale także odciąży lokalne drogi i skróci czas podróży między Trójmiastem a nadmorskimi miejscowościami. W sezonie turystycznym droga ta stanie się alternatywną trasą dojazdu nad Bałtyk.