"W związku ze Strefą Czystego Transportu w Warszawie funkcjonariusze pouczyli w poniedziałek 10 kierowców, którzy nie powinni do niej wjechać" – poinformował PAP st. insp. Jerzy Jabraszko ze stołecznej straży miejskiej.
Patrol prowadził kontrolę w okolicach ul. Tatarskiej na Woli, gdzie rozstawiono specjalną kamerę. Były to wspólne działania Zarządu Dróg Miejskich i straży miejskiej. "System od razu widział, które samochody są dopuszczone do ruchu. One wyświetlały się na zielono, a samochody, które nie powinny wjeżdżać do SCT, wyświetlały się na czerwono" – wyjaśnił Jabraszko w rozmowie z PAP.
W początkowym okresie kierowcy łamiący zakaz wjazdu są informowani o obowiązywaniu SCT i pouczani. Później służby zaczną nakładać mandaty karne w wysokości 500 zł (art. 96c Kodeksu wykroczeń). Kontrolę nad przestrzeganiem zasad będzie sprawować także policja.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoStrefa Czystego Transportu w Warszawie — granice i główne zasady
SCT obejmie obszar 37 km kw., czyli 7 proc. powierzchni miasta. To większość warszawskiego Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic centralnych. Granica przebiega (ulice graniczne są poza strefą):
- aleją Prymasa Tysiąclecia – od Alej Jerozolimskich do styku z linią kolejową nr 20 w rejonie ul. Czorsztyńskiej;
- liniami kolejowymi nr 20, 501, 9 i 7 (od ul. Czorsztyńskiej, przez stacje i przystanki kolejowe: Warszawa Koło, Warszawa Powązki, Warszawa Gdańska, Warszawa Zoo, Warszawa Targówek do ul. Wiatracznej);
- ulicą Wiatraczną;
- aleją Stanów Zjednoczonych;
- Mostem Łazienkowskim;
- aleją Armii Ludowej;
- ulicą Wawelską;
- ulicą Kopińską od ul. Wawelskiej do ulicy ppłk. M. Sokołowskiego "Grzymały";
- ulicą ppłk. M. Sokołowskiego "Grzymały";
- Alejami Jerozolimskimi od ul. ppłk. M. Sokołowskiego "Grzymały" do alei Prymasa Tysiąclecia.
Sprawdź swój pojazd
Warszawski ZDM szacuje, że w pierwszym etapie zakaz wjazdu do SCT będzie dotyczyć tylko ok. 3 proc. pojazdów — aut benzynowych starszych niż 1997 r. oraz z silnikiem Diesla starszych niż 2005 r.
Każdy może sprawdzić swój samochód pod kątem zgodności z wymogami na stronie: SprawdzSCT.zdm.waw.pl. W przypadku pozytywnej weryfikacji kierowcy nie dotyczą żadne ograniczenia, nie musi też składać wniosku o naklejkę na szybę (mandat grozi za nieuprawniony wjazd do SCT, nie za jej brak).
Strefa Czystego Transportu — etap 1
- Pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę Euro 2 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 1997 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 27 lat).
- Pojazd z silnikiem Diesla (w tym LPG) będzie musiał spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2005 r. (tj. maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia – 19 lat).
Z obostrzeń zwolnione są:
- osoby zameldowane w Warszawie i rozliczające tu podatki;
- seniorzy, którzy skończyli 70 lat;
- osoby z niepełnosprawnością posiadające europejskie karty parkingowe.