- Polskie przepisy pozwalają pieszemu przejść przez jezdnię nawet, jeśli w okolicy nie ma przejścia dla pieszych. Ustawa prawo o ruchu drogowym wprowadziła konkretny wyjątek
- Musi jednak zachować szczególną ostrożność i pamiętać o zasadzie 100 m
- Żeby ułatwić pieszym i kierowcom życie m.in. na miejskich osiedlach wprowadzono w Polsce przejścia sugerowane. Co ważne, piesi nie mają na nich pierwszeństwa
- W obu przypadkach i piesi, i kierowcy powinni kierować się podobnymi zasadami
Nie wszędzie możliwe jest postawienie przejść dla pieszych z prawdziwego zdarzenia. Na mniejszych drogach, gdzie ruch nie jest tak duży, a samochody nie jeżdżą z dużą prędkością pełnoprawne przejście dla pieszych z zebrą nie jest konieczne dla bezpieczeństwa. Czasem wystarczy przejście sugerowane albo umożliwienie pieszym skorzystania z tzw. zasady 100 m. Najważniejsze, żeby zachować zdrowy rozsądek i ostrożność.
Kiedy pieszy może przejść przez jezdnię bez przejścia dla pieszych? Zasada 100 m
Tutaj warto przytoczyć artykuł 13 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Mówi on, że pieszy wchodzący na jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko musi zachować szczególną ostrożność, a także korzystać z przejścia dla pieszych. Ale w kolejnych paragrafach daje ważny wyjątek:
Przechodzenie przez jezdnię lub drogę dla rowerów poza przejściem dla pieszych jest dozwolone na przejściu sugerowanym albo poza przejściem sugerowanym jeżeli odległość od przejścia dla pieszych przekracza 100 m. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia dla pieszych, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu
Przechodzenie przez jezdnię lub drogę dla rowerów poza przejściem dla pieszych, o którym mowa w ust. 2, jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni lub drogi dla rowerów iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni lub drogi dla rowerów
Przeczytaj także: Ten odcinkowy pomiar prędkości dosłownie "kosi kierowców". "Wlepia" ponad 50 mandatów dziennie
Jeżeli na drodze znajduje się tunel lub wiadukt dla pieszych albo pieszych i rowerów, pieszy jest obowiązany korzystać z niego. Na obszarze zabudowany na drodze dwujezdniowej pieszy, przechodząc przez jezdnię, jest obowiązany korzystać tylko z przejścia dla pieszych. A więc podsumujmy:
Pieszy może przejść przez jezdnię, kiedy w okolicy nie ma przejścia dla pieszych. Musi to jednak zrobić w bezpieczny sposób. Dlatego trzeba się rozejrzeć i upewnić, że nie jedzie samochód lub rowerzysta, a przejść możemy w bezpieczny sposób. To podstawa.
Kierowcy na mniejszych osiedlowych ulicach, na których nie ma przejść dla pieszych również powinni mieć to na uwadze. Trzeba jechać wolniej i mieć z tyłu głowy, że zza jakiegoś zaparkowanego samochodu albo drzewa może wyjść pieszy, który będzie chciał przejść na drugą stronę. Zachowanie ostrożności wyeliminuje ewentualną niebezpieczną sytuację. W teorii to pieszy musi mieć pewność, że może przejść bezpiecznie, ale dobrze wiemy, jak to w prawdziwym życiu bywa. Ktoś może mieć gorszy dzień albo się zagapi. Na drodze trzeba ze sobą współpracować i czasem myśleć za inną osobę. Błędy i pomyłki zdarzają się każdemu.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPrzejście sugerowane. Jak skorzystać z niego bezpiecznie?
Takie same zasady trzeba zachować na przejściach sugerowanych. To:
Nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych.
Z definicji wynika więc, że nie jest to przejście dla pieszych. Chodzi tutaj o to, że na przejściu sugerowanym pieszy nie ma pierwszeństwa przed pojazdami. Pieszy musi więc upewnić się, że może z przejścia sugerowanego skorzystać. Kierowcom w rejonie takich przejść również zalecamy ostrożniejszą jazdę.
Przeczytaj także: Wjechał w radiowóz skręcający w lewo. Sąd wydał wyrok. Internet zapłonął
Po co wprowadzono przejścia sugerowane? Żeby ułatwić ludziom życie. Powinny być technicznie dostosowane, by umożliwić przekraczanie jezdni. To znaczy, że powinny posiadać obniżony krawężnik i system oznaczeń fakturowych. Pozwalają łatwo przejść przez jezdnię. Oczywiście przejścia sugerowane powstają przede wszystkim w miejscach, gdzie ruch jest mały, a ulice wąskie. Nie mają zastępować prawdziwych przejść dla pieszych, a zwiększyć bezpieczeństwo i ułatwić przechodzenie przez jezdnię np. na osiedlach.