- W Polsce kary dla kierowców wyniosą do 2000 zł
- Zmiany związane są z rozporządzeniem (UE) nr 165/2014
- Zachęcamy do oddawania głosów w specjalnej ankiecie, która znajduje się pod artykułem
Kolejne zmiany w prawie na drogach zbliżają się wielkimi krokami. Są one związane z rozporządzeniem (UE) nr 165/2014 i dotyczą pojazdów realizowanych międzynarodowy transport drogowy. Zmiany nie dotyczą tylko tych, którzy używają pojazdów wyprodukowanych od 21 sierpnia 2023 r.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Dostaniemy zupełnie nową autostradę A50 i drogę ekspresową S50. Zapewnią dojazd do ważnego punktu
Czas do 31 grudnia 2024 r.
Chodzi konkretnie o tachografy. Po 31 grudnia 2024 r., w transporcie międzynarodowym na terenie UE będą mogły być używane tylko pojazdy wyposażone w tachografy inteligentne G2V1, które są montowane w nowych pojazdach od czerwca 2019 r., lub najnowsze G2V2, obowiązkowe od 21 sierpnia 2023 r. Do tego czasu wszystkie tachografy analogowe oraz cyfrowe (G1) muszą zostać wymienione w pojazdach przeznaczonych do transportu międzynarodowego.
Najlepiej, by stare tachografy zostały wymienione na G2V2, ponieważ od 19 sierpnia 2025 r. w transporcie międzynarodowym będą mogły być używane wyłącznie pojazdy z tymi najnowszymi tachografami inteligentnymi.
- Przeczytaj także: Jeśli kupisz taki motocykl, zamiast jeździć, możesz pójść siedzieć
Jakie kary są przewidziane?
Producent tachografów VDO opublikował ważne informacje dotyczące kar za używanie niewłaściwych tachografów w transporcie międzynarodowym. Z karami trzeba się liczyć we wszystkich krajach UE.
- Polska: Kara administracyjna wynosi 10 tys. zł dla przedsiębiorstwa transportowego i 2000 zł dla zarządzającego transportem.
- Litwa: Grzywna dla kierowcy wynosi od 350 do 600 euro, a dla przedsiębiorstwa transportowego od 900 do 1700 euro.
- Łotwa: Grzywna dla kierowcy wynosi od 560 do 1140 euro, a dla firmy transportowej od 1400 do 2800 euro.
- Estonia: Kierowca otrzymuje 100 punktów karnych, co odpowiada 400 euro, a firma transportowa 200 punktów karnych, czyli 800 euro, a w przypadku osoby prawnej kara może sięgnąć 3200 euro.
- Włochy: Kierowcy grozi grzywna od 866 do 3464 euro oraz zawieszenie prawa jazdy na okres od piętnastu dni do trzech miesięcy. Firma może zostać ukarana grzywną od 831 do 3328 euro i zobowiązana do montażu odpowiedniego sprzętu w ciągu 10 dni.
- Hiszpania: Kara administracyjna wynosi 2001 euro, a dodatkowo pojazd może zostać zatrzymany.
- Portugalia: Mandaty wahają się od 1200 do 6000 euro.
- Holandia: Kara administracyjna wynosi 4400 euro.
- Francja: Fałszowanie dokumentów lub danych, nieprawidłowe użytkowanie czy brak instalacji odpowiedniego tachografu może skutkować rokiem pozbawienia wolności i grzywną w wysokości 30 tys. euro. Pojazd zostaje zatrzymany do czasu usunięcia problemu.
Oprócz kar finansowych przewoźnicy mogą napotkać dodatkowe komplikacje, takie jak konieczność wymiany tachografu w najbliższym warsztacie, co generuje dodatkowe koszty i opóźnienia.