- W Polsce kary dla kierowców wyniosą do 2000 zł
- Zmiany związane są z rozporządzeniem (UE) nr 165/2014
- Zachęcamy do oddawania głosów w specjalnej ankiecie, która znajduje się pod artykułem
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Kolejne zmiany w prawie na drogach zbliżają się wielkimi krokami. Są one związane z rozporządzeniem (UE) nr 165/2014 i dotyczą pojazdów realizowanych międzynarodowy transport drogowy. Zmiany nie dotyczą tylko tych, którzy używają pojazdów wyprodukowanych od 21 sierpnia 2023 r.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
- Przeczytaj także: Dostaniemy zupełnie nową autostradę A50 i drogę ekspresową S50. Zapewnią dojazd do ważnego punktu
Czas do 31 grudnia 2024 r.
Chodzi konkretnie o tachografy. Po 31 grudnia 2024 r., w transporcie międzynarodowym na terenie UE będą mogły być używane tylko pojazdy wyposażone w tachografy inteligentne G2V1, które są montowane w nowych pojazdach od czerwca 2019 r., lub najnowsze G2V2, obowiązkowe od 21 sierpnia 2023 r. Do tego czasu wszystkie tachografy analogowe oraz cyfrowe (G1) muszą zostać wymienione w pojazdach przeznaczonych do transportu międzynarodowego.
Najlepiej, by stare tachografy zostały wymienione na G2V2, ponieważ od 19 sierpnia 2025 r. w transporcie międzynarodowym będą mogły być używane wyłącznie pojazdy z tymi najnowszymi tachografami inteligentnymi.
- Przeczytaj także: Jeśli kupisz taki motocykl, zamiast jeździć, możesz pójść siedzieć
Jakie kary są przewidziane?
Producent tachografów VDO opublikował ważne informacje dotyczące kar za używanie niewłaściwych tachografów w transporcie międzynarodowym. Z karami trzeba się liczyć we wszystkich krajach UE.
- Polska: Kara administracyjna wynosi 10 tys. zł dla przedsiębiorstwa transportowego i 2000 zł dla zarządzającego transportem.
- Litwa: Grzywna dla kierowcy wynosi od 350 do 600 euro, a dla przedsiębiorstwa transportowego od 900 do 1700 euro.
- Łotwa: Grzywna dla kierowcy wynosi od 560 do 1140 euro, a dla firmy transportowej od 1400 do 2800 euro.
- Estonia: Kierowca otrzymuje 100 punktów karnych, co odpowiada 400 euro, a firma transportowa 200 punktów karnych, czyli 800 euro, a w przypadku osoby prawnej kara może sięgnąć 3200 euro.
- Włochy: Kierowcy grozi grzywna od 866 do 3464 euro oraz zawieszenie prawa jazdy na okres od piętnastu dni do trzech miesięcy. Firma może zostać ukarana grzywną od 831 do 3328 euro i zobowiązana do montażu odpowiedniego sprzętu w ciągu 10 dni.
- Hiszpania: Kara administracyjna wynosi 2001 euro, a dodatkowo pojazd może zostać zatrzymany.
- Portugalia: Mandaty wahają się od 1200 do 6000 euro.
- Holandia: Kara administracyjna wynosi 4400 euro.
- Francja: Fałszowanie dokumentów lub danych, nieprawidłowe użytkowanie czy brak instalacji odpowiedniego tachografu może skutkować rokiem pozbawienia wolności i grzywną w wysokości 30 tys. euro. Pojazd zostaje zatrzymany do czasu usunięcia problemu.
Oprócz kar finansowych przewoźnicy mogą napotkać dodatkowe komplikacje, takie jak konieczność wymiany tachografu w najbliższym warsztacie, co generuje dodatkowe koszty i opóźnienia.