Auto Świat Wiadomości Aktualności Kierowcy masowo wyłączają te funkcje w autach. Ubezpieczyciele ostrzegają

Kierowcy masowo wyłączają te funkcje w autach. Ubezpieczyciele ostrzegają

Opracowanie: 
  • Mateusz Ćwierz

Elektroniczne systemy bezpieczeństwa dostępne w nowych samochodach irytują wielu kierowców — wynika z badania przeprowadzonego przez firmę ubezpieczeniową AAMI. Aż 20 proc. z badanych osób wprost przyznało, że celowo je wyłącza. Eksperci ostrzegają przed możliwymi nieprzyjemnymi konsekwencjami takich decyzji.

Pojawiające się na desce rozdzielczej komunikaty często irytują kierowców
RoClickMag / Shutterstock
Pojawiające się na desce rozdzielczej komunikaty często irytują kierowców
  • Kierowców denerwują m.in. sygnały dźwiękowe oraz wyskakujące komunikaty
  • Co piąty przyznaje, że celowo je wyłącza. Prawie trzy czwarte ocenia, że są "irytujące"
  • "Systemy bezpieczeństwa w samochodzie nie są tylko gadżetami. Mają one na celu nas chronić i poprawiać bezpieczeństwo na drogach" — podkreślają eksperci

Systemy bezpieczeństwa irytują zamiast pomagać

AAMI przeprowadziło badania dotyczące częstotliwości wyłączania systemów bezpieczeństwa w samochodach na kierowcach w Australii. Ich wyniki jasno wskazują, że bardzo duża część uczestników ruchu drogowego irytuje mnogość narzędzi, które w teorii mają pomagać im podczas jazdy. Denerwują ich sygnały dźwiękowe oraz pojawiające się komunikaty, które nierzadko występują w zupełnie nieoczekiwanych momentach.

Inteligentne systemy bezpieczeństwa
Inteligentne systemy bezpieczeństwaAuto Świat

Jak czytamy, aż co piąty badany przyznał, że celowo wyłącza systemy wspomagające w swoim samochodzie. 69 proc. kierowców stwierdziło, że ich działanie jest "irytujące, rozpraszające oraz zbyt czułe", co przeszkadza im w czasie jazdy.

Zobacz także: Pędzą ponad 50 km/h i terroryzują pieszych. Policja testuje nową broń z Holandii. To hamownia

Systemy bezpieczeństwa w samochodach — te funkcje wyłączają kierowcy

Z wyników badań wynika, że najczęściej wyłączaną przez kierowców funkcją systemu bezpieczeństwa jest asystent pasa ruchu. Z korzystania z niego rezygnuje aż 45 proc. badanych.

Kia ceed Kombi, asystent parkowania
Kia ceed Kombi, asystent parkowaniaAuto Świat

Kolejne najczęściej wyłączane przez kierowców funkcje to adaptacyjny tempomat oraz asystent parkowania (po 17 proc.). Dalej w zestawieniu znalazło się automatyczne hamowanie awaryjne (16 proc.) i ostrzeżenie przed kolizją czołową (11 proc.).

Przeczytaj także: Kierowcy pocą się na widok znaku C-12. Niepotrzebnie, bo zasady jazdy po rondzie są proste

Kierowcy wyłączają systemy bezpieczeństwa. Ekspertka ostrzega

"Systemy bezpieczeństwa w samochodzie nie są tylko gadżetami. Mają one na celu nas chronić i poprawiać bezpieczeństwo na drogach. Powinniśmy z nich korzystać, a nie je wyłączać" — ostrzega ekspertka ds. zapobiegania wypadkom komunikacyjnym w AAMI, Mary Kennedy.

Sprawdź także: Tutaj nie trzeba płacić mandatu za zbyt szybką jazdę. Policja ma nową metodę na piratów drogowych

Co istotne, z danych zebranych przez AAMI wynika, że pojazdy wyposażone w dodatkowe systemy bezpieczeństwa, uczestniczą w wypadkach rzadziej w porównaniu z samochodami, które nie posiadają takich technologii. W próbie badawczej uwzględniono zgłoszenia z okresu od lutego 2024 r. do lutego 2025 r. dotyczące aut z systemem autonomicznego hamowania.

Opracowanie: 
  • Mateusz Ćwierz