• Od 1 stycznia wzrosła pensja minimalna – wraz z tą zmianą miasta mogą podwyższać m.in. stawki za parkowanie
  • W wielu miastach od ostatnich podwyżek minęło zaledwie kilka miesięcy, ale to nie znaczy, że stawki wkrótce nie wzrosną
  • W Warszawie od ubiegłego roku stawki nie wzrosły, za to rozrosła się strefa płatnego parkowania, podrożały też opłaty karne za nieopłacenie postoju

Od kilku lat samorządy nieustannie narzekają, że mają coraz więcej wydatków narzucanych przez państwo, a jednocześnie państwo skutecznie ogranicza wpływy do ich budżetów. Trudno się więc dziwić, że samorządy, kiedy tylko mogą, starają się uzyskać dodatkowe środki. W przypadku miast jednym z ważnych źródeł dochodów są strefy płatnego parkowania. W dużych miastach przynoszą one niebagatelne kwoty, np. w Warszawie w 2022 r. przychody ze strefy wyniosły ponad 150 mln złotych, w 2023 r. w związku z rozszerzeniem strefy płatnego parkowania, wpływy do miejskiej kasy mają wzrosnąć o kolejnych kilkadziesiąt milionów.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Kiedy miasta mogą tworzyć strefy płatnego parkowania?

Miasta nie mogą jednak w sposób całkowicie dowolny ustalać ani opłat za parkowanie, ani samych stref płatnego parkowania. Zgodnie z Ustawą o drogach publicznych, strefę płatnego parkowania można wyznaczyć na:

  • obszarach charakteryzujących się znacznym deficytem miejsc postojowych;
  • jeżeli uzasadniają to potrzeby organizacji ruchu;
  • w celu zwiększenia rotacji parkujących pojazdów samochodowych;
  • realizacji lokalnej polityki transportowej, w szczególności w celu ograniczenia dostępności tego obszaru dla pojazdów samochodowych lub wprowadzenia preferencji dla komunikacji zbiorowej.

Poza zwykłymi, miejskimi strefami płatnego parkowania, prawo przewiduje także możliwość tworzenia „śródmiejskich stref płatnego parkowania”, w których ceny za postój mogą być jeszcze wyższe. Taką możliwość mają jedynie większe miasta. Zgodnie z przepisami "śródmiejską strefę płatnego parkowania ustala się na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy w mieście o liczbie ludności powyżej 100 000 mieszkańców, a zwykła strefa płatnego parkowania może nie być wystarczające do realizacji lokalnej polityki transportowej lub polityki ochrony środowiska". Przed stworzeniem śródmiejskiej strefy płatnego parkowania i ustaleniem wysokości obowiązujących w niej opłat, samorząd musi zlecić wykonanie analiz określających:

  • rotację parkujących pojazdów samochodowych w planowanej śródmiejskiej strefie płatnego parkowania;
  • zakładany poziom rotacji parkujących pojazdów samochodowych w planowanej śródmiejskiej strefie płatnego parkowania, z uwzględnieniem różnych poziomów wysokości opłat za postój w tej strefie.

Progresywna stawka opłaty za parkowanie

Zgodnie z przepisami, wysokość opłaty powinna wzrastać przez pierwsze trzy godziny postoju, przy czym powiększenia stawki nie powinno przekraczać 20 proc. za kolejne godziny, w stosunku do stawki za poprzednią godzinę postoju. Opłaty za czwartą godzinę i za kolejne godziny postoju nie mogą przekraczać stawki opłaty za pierwszą godzinę postoju.

Miasta mogą też wprowadzić opłaty abonamentowe lub zryczałtowane, a nawet zerową stawkę opłaty dla niektórych użytkowników drogi. Z opłat za parkowanie w miejskich strefach płatnego parkowania zwolnione są auta elektryczne.

W „zwykłej” strefie płatnego parkowania maksymalna stawka opłat za pierwszą godzinę parkowania ustalanych przez samorząd to 0,15 proc. pensji minimalnej, ale już w strefie śródmiejskiej samorząd może ustalić opłatę za pierwszą godzinę w wysokości 0,45 proc. minimalnego wynagrodzenia.

Wyższa pensja minimalna, wyższe opłaty

Już w 2022 r. rząd zapowiedział, że w 2023 r. wzrośnie minimalne wynagrodzenie i to nie raz – planowane są dwie podwyżki. A to oznacza, że samorządy będą mogły dwa razy podwyższyć stawki za parkowanie!

Od 1 stycznia 2023 r. płaca minimalna wzrosła z 3010 do 3490 zł, kolejną podwyżkę zaplanowano na 1 lipca, wówczas wzrośnie ona do 3600 zł. W 2022 r. maksymalne stawki wynosiły odpowiednio w „zwykłej strefie” 4,51 zł i 13,54 zł w strefie śródmiejskiej za pierwszą godzinę parkowania, w 2023 r. będzie to już 5,23 i 15,70 zł w pierwszej połowie roku i 5,40 i 16,20 zł od 1 lipca 2023.

Wiele miast, w których poziom opłat był dotychczas niższy od maksymalnego, już w drugiej połowie ubiegłego roku wprowadziło podwyżki. W innych wzrost opłat za parkowanie nastąpił z początkiem 2023 r. albo planowany jest w najbliższych miesiącach. Poniżej informujemy o zmianach w wybranych miastach, informacji o stawkach obowiązujących w pozostałych miejscowościach znaleźć można na stronach poszczególnych Urzędów Miast.

Warszawa – większa strefa płatnego parkowania

Od 2 stycznia 2023 r. warszawska strefa płatnego parkowania powiększyła się o rejon pl. Hallera na Pradze-Północ oraz nowe obszary na Mokotowie. Stawki za parkowanie podniesiono po raz ostatni w sierpniu 2022, opłata za pierwszą godzinę parkowania wynosi 4,50 zł (wcześniej 3,90 zł). Od 2 stycznia wzrosła też opłata za niezapłacenie postoju w strefie płatnego parkowania, zamiast 250 zł trzeba zapłacić 300 zł. Strefy są regularnie monitorowane przez specjalne pojazdy wyposażone w kamery, więc ryzyko wpadki w razie nieopłacenia postoju jest duże. W 2023 r. w Warszawie wzrosły też opłaty za odholowanie auta – teraz kosztuje to 606 zł, a za dobę parkowania odholowanego pojazdu zapłacimy 52 zł. W roku ubiegłym kosztowało to odpowiednio: 542 zł i 46 zł.

Gliwice: pierwsza godzina postoju droższa o złotówkę

Strefa płatnego parkowania w Gliwicach podzielona jest na dwie podstrefy: droższą A oraz tańszą strefę B.

Od 1 styczna 2023 r. stawki w podstrefie A wynoszą:

  • za pierwszą godzinę postoju 4 zł (poprzednio 3 zł);
  • za drugą godzinę postoju 4,50 zł (poprzednio 3,50 zł);
  • za trzecią godzinę postoju 5 zł (poprzednio 4,20 zł);
  • za czwartą i kolejne godziny postoju 4 zł (poprzednio 3 zł);
  • opłata wnoszona z góry za cały dzień postoju 30 zł (poprzednio 25 zł).

Aktualne stawki w podstrefie B:

  • za pierwszą godzinę postoju 3 zł (poprzednio 2 zł);
  • za drugą godzinę postoju 3,50 zł (poprzednio 2,40 zł);
  • za trzecią godzinę postoju 4 zł (poprzednio 2,80 zł);
  • za czwartą i kolejne godziny postoju 3 zł (poprzednio 2 zł);
  • opłata wnoszona z góry za cały dzień postoju 20 zł (poprzednio 12 zł).

Brak opłaty lub przekroczenie opłaconego czasu parkowania kosztuje 150,00 zł (poprzednio 100 zł).

Kielce: parkowanie dwa razy droższe

W kieleckiej strefie płatnego parkowania opłata za pierwszą godzinę wzrosła z 2 do 4 zł. Cena za drugą godzinę opląta wzrosła z 2,40 do 4,40 zł, przy trzeciej jest to zmiana z 2,80 do 4,80 zł. Nadal obowiązuje darmowy postój przez pierwsze 45 minut oraz 25 proc. zniżki dla osób opłacających postój aplikacjami mobilnymi.

Kraków: parkowanie ma podrożeć od lutego

Zgodnie z decyzją krakowskich radnych, stawki za parkowanie mają wzrosnąć dopiero w lutym. Wysokość stawek zależy od konkretnej podstrefy – w strefie A będzie to 7 zł za pierwszą godzinę, w strefie B – 6 zł, a w strefie C – 5 zł.

Łódź: wyższe stawki od 2 stycznia 2023

W podstrefie A postój do 30 minut kosztuje 2,50 zł, opłata za pierwszą godzinę to 5 zł, za drugą 5,50 zł, za trzecią 6 zł. Abonament roczny w tej podstrefie wyniesie 3 tys. zł, a kwartalny 900 zł.

W podstrefie B postój do pół godziny kosztuje 2 zł, pierwsza godzina 4 zł, druga 4,50 zł, trzecia 5 zł. Abonament roczny będzie kosztował 2 tys. zł, a kwartalny 600 zł.

Opole: nowe stawki od 2 stycznia

Strefa płatnego parkowania podzielona jest na dwie podstrefy. Opłata za pierwszą godzinę parkowania w strefie A wzrosła z 4,40 zł z 3,60 zł. W strefie B – z 2 zł na 2,40 zł.

Toruń: im bliżej starówki, tym drożej

Od 1 stycznia 2023 parkowanie w Toruniu jest droższe. Nowe stawki to:

  • w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania – za pierwsze pół godziny: 2,60 zł, za pierwszą godzinę: 6,20 zł, za drugą rozpoczętą godzinę: 7,40 zł, za trzecią rozpoczętą godzinę: 8,90 zł, za czwartą i każdą następną rozpoczętą godzinę: 6,20 zł;
  • w SPP-A - za pierwsze pół godziny: 1,40 zł, za pierwszą godzinę: 3,50 zł, za drugą rozpoczętą godzinę: 4,20 zł, za trzecią rozpoczętą godzinę: 5,00 zł, za czwartą i każdą następną rozpoczętą godzinę: 3,50 zł;
  • w SPP-B - za pierwsze pół godziny: 0,70 zł, za pierwszą godzinę: 1,60 zł, za drugą rozpoczętą godzinę: 1,90 zł, za trzecią rozpoczętą godzinę: 2,30 zł, za czwartą i każdą następną rozpoczętą godzinę: 1,60 zł.