Logo
WiadomościAktualnościTo też zależy od płacy minimalnej. Kierowcy zapłacą więcej za parkowanie

To też zależy od płacy minimalnej. Kierowcy zapłacą więcej za parkowanie

Drożyzna! To hasło przewijało się w większości prognoz na 2023 r. I rzeczywiście, od nowego roku wiele cen produktów i opłat zauważalnie wzrosło. Dotyczy to m.in. stawek za parkowanie w miejskich strefach płatnego parkowania. Ile teraz trzeba zapłacić za postój? Od czego zależy wysokość opłat za parkowanie?

Parkomat Warszawa - zdjęcie ilustracyjne
Kristi Blokhin / Shutterstock
Parkomat Warszawa - zdjęcie ilustracyjne
  • Od 1 stycznia wzrosła pensja minimalna – wraz z tą zmianą miasta mogą podwyższać m.in. stawki za parkowanie
  • W wielu miastach od ostatnich podwyżek minęło zaledwie kilka miesięcy, ale to nie znaczy, że stawki wkrótce nie wzrosną
  • W Warszawie od ubiegłego roku stawki nie wzrosły, za to rozrosła się strefa płatnego parkowania, podrożały też opłaty karne za nieopłacenie postoju
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Od kilku lat samorządy nieustannie narzekają, że mają coraz więcej wydatków narzucanych przez państwo, a jednocześnie państwo skutecznie ogranicza wpływy do ich budżetów. Trudno się więc dziwić, że samorządy, kiedy tylko mogą, starają się uzyskać dodatkowe środki. W przypadku miast jednym z ważnych źródeł dochodów są strefy płatnego parkowania. W dużych miastach przynoszą one niebagatelne kwoty, np. w Warszawie w 2022 r. przychody ze strefy wyniosły ponad 150 mln złotych, w 2023 r. w związku z rozszerzeniem strefy płatnego parkowania, wpływy do miejskiej kasy mają wzrosnąć o kolejnych kilkadziesiąt milionów.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie są nowe stawki za parkowanie w Warszawie?
Od kiedy wzrosła pensja minimalna?
Jakie są zasady ustalania stref płatnego parkowania?
Co się zmieniło w opłatach za parkowanie w Gliwicach?

Kiedy miasta mogą tworzyć strefy płatnego parkowania?

Miasta nie mogą jednak w sposób całkowicie dowolny ustalać ani opłat za parkowanie, ani samych stref płatnego parkowania. Zgodnie z Ustawą o drogach publicznych, strefę płatnego parkowania można wyznaczyć na:

  • obszarach charakteryzujących się znacznym deficytem miejsc postojowych;
  • jeżeli uzasadniają to potrzeby organizacji ruchu;
  • w celu zwiększenia rotacji parkujących pojazdów samochodowych;
  • realizacji lokalnej polityki transportowej, w szczególności w celu ograniczenia dostępności tego obszaru dla pojazdów samochodowych lub wprowadzenia preferencji dla komunikacji zbiorowej.

Poza zwykłymi, miejskimi strefami płatnego parkowania, prawo przewiduje także możliwość tworzenia „śródmiejskich stref płatnego parkowania”, w których ceny za postój mogą być jeszcze wyższe. Taką możliwość mają jedynie większe miasta. Zgodnie z przepisami "śródmiejską strefę płatnego parkowania ustala się na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy w mieście o liczbie ludności powyżej 100 000 mieszkańców, a zwykła strefa płatnego parkowania może nie być wystarczające do realizacji lokalnej polityki transportowej lub polityki ochrony środowiska". Przed stworzeniem śródmiejskiej strefy płatnego parkowania i ustaleniem wysokości obowiązujących w niej opłat, samorząd musi zlecić wykonanie analiz określających:

  • rotację parkujących pojazdów samochodowych w planowanej śródmiejskiej strefie płatnego parkowania;
  • zakładany poziom rotacji parkujących pojazdów samochodowych w planowanej śródmiejskiej strefie płatnego parkowania, z uwzględnieniem różnych poziomów wysokości opłat za postój w tej strefie.

Progresywna stawka opłaty za parkowanie

Zgodnie z przepisami, wysokość opłaty powinna wzrastać przez pierwsze trzy godziny postoju, przy czym powiększenia stawki nie powinno przekraczać 20 proc. za kolejne godziny, w stosunku do stawki za poprzednią godzinę postoju. Opłaty za czwartą godzinę i za kolejne godziny postoju nie mogą przekraczać stawki opłaty za pierwszą godzinę postoju.

Miasta mogą też wprowadzić opłaty abonamentowe lub zryczałtowane, a nawet zerową stawkę opłaty dla niektórych użytkowników drogi. Z opłat za parkowanie w miejskich strefach płatnego parkowania zwolnione są auta elektryczne.

W „zwykłej” strefie płatnego parkowania maksymalna stawka opłat za pierwszą godzinę parkowania ustalanych przez samorząd to 0,15 proc. pensji minimalnej, ale już w strefie śródmiejskiej samorząd może ustalić opłatę za pierwszą godzinę w wysokości 0,45 proc. minimalnego wynagrodzenia.

Wyższa pensja minimalna, wyższe opłaty

Już w 2022 r. rząd zapowiedział, że w 2023 r. wzrośnie minimalne wynagrodzenie i to nie raz – planowane są dwie podwyżki. A to oznacza, że samorządy będą mogły dwa razy podwyższyć stawki za parkowanie!

Od 1 stycznia 2023 r. płaca minimalna wzrosła z 3010 do 3490 zł, kolejną podwyżkę zaplanowano na 1 lipca, wówczas wzrośnie ona do 3600 zł. W 2022 r. maksymalne stawki wynosiły odpowiednio w „zwykłej strefie” 4,51 zł i 13,54 zł w strefie śródmiejskiej za pierwszą godzinę parkowania, w 2023 r. będzie to już 5,23 i 15,70 zł w pierwszej połowie roku i 5,40 i 16,20 zł od 1 lipca 2023.

Wiele miast, w których poziom opłat był dotychczas niższy od maksymalnego, już w drugiej połowie ubiegłego roku wprowadziło podwyżki. W innych wzrost opłat za parkowanie nastąpił z początkiem 2023 r. albo planowany jest w najbliższych miesiącach. Poniżej informujemy o zmianach w wybranych miastach, informacji o stawkach obowiązujących w pozostałych miejscowościach znaleźć można na stronach poszczególnych Urzędów Miast.

Warszawa – większa strefa płatnego parkowania

Od 2 stycznia 2023 r. warszawska strefa płatnego parkowania powiększyła się o rejon pl. Hallera na Pradze-Północ oraz nowe obszary na Mokotowie. Stawki za parkowanie podniesiono po raz ostatni w sierpniu 2022, opłata za pierwszą godzinę parkowania wynosi 4,50 zł (wcześniej 3,90 zł). Od 2 stycznia wzrosła też opłata za niezapłacenie postoju w strefie płatnego parkowania, zamiast 250 zł trzeba zapłacić 300 zł. Strefy są regularnie monitorowane przez specjalne pojazdy wyposażone w kamery, więc ryzyko wpadki w razie nieopłacenia postoju jest duże. W 2023 r. w Warszawie wzrosły też opłaty za odholowanie auta – teraz kosztuje to 606 zł, a za dobę parkowania odholowanego pojazdu zapłacimy 52 zł. W roku ubiegłym kosztowało to odpowiednio: 542 zł i 46 zł.

Gliwice: pierwsza godzina postoju droższa o złotówkę

Strefa płatnego parkowania w Gliwicach podzielona jest na dwie podstrefy: droższą A oraz tańszą strefę B.

Od 1 styczna 2023 r. stawki w podstrefie A wynoszą:

  • za pierwszą godzinę postoju 4 zł (poprzednio 3 zł);
  • za drugą godzinę postoju 4,50 zł (poprzednio 3,50 zł);
  • za trzecią godzinę postoju 5 zł (poprzednio 4,20 zł);
  • za czwartą i kolejne godziny postoju 4 zł (poprzednio 3 zł);
  • opłata wnoszona z góry za cały dzień postoju 30 zł (poprzednio 25 zł).

Aktualne stawki w podstrefie B:

  • za pierwszą godzinę postoju 3 zł (poprzednio 2 zł);
  • za drugą godzinę postoju 3,50 zł (poprzednio 2,40 zł);
  • za trzecią godzinę postoju 4 zł (poprzednio 2,80 zł);
  • za czwartą i kolejne godziny postoju 3 zł (poprzednio 2 zł);
  • opłata wnoszona z góry za cały dzień postoju 20 zł (poprzednio 12 zł).

Brak opłaty lub przekroczenie opłaconego czasu parkowania kosztuje 150,00 zł (poprzednio 100 zł).

Kielce: parkowanie dwa razy droższe

W kieleckiej strefie płatnego parkowania opłata za pierwszą godzinę wzrosła z 2 do 4 zł. Cena za drugą godzinę opląta wzrosła z 2,40 do 4,40 zł, przy trzeciej jest to zmiana z 2,80 do 4,80 zł. Nadal obowiązuje darmowy postój przez pierwsze 45 minut oraz 25 proc. zniżki dla osób opłacających postój aplikacjami mobilnymi.

Kraków: parkowanie ma podrożeć od lutego

Zgodnie z decyzją krakowskich radnych, stawki za parkowanie mają wzrosnąć dopiero w lutym. Wysokość stawek zależy od konkretnej podstrefy – w strefie A będzie to 7 zł za pierwszą godzinę, w strefie B – 6 zł, a w strefie C – 5 zł.

Łódź: wyższe stawki od 2 stycznia 2023

W podstrefie A postój do 30 minut kosztuje 2,50 zł, opłata za pierwszą godzinę to 5 zł, za drugą 5,50 zł, za trzecią 6 zł. Abonament roczny w tej podstrefie wyniesie 3 tys. zł, a kwartalny 900 zł.

W podstrefie B postój do pół godziny kosztuje 2 zł, pierwsza godzina 4 zł, druga 4,50 zł, trzecia 5 zł. Abonament roczny będzie kosztował 2 tys. zł, a kwartalny 600 zł.

Opole: nowe stawki od 2 stycznia

Strefa płatnego parkowania podzielona jest na dwie podstrefy. Opłata za pierwszą godzinę parkowania w strefie A wzrosła z 4,40 zł z 3,60 zł. W strefie B – z 2 zł na 2,40 zł.

Toruń: im bliżej starówki, tym drożej

Od 1 stycznia 2023 parkowanie w Toruniu jest droższe. Nowe stawki to:

  • w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania – za pierwsze pół godziny: 2,60 zł, za pierwszą godzinę: 6,20 zł, za drugą rozpoczętą godzinę: 7,40 zł, za trzecią rozpoczętą godzinę: 8,90 zł, za czwartą i każdą następną rozpoczętą godzinę: 6,20 zł;
  • w SPP-A - za pierwsze pół godziny: 1,40 zł, za pierwszą godzinę: 3,50 zł, za drugą rozpoczętą godzinę: 4,20 zł, za trzecią rozpoczętą godzinę: 5,00 zł, za czwartą i każdą następną rozpoczętą godzinę: 3,50 zł;
  • w SPP-B - za pierwsze pół godziny: 0,70 zł, za pierwszą godzinę: 1,60 zł, za drugą rozpoczętą godzinę: 1,90 zł, za trzecią rozpoczętą godzinę: 2,30 zł, za czwartą i każdą następną rozpoczętą godzinę: 1,60 zł.
Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium