- Austriacka Rada Bezpieczeństwa Drogowego wygrała unijny konkurs Excellence in Road Safety Award dzięki nietypowemu oznakowaniu drogowemu
- Oznakowanie to ma poprawić bezpieczeństwo motocyklistów na krętych górskich trasach poprzez wyznaczanie bezpiecznej trajektorii na zakrętach
- Symbole, tj. zygzaki, serie kół i okręgów, mają ograniczyć ryzyko wypadków, których liczba spadła nawet o 80 proc. na trasach z nowym oznakowaniem
Bruksela szukała najlepszych pomysłów na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. 14 listopada 2024 r. uhonorowano najlepsze tegoroczne europejskie projekty, działające na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Austria dostała się do finału, który wygrała dzięki nietypowemu pomysłowi.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Nowe paliwo HVO do diesli na stacjach. Wielki koncern wydał ważny komunikat dla kierowców
Nagrodę wywalczyła Austriacka Rada Bezpieczeństwa Drogowego (KFV), która zdobyła uznanie na arenie międzynarodowej za wprowadzenie nietypowego oznakowania drogowego, które znacząco poprawiło bezpieczeństwo motocyklistów na krętych górskich trasach. Inicjatywa ta została wyróżniona przez Komisję Europejską w konkursie Excellence in Road Safety Award.
Uznanie UE może oznaczać, że przynajmniej niektóre europejskie państwa zainteresują się tym rozwiązaniem i być może będą je chciały wdrożyć na swoich drogach.
Kółka, paski i kropki na austrackich drogach
Zastosowane przez Austriacką Radę Bezpieczeństwa Drogowego (KFV) symbole - zygzaki, serie kół i okręgów mają za zadanie wskazywać motocyklistom bezpieczną trajektorię przejazdu przez zakręty. To niezwykle istotne dla bezpieczeństwa - ograniczona widoczność może prowadzić do bardzo niebezpiecznych sytuacji na drodze - zwłasza na lewych zakrętach, branych po ich wewnętrznej (lewej) stronie. Jazda w ten sposób przy samej krawędzi pasa oznaczać może, że górna połowa ciała motocyklisty znajduje się na przeciwnym pasie ruchu. Nietrudno sobie wyobrazić, co się stanie, kiedy z naprzeciwka będzie jechać inny, zwłaszcza duży pojazd.
Dodatkowo badania przeprowadzone w Austrii wykazały, że zaledwie 5 proc. motocyklistów poruszało się optymalnym torem jazdy. Tym samym aż 95 proc. motocyklistów narażało samych siebie w obliczu ryzyka poważnych wypadków i poważnych obrażeń.
Nietypowe oznaczenia na asfalcie ratują życie
Eksperymenty z nowym oznakowaniem, które rozpoczęto w 2019 r. w regionie Tyrol, przyniosły świetne rezultaty. Na trasach wyposażonych w dodatkowe symbole, liczba poważnych wypadków z udziałem motocyklistów spadła nawet o 80 procent. T
Dypl.-inż. Martin Winkelbauer, ekspert ds. bezpieczeństwa KFV i kierownik projektu, mówi - "80 procent mniej wypadków motocyklowych na tych zakrętach: dzięki temu prostemu rozwiązaniu można szybko, tanio i skutecznie zapobiegać wypadkom".
Niby zwykłe kółka, kropki i paski to dowód na to, że stosunkowo proste i niedrogie środki mogą mieć kolosalny wpływ na poprawę bezpieczeństwa na drogach.
- Przeczytaj także: Znaki A-32 i A-15 właśnie nabrały mocy. Kierowcy wolą mandaty niż to, przed czym ostrzegają