Jak dobrać Oponę do obręczy?

Pamiętajcie, że obręcz musi nie tylko pasować do samochodu, ale także do opony. W tym przypadku trzeba znać szerokość wewnętrzną obręczy. W tabeli poniżej podajemy wam ściągawkę z dopuszczalną szerokością opon dla poszczególnych szerokości felg.

Szerokość wewnętrzna felg Rozmiar opon Zalecany rozmiar opon
4 cale 125-155 135
4,5 cala 135-165 145-155
5 cali 145-175 165-175
5,5 cala 155-185 185
6 cali 165-195 195
6,5 cala 185-215 195-205
7 cali 185-225 195-205
7,5 cala 205-235 225
8 cali 215-255 235
8,5 cala 225-265 245
9 cali 235-285 255
9,5 cala 245-300 265
10 cali 255-315 275

Na co zwrócić uwagę przy zakupie felg?

Chyba nie trzeba nikogo przekonywać, że nic tak nie poprawia wyglądu samochodu, jak ładne felgi z lekkich stopów. Zanim jednak zabierzecie za poszukiwanie pamiętajcie, że nie każda felga, nawet jeśli ma odpowiedni rozstaw śrub, będzie pasowała do waszego samochodu. Ważne jest nie tylko, że zmieszczą się w nadkolu i na zaciskach hamulcowych, ale także tzw. odsadzenie felgi (ET lub offset), które mówi o tym, o ile milimetrów względem płaszczyzny mocowania obręczy do piasty przesunięty jest środek felgi. Zresztą na obręczach znajdziecie znacznie więcej oznaczeń. Pamiętajcie, że felg, na których założono, choćby na chwilę, opony nie da się już zwrócić do sklepu.

Jak rozkodować oznaczenia na felgach aluminiowych

Na markowych obręczach oprócz znaków homologacji umieszczone są ich podstawowe parametry, np. 6Jx15H2 ET 49. Co oznaczają te cyfry i litery? - 6 oznacza szerokość wewnętrzną felgi (w tym przypadku 6 cali), - J określa typ kołnierza ochronnego, czyli wygarbienie na krawędzi obręczy, przeciwdziałające zsuwaniu się opony podczas jazdy na zakręcie (J oznacza felgę do samochodu osobowego). - 15 to opis rozmiaru obręczy w calach. - H2 oznacza, że zastosowano w niej podwójny kołnierz ochronny. - ET 49, czyli tzw. offset, to współczynnik odsadzenia felgi. Jest to odległość pomiędzy płaszczyzną montażu obręczy a płaszczyzną symetrii felgi – tu wynosi ona 49 mm. Czasem też pojawia się parametr określający liczbę otworów na śruby i ich rozstaw (np. 5x112) oraz średnicę otworu centralnego (np. CH 57).

Uwaga na podróbki!

Od pewnego czasu w internecie pojawiają się ogłoszenia sprzedaży nowych felg do Mercedesów, BMW i Audi w bardzo atrakcyjnych cenach. Obręcze wyglądają jak oryginały, ale tak naprawdę są to chińskie podróbki. Często felgi są podrobione tak dobrze, że nawet eksperci mają problem z wyłapaniem różnić. Jednak niech to was nie zmyli – dobrze naśladowany wygląd nie ma nic wspólnego z jakością. Sprzedawcy tanich podróbek często twierdzą, że są to „odrzuty” z produkcji markowych felg, a ich cena wynika z tego, że nie ma na nich prestiżowego logo wytwórcy. To zwykle nieprawda. W dobrej jakości zakładach obręcze są prześwietlane i jeśli nie przejdą testu, bo np. mają mikro uszkodzenia niewidoczne dla oka, trafiają z powrotem do pieca. Dlatego jeśli np. typowe ceny aluminiowej felgi o średnicy 15 cali zaczynają się od 300-350 zł, to każda obręcz za 150 zł powinna budzić nieufność. Tańsze obręcze z reguły bardzo łatwo się odkształcają, pękają lub odpryskuje z nich lakier bezbarwny, a co gorsza po spotkaniu z krawężnikiem rozpadają się na kawałki!