Zgodnie z tradycją Lamborghini większość modeli czerpie nazewnictwo od byków walczących na arenie. To dlatego, że założyciel firmy Ferrucio Lamborghini uwielbiał walki byków, a poza tym był zodiakalnym bykiem. W przypadku Lamborghini Jalpy określenie pochodzi od rasy Jalpa Kandachia.
Lamborghini Jalpa jest ostatnim rozwinięciem modeli Urraco i Silhouette. Pojazd zachował ogólną konstrukcję tych dwóch aut, ale zyskał silnik o pojemności powiększonej do 3,5 litra.
Pomysłodawcą oraz częściowo projektantem wersji Targa ze zdejmowanym dachem był Giulio Alfieri, który wówczas pełnił funkcję dyrektora generalnego i technicznego w Lamborghini. Jednak głównym projektantem był Francuz Marc Deschamps z Carrozzeria Bertone, w której od 1980 r. pełnił funkcję dyrektora ds. stylistyki.
Najważniejszą techniczną innowacją zastosowaną w Lamborghini Jalpie jest pochodzący z modeli Urraco i Silhouette i wykonany w całości z aluminium silnik V8 o kącie rozwarcia cylindrów 90 stopni z czterema sterowanymi łańcuchowo górnymi wałkami rozrządu. W Jalpie jego pojemność powiększono do 3485 ccm, zastosowano 4 podwójne gaźniki Weber 42 DCNF, a stopień sprężania wynosi 9,2:1. Jednostka generuje 255 KM i 313 Nm, a dzięki temu maksymalnie można autem jechać 248 km/h.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Lamborghini Jalpa – unikatowy egzemplarz
Prototypowe Lamborghini Jalpa zaprezentowane w Genewie zbudowane zostało w oparciu o model Silhouette. Powstał tylko jeden taki egzemplarz i nigdy nie trafił do sprzedaży. Po powrocie do fabryki posłużył jako baza do budowania seryjnego modelu.
Lamborghini Jalpa pokazane w 1981 r. w Genewie jest łatwo rozpoznawalne, bowiem ma specjalny, brązowy lakier metalizowany i kilka unikalnych cech stylistycznych, których nie zastosowano w produkcyjnym samochodzie.
Lamborghini Jalpa wprowadzone do seryjnej produkcji w 1982 r. otrzymało nadwozie wykończone czarnymi zderzakami, w takim samym kolorze utrzymany jest wlot powietrza do silnika, a z tyłu poziomo ustawione lampy. W aucie użyto zaczerpnięte z prototypu Atone 16-calowe felgi z niskoprofilowymi oponami Pirelli P7.
Lamborghini Jalpa – luksusowo wykończone
Wnętrze Lamborghini Jalpy wykończono w luksusowym stylu i wykorzystano w nim skórę oraz miękkie dywaniki. Otwierany dach, zaprojektowano w taki sposób, żeby demontaż oraz ponowny montaż był jak najłatwiejszy. W czasie jazdy pod gołym niebem przykrycie pojazdu można schować w specjalnej przestrzeni za tylnymi siedzeniami.
W licznych testach drogowych, które ukazały się wówczas w specjalistycznych czasopismach, eksperci entuzjastycznie chwalili bezkompromisowe prowadzenie pojazdu.
Podczas salonu samochodowego w Genewie w 1984 r. zaprezentowano Lamborghini Jalpę drugiej serii. W tym wydaniu auto doczekało się modyfikacji stylistycznych, w wyniku których zderzaki i wloty powietrza utrzymane są w kolorze nadwozia, a ponadto zastosowano zaokrąglone lampy oraz zmodyfikowano wnętrze.
Lamborghini Jalpa – powstało 420 sztuk
Komercyjne życie Jalpy zakończyło się w 1988 roku po wyprodukowaniu 420 samochodów. Było to ostatnie Lamborghini sedan wyprodukowane z silnikiem V8 i historycznie jest ostatnim samochodem sportowym tej klasy, który ma tę szczególną pojemność skokową i takie położenie silnika. Koncepcyjnie Jalpa jest bezpośrednim poprzednikiem Gallardo z 2003 roku, który miał stać się jednym z najlepiej sprzedających się samochodów Lamborghini w historii.
Samochód miał epizod na ekranie. W filmie Rocky IV z 1985 r. główny bohater grany przez Sylvestra Stallone’a jedzie nocą przez Filadelfię właśnie czarnym Lamborghini Jalpą.