To był niewątpliwie jeden z najlepszych kierowców rajdowych nie tylko minionej epoki. Wygrał wiele prestiżowych rajdów, startował także w Polsce. Na swoje konto zapisał zwycięstwa w m.in. Rikspokalen (1955), 1000 Lakes Rally (57), Swedish Rally (59), Rallye Deutschland (59), RAC Rally (60, 61, 62), Akropolis (61), Monte Carlo (1962, 1963), Sanremo (64), Rallye Vltava (67) - rundzie ERC. W 1964 Carlsson był drugi w Safari i na tym samym miejscu ukończył Rajd Polski. Startował fabrycznymi samochodami marki Saab.
W 2010 jako jeden z czterech pierwszych umieszczony w Rally Hall of Fame - obok Rauno Aaltonena, Paddy'ego Hopkirka i Timo Mäkinena.
Wiele lat spędził w rodzinnym Trollhättan, ale po ślubie z Patricią Ann „Patt” Moss, młodszą siostrą Sir Stirlinga Mossa (legendarnego kierowcy Formuły 1), która była jedną z najlepszych w historii kobiet startujących w rajdach.
Erik Carlsson po problemach z kręgosłupem, w 1967 roku oficjalnie zakończył karierę zawodniczą, ale od tego momentu uczestniczył aktywnie w wielu akcjach promocyjnych. W 1986 roku wziął udział w biciu rekordu prędkości na 100 000 km. Kierował on zespołem na amerykańskim owalnym torze Talladega wykorzystywanym do wyścigów NASCAR. Wówczas Saab 9000 pokonał trasę 100 000 km ze średnią prędkością 213,299 km/h ustanawiając rekord świata na tym dystansie.