Poprawiłasię jakość oleju napędowego - kryteriów nie spełniał 1 proc. próbek (w ubiegłym roku ten wskaźnik wyniósł 7 proc.). Polepszyła się również jakośćbenzyny 95 i 98 - tu wadliwych było 3,6 proc. próbek (I połowa 2005 roku 6,8 proc.). Aby wyeliminować paliwa niespełniające wymogów jakościowych przeprowadzono kontrole na stacjach i hurtowniach, na które napływały skargi, oraz tych na których w latach ubiegłych ujawniono nieprawidłowości. Inspektorzy pobrali 1235 próbek benzyny i oleju napędowego pochodzących z 638 stacji. Wymogów jakościowych nie spełniało 97 próbek - co stanowi niespełna 7,9 proc. zbadanych. W przypadku hurtowni wskaźnik ten wyniósł ponad 24 proc. (17 próbek na 70 zbadanych z 29 hurtowni).Niemal 17 proc. stacji, które skontrolowano na podstawie skarg, oferowało paliwa nieodpowiadające wymogom. Ale tylko 7 proc. stacji na których podczas poprzednich kontroli zakwestionowano jakość paliwa, nadal handlowało benzyną i olejem napędowym kiepskiej jakości - to ponad cztery razy mniej niż w I połowie 2005 roku. Na poprawę jakości oferowanych paliw wpływa ściślejsza współpraca Inspekcji Handlowej z organami ścigania. Projekt nowej ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw utrzymuje dotychczasowe zasady nakładania kar oraz ich wysokość. Rozszerza jednocześnie katalog paliw, które będą kontrolowane o gaz płynny LPG, lekki olej opałowy i biopaliwa wytwarzane przez rolników na własny użytek.