Rządowa Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców to kopalnia wiedzy o polskim rynku motoryzacyjnym. Nie jest jednak – delikatnie mówiąc – doskonała, bo wiele wpisów w tej bazie dotyczy samochodów, które najpewniej od lat nie jeżdżą po naszych drogach. W przeciwnym bowiem rasie często widywalibyśmy Maluchy, Polonezy, a nawet Syreny. Jak wynika z analizy wykonanej przez firmę Samar, samochody, które – choć występują w CEPiK-u – od dawna nie jeżdżą po naszych drogach stanowią aż 25 proc. z wszystkich 23,7 mln samochodów znajdujących się w bazie. To ponad 6 mln aut!

Firma Samar przedstawiła zestawienie najpopularniejszych modeli z czasów PRL, które nadal znajdują się w bazie CEPiK. Jak zaznaczają analitycy, samochody te w ogromnej większości już dawno nie jeżdżą po polskich drogach. Duża część z nich już dawno zakończyła swój żywot, inne zaś być może stoją schowane w zapomnianych garażach lub stodołach i korodują. Oto lista PRL-owskich modeli, które nadal znajdują się w państwowym rejestrze:

  1. Fiat 126p (Maluch) - 1 804 624 szt.,
  2. Fiat 125P - 628 655 szt.,
  3. Polonez - 522 672 szt.,
  4. Syrena 105 - 134 611 szt.,
  5. Wartburg - 97 319 szt.,
  6. Trabant - 91 023 szt.,
  7. Skoda 105 - 70 458 szt.,
  8. Lada 2105/2107 - 50 139 szt.,
  9. Zastava 1100 - 46 629 szt.,
  10. Syrena 104 - 34 558 szt.,
  11. Dacia 1300 - 33 548 szt.,
  12. Skoda S100 - 33 445 szt.,
  13. Warszawa - 31 540 szt.,
  14. Skoda 120 - 23 546 szt.,
  15. Zaporożec - 22 498 szt.