Jak podaje ACEA, łącznie na mapie znalazło się 290 fabryk, zaś 185 z nich leży w granicach Unii Europejskiej. Jak to wygląda w liczbach? 135 zakładów zajmuje się produkcją aut osobowych, 37 wytwarza lekkie auta dostawcze, z taśm 54 zakładów zjeżdżają pojazdy ciężarowe, 58 fabryk odpowiada za produkcję autobusów, zaś 71 – silników. Ale uwaga: mapa nie obejmuje ani mniejszych fabryk, ani poddostawców zajmujących się produkcją części – gdyby tak było, stałaby się nieczytelna. ACEA zdecydowała się na nanieść na infografikę zakłady produkujące silniki, ale już np. skrzynie biegów czy elementu nadwozi – nie.
Poniżej zamieszczamy tabelę, podsumowującą przemysł motoryzacyjny w Europie. Polska, ze swoimi 16 zakładami, znajduje się w klasyfikacji dość wysoko – wyprzedzają nas jedynie: Francja, Niemcy, Włochy, Rosja, Turcja i Wielka Brytania (Zjednoczone Królestwo; UK).
Producenci samochodów w Europie
Kraj | auta osobowe | dosawcze/vany | ciężarówki | autobusy | silniki | łącznie |
Austria | 1 | - | 2 | - | 2 | 5 |
Belgia | 3 | - | 3 | 2 | - | 7 |
Chorwacja | 1 | - | - | - | - | 1 |
Czechy | 4 | - | 1 | 2 | 2 | 8 |
Finlandia | 1 | - | 1 | - | - | 2 |
Francja | 12 | 4 | 5 | 5 | 7 | 30 |
Niemcy | 23 | 4 | 3 | 3 | 13 | 41 |
Węgry | 4 | - | - | 1 | 2 | 6 |
Włochy | 10 | 4 | 3 | 1 | 7 | 22 |
Holandia | 4 | 1 | 3 | 2 | 1 | 10 |
Polska | 2 | 2 | 2 | 4 | 6 | 16 |
Portugalia | 1 | 2 | 1 | 1 | - | 5 |
Rumunia | 2 | - | 1 | 1 | 3 | 3 |
Słowacja | 4 | - | - | - | 1 | 4 |
Słowenia | 1 | - | - | - | - | 1 |
Hiszpania | 9 | 5 | 2 | 4 | 4 | 16 |
Szwecja | 2 | - | 2 | 3 | 3 | 8 |
UNIA EUROPEJSKA | 84 | 22 | 29 | 29 | 51 | 185 |
Białoruś | 2 | 1 | 2 | 1 | - | 4 |
Kazachstan | 2 | 3 | 4 | 4 | - | 6 |
Macedonia Północna | - | - | - | 1 | - | 1 |
Rosja | 18 | 3 | 9 | 6 | 8 | 34 |
Serbia | 1 | - | 1 | 2 | - | 3 |
Turcja | 5 | 7 | 4 | 7 | 4 | 17 |
Ukraina | 3 | - | 1 | 3 | - | 6 |
Uzbekistan | 1 | - | 2 | 1 | 1 | 4 |
Wielka Brytania | 19 | 1 | 2 | 4 | 7 | 30 |
EUROPA | 135 | 37 | 54 | 58 | 71 | 290 |