Atlas ryzyka na drogach krajowych

Atlas stanowią mapy ryzyka bycia ofiarą śmiertelną lub ciężko ranną w wypadku drogowym na sieci dróg krajowych w Polsce w podziale na rodzaje ryzyka oraz najczęstsze przyczyny i miejsca powstawania wypadków drogowych. Ryzyko przedstawiono za pomocą pięciostopniowej skali: kolor zielony oznacza najniższą klasę ryzyka (najwyższy poziom bezpieczeństwa), a kolor czarny najwyższą klasę ryzyka (najniższy poziom bezpieczeństwa).

Mapę ryzyka indywidualnego opracowano w oparciu o policyjne dane statystyczne. W badanym okresie (lata 2006-2008) na drogach krajowych w Polsce miało miejsce 12 586 wypadków z ofiarami śmiertelnymi lub ciężko rannymi, w których zginęło 5 815 osób, 10 882 osoby odniosły ciężkie obrażenia ciała, a wiele z nich pozostaje kalekami. Koszty materialne i społeczne tych wypadków wyniosły prawie 11 mld zł.

Czarne statystyki

Prawie 5,5 tys. ofiar śmiertelnych na drogach w Polsce w 2008 roku stawia nasz kraj na niechlubnym pierwszym miejscu wśród krajów Unii Europejskiej. Niestety, jeżdżąc po polskich drogach jesteśmy narażeni na bardzo duże ryzyko. Na 17 000 km polskich dróg krajowych aż 86% stanowią odcinki o najwyższym poziomie ryzyka (na mapie są to odcinki czarne i czerwone).

Województwa, których drogi należą do najbardziej niebezpiecznych to: lubelskie, świętokrzyskie i podkarpackie.

Czarne drogi w Polsce południowo-wschodniej

Prawie 70% wszystkich wypadków, w których giną ludzie lub odnoszą ciężkie obrażenia ma miejsce na czarnych odcinkach. To właśnie na nich jesteśmy narażeni na dwunastokrotnie wyższe ryzyko bycia ofiarą śmiertelną lub ciężko ranną niż na odcinkach zielonych. Najwięcej takich odcinków występuje w województwach położonych w południowej i południowo-wschodniej Polsce.

- Tylko autostrady spełniają kryteria o najmniejszym poziomie ryzyka przyjętym przez EuroRAP, jednak stanowią zaledwie 4% długości sieci dróg krajowych w Polsce - powiedział dr Kazimierz Jamroz, prezes Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej - główny autor Atlasu.

Oceń swoje ryzyko zanim wyruszysz w podróż

Mapa ma być przydatna w szczególności kierowcom planującym podróż. Dzięki niej będą mogli świadomie wybierać trasę według kryterium minimalizacji niebezpieczeństwa. Mapa może być również pomocna przedstawicielom administracji drogowej, zwłaszcza przy podejmowaniu decyzji o usprawnieniu systemu zarządzania bezpieczeństwem oraz wyborze rodzaju i kolejności działań na rzecz poprawy warunków ruchu drogowego. Z kolei instytucjom nadzorującym ruch drogowy, czyli policji i inspekcji transportu mapa może pomóc przy efektywnym lokalizowaniu działań prewencyjnych i kontrolnych. Politykom zaś umożliwi wspieranie działań zmierzających do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach.