2,0 SKYACTIV-G - remedium na drogą benzynę!

W pierwszej kolejności zasiedliśmy za kierownicą "Szóstki" wyposażonej w 2-litrowego benzyniaka SKYACTIV-G. Wolnossąca jednostka posiada bezpośredni wtrysk paliwa i charakteryzuje się wysokim stopniem sprężania. Moc sięga 165 koni mechanicznych, a moment obrotowy 210 Nm. Już po kilku minutach jazdy można stwierdzić, że silnik bardzo sprawnie radzi sobie z Mazdą. Krzepy nie brakuje zarówno podczas dynamicznego ruszania spod świateł, jak i wyprzedzania w trasie. Według danych technicznych sprint do 100 km/h trwa 9,1 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 216 km/h.

Jeszcze kilka lat temu dwulitrowy benzyniak w sedanie klasy średniej potrafił spalić w cyklu miejskim nawet 12 litrów benzyny. Częstych wizyt na stacji paliw nie muszą się jednak bać przyszli właściciele Mazdy 6. Nowoczesna jednostka na pokonanie stu kilometrów w terenie zabudowanym nie potrzebuje więcej, niż 8 litrów benzyny. W trakcie dłuższych wyjazdów wynik spokojnie można obniżyć do 5 litrów.

2,2 SKYACTIV-D: diesel oszczędny nie tylko na papierze

Dla porównania jeździliśmy także modelem z silnikiem diesla. Przedstawiciele japońskiej marki dostarczyli nam auto wyposażone w 150-konny motor SKYACTIV-D o pojemności 2,2-litra. Co zwraca uwagę w pierwszej kolejności? Ilość nowoczesnych rozwiązań. Dwustopniowe turbodoładowanie, aktywny filtr cząstek stałych i niski poziom kompresji sprawiają, że Mazda już dzisiaj jest w stanie spełnić wymogi normy emisji spalin Euro 6!

Dodatkowo każdy ropniak jest standardowo wyposażany w system i-ELOOP. Dzięki temu auto odzyskuje energię kinetyczną wytwarzaną w trakcie zwalniania i zamienia ją w energię elektryczną. Zdaniem Mazdy rozwiązanie nawet o 10 procent obniża zapotrzebowanie na paliwo i zdaje się, że to nie tylko pusty slogan. W trakcie jazdy (cykl mieszany) Japończyk zadowalał się nieco ponad czterema litrami ropy. To oznacza, że na jednym baku mogliśmy pokonać nawet 1500 kilometrów. Jeszcze niedawno tak niski wynik był zarezerwowany wyłącznie dla małych aut miejskich!

Ekologiczny charakter wcale nie wyklucza dobrych osiągów. Zwłaszcza, że mówimy o 150-konnym silniku! Moment obrotowy na poziomie 380 Nm dostępny jeszcze przed przekroczeniem granicy dwóch tysięcy obrotów powoduje, że Mazda 6 nie ma żadnych problemów z przyspieszaniem. Pierwsza setka pojawia się na liczniku już po 9 sekundach. Prędkość maksymalna wynosi 211 km/h. Radość kierowcy potęguje brak wyraźnie wyczuwalnego efektu turbodziury.

Skoro już 150-konny diesel zagwarantował nam dynamiczną i pełną emocji jazdę, jesteśmy w stanie wyobrazić sobie jak duże emocje musi dawać 175-konna wersja motoru SKYACTIV-D. 420 Nm momentu obrotowego rozpędza sedana do 100 km/h w 7,9 sekundy. Co ze spalaniem? W cyklu mieszanym mocniejszy ropniak potrzebuje zaledwie 4,5 litra ropy na pokonanie stu kilometrów. Któryś z konkurentów jest w stanie pobić ten wynik? Nie sądzimy!