Logo
WiadomościAktualnościMercedes ma skończyć z tymi dwoma modelami. Długo to nie trwało

Mercedes ma skończyć z tymi dwoma modelami. Długo to nie trwało

Opracowanie: 
  • Krzysztof Wojciechowicz

Mercedes zamierza zredukować gamę o dwa modele. Jeśli do tego dojdzie, to oba przejdą do historii jako jedne z najkrócej wytwarzanych samochodów w dziejach tej marki. Producent ma jednak dwa powody, które w pełni uzasadniają tę bolesną decyzję.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Mercedes klasy T
Mercedes-Benz Group
Mercedes klasy T
  • Oba samochody są produkowane w dość nietypowym dla Mercedesa państwie, bo we Francji
  • Wytwarzanie jednego z nich miałoby się zakończyć po zaledwie czterech latach
  • Najbardziej długowiecznym modelem Mercedesa była pierwsza generacja klasy G, którą produkowano przez aż 39 lat
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Modele Mercedesa z reguły są produkowane relatywnie długo. Wśród rekordzistów jest pierwsza generacja Mercedesa klasy G (39 lat; 1979-2018) i trzecie wcielenie Mercedesa SL (18 lat; 1971-1989). Firmie zdarzały się jednak i takie pojazd jak np. pick-up klasy X, który wytwarzano niecałe trzy lata (2017-2020). Teraz — jak informuje "Automotive News Europe" — do grona "krótkowiecznych" Mercedesów za jednym zamachem mają dołączyć aż dwa samochody.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie modele Mercedesa mają być wycofane z produkcji?
Gdzie są produkowane modele Citan i klasa T?
Kiedy planowane jest zakończenie produkcji tych modeli?
Dlaczego Mercedes decyduje się na zakończenie produkcji tych pojazdów?

Oba produkowane są w tej samej francuskiej fabryce. I oba mają jeden duży minus.

Przeczytaj także: Quiz o samochodowych realiach PRL. To był czas takich absurdów, że masz nikłe szanse na 5/10

Dlaczego Mercedes ma skończyć produkcję tych modeli

Mercedes klasy T
Mercedes klasy TMercedes-Benz Group

Chodzi o dostawczego Mercedesa Citan i jego osobową wersję, czyli Mercedesa klasy T. Oba pojazdy są efektem współpracy z aliansem Renault-Nissan-Mitsubishi i oba powstają w zakładach Renault. Rzecznik tego francuskiego producenta potwierdził "Automotive News Europe" decyzję o zakończeniu produkcji obu Mercedesów. Ma to się stać w połowie 2026 r.

Przeczytaj także: Tydzień z topowym SUV-em Volvo. Urzekł wygodą, wyświetlił wiadomość z przeszłości. No i to zużycie paliwa...

Tym samym Mercedes Citan byłby wytwarzany jedynie pięć, a klasa T zaledwie cztery lata. Niestety, są ku temu dobre powody.

Mercedes Citan (druga generacja)
Mercedes Citan (druga generacja)Mercedes-Benz Group

W 2024 r. Citan i klasa T były bowiem najgorzej sprzedającymi się modelami z rodziny Mercedes-Benz Vans. W porównaniu z 2023 r. popyt na Citana spadł o 3 proc. do jedynie 23351 sztuk, ale to i tak niewiele na tle wyniku Mercedesa klasy T, który odnotował spadek aż o 31 proc. do zaledwie 5117 sztuk. To odpowiednio niecałe 5,8 proc. i 1,3 proc. ogólnego wolumenu działu Mercedes-Benz Vans w 2024 r.

Drugim powodem wydaje się korekta strategii producenta, który po prostu woli się skupić na bardziej dochodowych pojazdach dostawczych.

Opracowanie: 
  • Krzysztof Wojciechowicz
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium