Auto Świat Wiadomości Aktualności Quiz o samochodowych realiach PRL. To był czas takich absurdów, że masz nikłe szanse na 5/10

Quiz o samochodowych realiach PRL. To był czas takich absurdów, że masz nikłe szanse na 5/10

Dziś wielu z nostalgią patrzy na samochody PRL — Polonezy, duże i małe Fiaty, Syreny oraz Warszawy — ale uwierz mi: nie chciałbyś wtedy ani kupować, ani eksploatować, ani nawet tankować pojazdu. Ówczesna rzeczywistość była naszpikowana tyloma absurdami, że dziś ciężko w nie uwierzyć. Dlatego ten quiz o życiu kierowcy w PRL jest taki trudny: rozsądek będzie ci podsuwał odpowiedzi, które przeważnie okażą się błędne.

Stacja paliw w Łowiczu, 1972 r.
Stacja paliw w Łowiczu, 1972 r.Archiwum Grażyny Rutowskiej / Narodowe Archiwum Cyfrowe

Materiał powstał dzięki współpracy z partnerem — Narodowym Archiwum Cyfrowym, którego misją jest budowanie nowoczesnego społeczeństwa świadomego swojej przeszłości. NAC gromadzi, przechowuje i udostępnia fotografie, nagrania dźwiękowe oraz filmy. Zdigitalizowane zdjęcia można oglądać na nac.gov.pl

Rozpocznij quiz

Pytanie 1/10
Żródło: Auto Świat / FCA

Jak długo w latach 70. i 80. przeważnie się czekało na odbiór nowego Polskiego Fiata 126p?

Poprawna odpowiedź: cztery, pięć lat

Pytanie 2/10
Żródło: FCA

W 1984 r. wprowadzono w PRL reglamentację paliwa, uzależnioną od pojemności silnika. Ile litrów paliwa miesięcznie mógł zatankować właściciel Fiata 126p?

Poprawna odpowiedź: najpierw 30 l, potem zmniejszono do 24 l

Pytanie 3/10
Żródło: Auto Świat

Jakie nietypowe przedmioty kierowcy często wozili w bagażnikach w czasach PRL?

Poprawna odpowiedź: części zamienne

W epoce PRL często trudno było kupić od ręki części zamienne, więc zapobiegliwi kierowcy nabywali je na zapas i wozili w bagażniku na wypadek awarii w trasie

Pytanie 4/10

Jednym z najbardziej pożądanych dokumentów w czasach PRL był tzw. talon. Do czego uprawniał?

Poprawna odpowiedź: do kupna samochodu z niemal natychmiastowym odbiorem

Pytanie 5/10

Który z kanałów sprzedaży samochodów używanych był szczególnie popularny w czasach PRL?

Poprawna odpowiedź: giełda

Chodzi o duży plac, na którym osoby prywatne umówionego dnia wystawiały samochody na sprzedaż

Pytanie 6/10

Początkowo gwarancja producenta na Polskiego Fiata 126p obowiązywała:

Poprawna odpowiedź: sześć miesięcy

Pytanie 7/10

Czym się zajmował Polmozbyt w czasach PRL?

Poprawna odpowiedź: sprzedażą samochodów i części zamiennych oraz naprawami

Polmozbyt założono w 1974 r.

Pytanie 8/10
Żródło: Auto Świat / Mariusz Kamiński

Równowartość ilu ówczesnych średnich miesięcznych pensji kosztowała FSO Warszawa M20 w 1958 r.?

Poprawna odpowiedź: 89

W 1958 r. przeciętne wynagrodzenie wynosiło 1348 zł miesięcznie, a FSO Warszawa M20 kosztowała wtedy 120 tys. zł

Pytanie 9/10
Żródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe

W PRL młode samochody używane (od roku do czterech lat) w porównaniu do fabrycznie nowych przeważnie były:

Poprawna odpowiedź: droższe

W PRL na odbiór nowego samochodu przeważnie czekało się latami, a używany był dostępny od ręki, stąd z reguły jego wyższa cena

Pytanie 10/10
Żródło: Auto Świat / ACZ

W I poł. lat 50., aby kupić w PRL nowy samochód do prywatnego użytku, trzeba było złożyć podanie i spełnić jeden z tych warunków:

Poprawna odpowiedź: w ciągu ostatnich trzech lat nie posiadać innego pojazdu

Brakuje jeszcze 10 odpowiedzi
Wypełnij odpowiedzi na wszystkie pytania, żeby zobaczyć wynik
TWÓJ WYNIK:
Następnym razem pójdzie ci lepiej
Kierowca w PRL napotykał absurdy, które dziś wydają się niewiarygodne. Jeśli więc ominęły cię tamte czasy, to twój wynik jest usprawiedliwiony. Jestem przekonany, że w naszych kolejnych quizach motoryzacyjnych pójdzie ci lepiej. Zapraszam!
Całkiem nieźle, a przecież lekko nie było
Ten quiz był ciężki, ponieważ trudno dziś uwierzyć, że kiedyś kierowca napotykał takie przeszkody. Jestem przekonany, że w naszych kolejnych quizach motoryzacyjnych pójdzie ci lepiej. Zapraszam!
Świetnie!
Odpowiedziałeś/-łaś poprawnie na co najmniej pięć pytań. Brawo! Jestem przekonany, że w naszych kolejnych quizach motoryzacyjnych pójdzie ci jeszcze lepiej. Zapraszam!
Jesteś mistrzem!
Serdecznie gratuluję! Ciężkie życie kierowcy w PRL nie ma przed tobą tajemnic. Zapraszam do naszych kolejnych quizów motoryzacyjnych!
Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków