REKLAMA
Auto Świat Wiadomości Aktualności Quiz o samochodowych realiach PRL. To był czas takich absurdów, że masz nikłe szanse na 5/10

Quiz o samochodowych realiach PRL. To był czas takich absurdów, że masz nikłe szanse na 5/10

Dziś wielu z nostalgią patrzy na samochody PRL — Polonezy, duże i małe Fiaty, Syreny oraz Warszawy — ale uwierz mi: nie chciałbyś wtedy ani kupować, ani eksploatować, ani nawet tankować pojazdu. Ówczesna rzeczywistość była naszpikowana tyloma absurdami, że dziś ciężko w nie uwierzyć. Dlatego ten quiz o życiu kierowcy w PRL jest taki trudny: rozsądek będzie ci podsuwał odpowiedzi, które przeważnie okażą się błędne.

Stacja paliw w Łowiczu, 1972 r.
Archiwum Grażyny Rutowskiej / Narodowe Archiwum Cyfrowe
Stacja paliw w Łowiczu, 1972 r.

Materiał powstał dzięki współpracy z partnerem — Narodowym Archiwum Cyfrowym, którego misją jest budowanie nowoczesnego społeczeństwa świadomego swojej przeszłości. NAC gromadzi, przechowuje i udostępnia fotografie, nagrania dźwiękowe oraz filmy. Zdigitalizowane zdjęcia można oglądać na nac.gov.pl

Rozpocznij quiz

Pytanie 1/10
Żródło: Auto Świat / FCA

Jak długo w latach 70. i 80. przeważnie się czekało na odbiór nowego Polskiego Fiata 126p?

Poprawna odpowiedź: cztery, pięć lat

Pytanie 2/10
Żródło: FCA

W 1984 r. wprowadzono w PRL reglamentację paliwa, uzależnioną od pojemności silnika. Ile litrów paliwa miesięcznie mógł zatankować właściciel Fiata 126p?

Poprawna odpowiedź: najpierw 30 l, potem zmniejszono do 24 l

Pytanie 3/10
Żródło: Auto Świat

Jakie nietypowe przedmioty kierowcy często wozili w bagażnikach w czasach PRL?

Poprawna odpowiedź: części zamienne

W epoce PRL często trudno było kupić od ręki części zamienne, więc zapobiegliwi kierowcy nabywali je na zapas i wozili w bagażniku na wypadek awarii w trasie

Pytanie 4/10

Jednym z najbardziej pożądanych dokumentów w czasach PRL był tzw. talon. Do czego uprawniał?

Poprawna odpowiedź: do kupna samochodu z niemal natychmiastowym odbiorem

Pytanie 5/10

Który z kanałów sprzedaży samochodów używanych był szczególnie popularny w czasach PRL?

Poprawna odpowiedź: giełda

Chodzi o duży plac, na którym osoby prywatne umówionego dnia wystawiały samochody na sprzedaż

Pytanie 6/10

Początkowo gwarancja producenta na Polskiego Fiata 126p obowiązywała:

Poprawna odpowiedź: sześć miesięcy

Pytanie 7/10

Czym się zajmował Polmozbyt w czasach PRL?

Poprawna odpowiedź: sprzedażą samochodów i części zamiennych oraz naprawami

Polmozbyt założono w 1974 r.

Pytanie 8/10
Żródło: Auto Świat / Mariusz Kamiński

Równowartość ilu ówczesnych średnich miesięcznych pensji kosztowała FSO Warszawa M20 w 1958 r.?

Poprawna odpowiedź: 89

W 1958 r. przeciętne wynagrodzenie wynosiło 1348 zł miesięcznie, a FSO Warszawa M20 kosztowała wtedy 120 tys. zł

Pytanie 9/10
Żródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe

W PRL młode samochody używane (od roku do czterech lat) w porównaniu do fabrycznie nowych przeważnie były:

Poprawna odpowiedź: droższe

W PRL na odbiór nowego samochodu przeważnie czekało się latami, a używany był dostępny od ręki, stąd z reguły jego wyższa cena

Pytanie 10/10
Żródło: Auto Świat / ACZ

W I poł. lat 50., aby kupić w PRL nowy samochód do prywatnego użytku, trzeba było złożyć podanie i spełnić jeden z tych warunków:

Poprawna odpowiedź: w ciągu ostatnich trzech lat nie posiadać innego pojazdu

Brakuje jeszcze 10 odpowiedzi
Wypełnij odpowiedzi na wszystkie pytania, żeby zobaczyć wynik
TWÓJ WYNIK:
Następnym razem pójdzie ci lepiej
Kierowca w PRL napotykał absurdy, które dziś wydają się niewiarygodne. Jeśli więc ominęły cię tamte czasy, to twój wynik jest usprawiedliwiony. Jestem przekonany, że w naszych kolejnych quizach motoryzacyjnych pójdzie ci lepiej. Zapraszam!
Całkiem nieźle, a przecież lekko nie było
Ten quiz był ciężki, ponieważ trudno dziś uwierzyć, że kiedyś kierowca napotykał takie przeszkody. Jestem przekonany, że w naszych kolejnych quizach motoryzacyjnych pójdzie ci lepiej. Zapraszam!
Świetnie!
Odpowiedziałeś/-łaś poprawnie na co najmniej pięć pytań. Brawo! Jestem przekonany, że w naszych kolejnych quizach motoryzacyjnych pójdzie ci jeszcze lepiej. Zapraszam!
Jesteś mistrzem!
Serdecznie gratuluję! Ciężkie życie kierowcy w PRL nie ma przed tobą tajemnic. Zapraszam do naszych kolejnych quizów motoryzacyjnych!
Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji