Logo
WiadomościAktualnościZaparkował przed nieczynną ładowarką, auto odholowano. Kierowca poszedł do sądu

Zaparkował przed nieczynną ładowarką, auto odholowano. Kierowca poszedł do sądu

Pewien kierowca z Hamburga zaparkował samochód z silnikiem spalinowym przed nieczynną stacją ładowania pojazdów elektrycznych. Jego pojazd natychmiast został odholowany, co znacznie podniosło koszty jego odzyskania. Mężczyzna złożył pozew do sądu w tej sprawie. Wyrok, który nagłośnił m.in. "Auto Bild", może zaskoczyć.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Stacja ładowania w Hamburgu - zdj. ilustracyjne
Mark Felix / Shutterstock
Stacja ładowania w Hamburgu - zdj. ilustracyjne
  • Kierowca zaparkował samochód spalinowy przy nieczynnej stacji ładowania
  • Jego auto zostało odholowane, a on obciążony wysokimi kosztami
  • Sąd Administracyjny w Hamburgu orzekł, że zakaz parkowania aut spalinowych obowiązuje nawet na niedziałającej stacji, jednak częściowo przyznał rację powodowi
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

W dużych miastach znalezienie wolnego miejsca do zaparkowania z reguły jest niezwykle trudne. Być może z tego powodu w Hamburgu kierowca samochodu spalinowego postanowił zostawić swój pojazd w nietypowym miejscu. Był to parking na chodniku, ale przeznaczony dla pojazdów elektrycznych korzystających ze stacji ładowania. W tym konkretnym przypadku ładowarka była jednak nieczynna, więc mężczyzna skorzystał z wolnego miejsca.

Zobacz: Turystka opowiedziała, co ją spotkało w Sopocie. "Nie czułam się tam bezpiecznie"

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Dlaczego kierowca zaparkował przed nieczynną stacją ładowania?
Jakie koszty poniósł kierowca za odholowanie samochodu?
Co orzekł Sąd Administracyjny w Hamburgu w tej sprawie?
Ile pieniędzy miasto Hamburg musiało zwrócić kierowcy?

Odholowali mu samochód sprzed ładowarki

Gdy wrócił, jego samochodu już nie było. Został odholowany na parking strzeżony przez firmę współpracującą z miastem. Żeby odebrać pojazd, właściciel musiał zapłacić 472,10 euro. Na tak wysoką kwotę składały się:

  • opłata karna - 70,70 euro;
  • koszt holowania - 297,50 euro;
  • koszt przechowywania pojazdu - 103,90 euro.

Wyraźnie widać, że największą część kary stanowiły koszty związane z odholowaniem pojazdu. Właściciel argumentował, że jego samochód nie blokował miejsca uprawnionym użytkownikom. Stacja ładowania była przebudowywana, więc od dłuższego czasu nie działała. Na ładowarce była umieszczona stosowna informacja.

Ostatecznie spór pomiędzy kierowcą a miejską spółką trafił na wokandę.

Czy wolno zaparkować na nieczynnej stacji ładowania?

Sąd Administracyjny w Hamburgu w wyroku z marca 2025 r. stwierdził, że zakaz parkowania obowiązuje niezależnie od tego, czy stacja ładowania jest czynna, czy też nie. Jednocześnie zwrócił uwagę na zastrzeżenie "Tylko dla samochodów elektrycznych podczas procesu ładowania", które jest istotne. W tym przypadku pozostawiony nielegalnie pojazd nie spowodował utrudnień w ruchu, nie uniemożliwił innym ładowania, ponieważ stacja była wyłączona z użytkowania. W związku z tym odholowanie pojazdu nie było uzasadnione.

Ostatecznie miasto Hamburg musiało zwrócić kierowcy 401,40 euro. Zapłacić on tylko opłatę karną za pozostawienie auta w miejscu do tego niedozwolonym.

Ładowarki są wyraźne oznakowane

Ładowarka na sklepowym parkingu
Ładowarka na sklepowym parkinguMaciej Brzeziński / Auto Świat

Stacje ładowania samochodów elektrycznych są wyraźnie oznakowane, więc nie sposób się pomylić lub ich nie zauważyć. W Polsce służą do tego znaki pionowe oraz poziome, często są to zielone koperty. Punkty z ładowarkami znajdziemy przy stacjach paliw, na parkingach podziemnych w galeriach handlowych czy przed supermarketami.

Takie miejsca są przeznaczone wyłącznie dla samochodów z napędem elektrycznym lub hybrydowym z możliwością ładowania (plug-in). Kierowcy samochodów z tradycyjnymi silnikami spalinowymi, benzynowy lub diesla, nie mogą tam parkować.

Uwaga! Do parkowania przy ładowarkach są uprawnienie kierowcy elektryków, jednak wyłącznie na czas ładowania. Jeśli kierowca nie podepnie kabla, ładowanie zakończy się bądź trwa zbyt długo, również on może zostać ukarany.

Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium